صفحه اصلی / اسلایدر / فرصت سوزی ارزآوری طلا و جواهر
فرصت سوزی ارزآوری طلا و جواهر

موانع صادرات را بردارید تا تولید طلا رونق گیرد

فرصت سوزی ارزآوری طلا و جواهر

طلا و جواهر از آن دسته کالاهایی است که صادرات آن ارزآوری بسیاری دارد و آنچه امروز در ایران مشاهده می کنیم فرصت سوزی درآمدزایی و ارزآوری از این کالاهای باارزش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از طرفی دیگر “ذخیره طلا” در بانک های مرکزی به عنوان پشتوانه اصلی پول ملی هرکشور یاد می شود و بین ذخیره یا انباشت طلا و حفظ قدرت پول ملی کشورها، رابطه مستقیم وجود دارد. دولتها همواره کوشیده اند با حفظ ذخیره طلا شرایط پولی و مالی کشور خود را در برابر بحران های احتمالی مانند کاهش ارزش پول ملی حفظ کنند.

متاسفانه در ایران نه از ظرفیت های ساخت و تولید طلا و جواهر برای ارزآوری استفاده می شود و نه دخایر طلای کشور به میزان مطلوب است. در همین رابطه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه رونق تولید در حوزه طلا و جواهر منجر به ارزآوری برای کشور خواهد شد، گفت: برای رونق تولید باید موانع صادراتی و وارداتی رفع شود.ابراهیم محمدولی در رابطه با راهکارهای رونق تولید اظهار کرد: برای رونق تولید، دولت و اصناف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و تلاش همسو و مناسبی انجام دهند که البته دولت باید اقدامات اولیه و اساسی در راستای رونق تولید انجام دهد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با تاکید بر اینکه عمده اقدامات باید از سوی دولت انجام شود، ادامه داد: در راستای رونق تولید در حوزه طلا باید موانع صادراتی و وارداتی برطرف شود که با ورود طلای خام و ساخته شده حجم مواد اولیه رشد کند و از سوی دیگر واردات طلای ساخته شده میزان رقابت پذیری تولید را رشد می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با رفع موانع صادراتی، حجم تولید در کشور افزایش می‌یابد و رشد صادرات را به همراه خواهد داشت که در نهایت منجر به رشد تولید با کیفیت و رقابت پذیر می‌شود.محمدولی یادآور شد: در کنار رشد تولید، برنامه‌های مدونی در زمینه فرهنگ‌سازی در حوزه خرید و مصرف کالای ایرانی باید تهیه شود که این موضوع تأثیر قابل توجهی در رونق فروش و تولید کالای داخلی خواهد داشت.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر بیان کرد: رونق تولید و افزایش حجم صادرات، کیفیت تولید، ارتقا طراحی، رشد اشتغال و ارزآوری را به همراه خواهد داشت.

ظرفیت های این بخش مفغول مانده است

کامران ابوالفتحی، کارشناس بازار طلا

گردش مالی جهانی صنعت طلا و جواهر بسیار بالاست و از مرز ۶۵۰ میلیارد دلار در سال نیز عبور می کند که این موضوع نشاهن دهنده ظرفیت بالای اقتصادی این بخش و این کالای استراتژیک دارد. هم چنین علاوه بر اینکه این کالا، دارایی به‌شمار می‌رود از ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال صنعتی و صنفی نیز برخوردار است.

اما در ایران تمام ظرفیت های این بخش مفغول مانده و حتی با تلاش هایی که در سالهای اخیر فعالان این بخش در راستای توسعه و ورود آن به بازارهای جهانی صورت گرفته هنوز جایگاه خوبی در جهان و درآمدزایی و ارزآوری مناسبی نداشته ایم. متاسفانه  به دلیل عدم کارشناسی دقیق این صنعت، مشکلات خاصی برای صادرکنندگان حرفه ای به وجود آمده است. از طرفی دیگر مشکلات مالیاتی مهم ترین دلیل رکود در تول

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.