صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / آی‌بی‌ام با همکاری استلار شبکه‌ی جهانی پرداخت مبتنی بر بلاکچین‌ راه‌اندازی می‌کند
آی‌بی‌ام با همکاری استلار شبکه‌ی جهانی پرداخت مبتنی بر بلاکچین‌ راه‌اندازی می‌کند

آی‌بی‌ام با همکاری استلار شبکه‌ی جهانی پرداخت مبتنی بر بلاکچین‌ راه‌اندازی می‌کند

اقدامات اخیر شرکت آی‌بی‌ام (IBM) راه را برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی برای پیوستن به انقلاب عظیم بلاکچین هموار ساخته است. یکی از مشکلات اصلی موسسات مالی، انتقال پول بین‌مرزی و بین‌المللی است. پیش از این، موسسات و بانک‌ها برای انجام این کار نیازمند واسطه‌هایی بودند، اما آی‌بی‌ام شبکه‌ی پرداخت آنلاین آنی خود را جایگزین این فرآیند پیچیده کرده است. شبکه‌ی پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام با استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده یا همان استیبل کوین (stable coins) عمل می‌کند و در حال حاضر در ۵۰ کشور جهان قابل استفاده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام (IBM Blockchain World Wire) که به صورت جهانی و بر مبنای بلاکچین عمل می‌کند، به بانک‌ها و موسسات مالی امکان ارائه‌ خدمات بهتر به مشتریان‌شان را فراهم خواهد کرد. این شبکه‌ جهانی با بهینه‌سازی و سرعت بخشیدن به مبادلات ارزی، پرداخت‌ها و همچنین رمیتنس، گام بزرگی برای بهبود تجربه‌ی مشتریان از خدمات بانکی به شمار می‌رود.

شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام با بهره‌گیری از پروتکل استلار (Stellar) در نقش یک ارائه دهنده‌ شبکه‌ برای پرداخت‌های بین‌المللی عمل کرده و امکان انتقال پول نقطه به نقطه بدون وجود پیچیدگی‌های متعارف بانکی را فراهم می‌کند. شرکت آی‌بی‌ام برای اولین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ نمونه‌ اولیه این شبکه را معرفی کرد. امروزه این شبکه‌یپرداخت آنلاین به صورت رسمی و به صورت رو به رشدی در بازارهای مختلف در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مری ویک (Marie Wieck)، مدیرکل بخش بلاکچین آی‌بی‌ام در این‌باره می‌گوید:

ما نوع جدیدی از شبکه‌ی پرداخت را ایجاد کرده‌ایم که فرآیند انتقال پول و رمیتنس را سریع‌تر کرده است. هدف از این کار تسهیل فرآیند انتقال پول در کشورهایی است که بیشترین نیاز را به این سیستم دارند. ما با ایجاد این شبکه که در آن موسسات مالی از چندین ارز رمزنگاری شده پشتیبانی می‌کنند، انتظار داریم که نوآوری بانک‌ها و موسسات را افزایش داده و برنامه‌های مالی در سراسر جهان را بهبود ببخشیم.

بنا به گفته‌ی آی‌بی‌ام، شبکه‌ پرداخت آنلاین این شرکت سریع‌ترین شبکه‌ی بلاکچین در نوع خود بوده و خدماتی چون نقل و انتقال بانکی، تسویه و حل‌و‌فصل پیام‌های پرداخت را در یک پلتفرم واحد در کنار هم عرضه می‌کند. شرکت‌کنندگان در این شبکه‌ی بلاکچین نیز مجاز هستند تا به صورت پویا از میان انواع ارزها و دارایی‌های دیجیتال، مناسب‌ترین گزینه برای انجام امور خود را انتخاب نمایند. در حال حاضر شبکه‌ی پرداخت آنلاین آنی آی‌بی‌ام در ۷۲ کشور جهان فعال بوده و شامل ۴۸ ارز و ۴۴ نقطه پایانه‌ی بانکی است.

جسی لاند (Jesse Lund)، رئیس بخش بلاکچین شرکت آی‌بی‌ام چنین می‌گوید: «ما نوع جدید و منحصربه‌فردی از شبکه‌ی پرداخت را ایجاد کرده‌ایم. این شبکه کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان سراسر دنیا را قادر می‌سازد تا به صورت آنی پول و دارایی خود را به صورت بین‌المللی جابه‌جا کنند. این شبکه‌ پرداخت آنلاین بدون زیر پا گذاشتن نظارت‌های قانونی و رگولاتوری موجود، باعث افزایش شفافیت خواهد شد. به لطف چنین شبکه‌ای می‌توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد که هیچ بازیگر بدی در سیستم وجود ندارد. ما در حال ایجاد یک شبکه با نام تجاری جدید در ۷۲ کشور از جهان هستیم که درگاه‌های دریافت و ارسال پول آن از ۴۸ نوع ارز مختلف پشتیبانی می‌کند.»

در حال حاضر شبکه‌ی پرداخت آنلاین آنی آی‌بی‌ام از ارز رمزنگاری شده‌ی استلار لومنز (Stellar Lumens) و همچنین از سکه‌ی پایدار دلار آمریکا پشتیبانی می‌کند. شرکت آی‌بی‌ام پیش از این اعلام کرده بود که برای راه‌اندازی این پروژه همکاری‌هایی را با کمپانی استرانگ‌هلد (Stronghold) داشته است.

لاند در این رابطه می‌گوید: «از نظر شخصی من رمزنگاری می‌تواند یک ابزار مناسب در زمینه‌ی داد و ستد باشد. ما کار خود را با لومنز که متعلق به شبکه‌ی استلار است، آغاز کرده‌ایم. اما در حال حاضر توانایی این را داریم که از ارزهای رمزنگاری شده‌یدیگری مانند بیت‌کوین و اتر نیز پشتیبانی کنیم. از همین رو در آینده‌ نزدیک ارزهای دیجیتالی بیشتری را بر حسب تقاضای مشتریان و شرکت‌کنندگان به این شبکه خواهیم افزود.»

موسسات مالی بسیاری در سرتاسر جهان برای پیوستن به این شبکه‌ وسیع و قدرتمند ابراز علاقه کرده‌اند. در حال حاضر نیز شش بانک بین‌المللی از جمله بانک بوسان (Busan) و همچنین بانک بازرگانی ریزال (RCBC) قراردادهای لازم را برای انتشار سکه‌های پایدار خود در این شبکه امضا نموده و در انتظار توافق‌نامه‌های نظارتی هستند. در صورت تصویب این قراردادها ارزهایی مانند یورو، روپیه اندونزی، پزو فیلیپین، وون کره و سکه‌ی پایدار برزیل نیز به این شبکه‌ی پرداخت آنلاین افزوده خواهند شد.

امانوئل نارسیسو (Emmanuel Narciso)، سرگروه بخش تراکنش‌های جهانی RCBC در این باره می‌گوید: « RCBC مفتخر است که در یک چنین نوآوری زودهنگامی نقش دارد. ما قصد داریم تا سکه‌ پایدار خود را در این شبکه‌ی پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام منتشر کنیم و در حال حاضر تنها در انتظار تصویب نهایی رگولاتورها برای صدور این حکم هستیم. تمرکز ما بر روی نوآوری‌هایی است که ارزش‌های افزوده‌ای را برای مشتریانمان به ارمغان می‌آورد. شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام یک فرصت فوق‌العاده برای تغییر و بهبود زیرساخت‌های پرداختی ما است.»

شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام برای مشتریان چه مزایایی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین عللی که باعث ابراز علاقه‌ بانک‌ها و موسسات مالی برای پیوستن به این شبکه‌ پرداخت آنلاین شده است، مزایایی است که این شبکه برای انتقال پول بین‌المللی فراهم می‌کند.

انتقال پول بین مرزی که با نام رمیتنس شناخته می‌شود، یکی از جنبه‌های مهم اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. بنا به اعلام اقتصاددانان بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ مهاجرانی که در کشورهایی به غیر از کشور اصلی خود سکونت داشته‌اند، در مجموع اقدام به ارسال حدود ۵۷۴ میلیارد دلار به خانواده‌های خویش در کشور خود کرده‌اند. در حال حاضر ایالات متحده‌ی آمریکا بزرگترین منبع رمیتنس بین‌المللی در جهان به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۶/۳ میلیارد دلار پول از این کشور انتقال یافته است. به غیر از سال ۲۰۰۸ که بحران مالی سرتاسر جهان را فرا گرفت، در مابقی سال‌ها میزان رمیتنس از ایالات متحده آمریکا روندی صعودی داشته است.

با این حال امروزه انتقال پول بین‌المللی نیازمند مجموعه‌ای از واسطه‌ها هست که هر یک از آن‌ها در نوع خود زمان‌بر و هزینه‌بر هستند. به لطف وجود شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام انتقال پول بدون نیاز به واسطه و به صورت آنی امکان‌پذیر خواهد بود. استفاده از استیبل کوین و ارزهای رمزنگاری شده در این شبکه باعث تسریع این فرآیند شده و به عنوان یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌روند. این نوع از ارزها به عنوان یک توافق‌نامه ارزش مبادله بین طرفین مورد استفاده قرار می‌گیرند. درنتیجه در هزینه و زمانی که در حالت انتقال پول به صورت سنتی وجود داشت، صرفه‌جویی خواهد شد.

لاند در این‌باره چنین توضیح می‌دهد:

سکه‌های پایداری که هم‌اکنون از طرف ما در بازار توزیع می‌شوند، سکه‌های پایداری با پشتوانه‌ی دلار آمریکا هستند که به عنوان ساده‌ترین سکه‌های پیش‌فرض ممکن برای استفاده به شمار می‌روند. مجددا به این نکته اشاره می‌کنم که شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام به منظور انتقال پول بین‌المللی طراحی شده است. درنتیجه پشتیبانی از ارزهای خارجی باید یک بخش ذاتی از این سیستم باشد. اکثر تبادلات ارزهای خارجی در سراسر دنیا به وسیله‌ی دلار آمریکا صورت می‌گیرد.

بنابراین طبیعی است که شرکت‌کنندگان در این شبکه بیش از هر ارز دیگری، تقاضای ارائه‌ی دلار آمریکا را داشته باشند. استیبل کوین دلار آمریکا یک سکه‌ی تایید شده و فدرالی است که ارزشی برابر با خود دلار آمریکا دارد.

در حقیقت هر استیبل کوین دلار آمریکا در شبکه‌ پرداخت آنلاین جهانی آی‌بی‌ام، به منزله‌ یک دلار حقیقی موجود در سپرده‌های بانکی داخل ایالات متحده‌ آمریکا عمل می‌کند. این تنها نقطه آغاز راه ماست. اکنون این شبکه‌ی پرداخت آنلاین جهانی با تقاضاهای بسیاری از جانب بانک‌های سراسر دنیا برای صدور و پشتیبانی از استیبل کوین آن‌ها روبه‌رو است. چنین شبکه‌ای پتانسیل دارد که به طور کلی نحوه‌ی مبادله‌ی ارز جهانی را تغییر دهد.

علاوه بر این موارد، بنا بر گفته‌های لاند، پروتکل استلار از مزایای فناوری شبکه‌های بلاکچین در جهت تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی در شبکه‌ پرداخت آنلاین آی‌بی‌ام استفاده می‌کند. وی در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: «ما به دنبال یک پروتکل خصوصی و مجوز محور بلاکچین بودیم که بتوانیم از آن در فضای تجاری بلاکچین استفاده کنیم. اما در سمت دیگر، خصوصیات پروتکل مورد نیاز ما عمومی، مجوز محور بودن و داشتن قابلیت صدور مجوز و مقیاس‌پذیری بود.

در میان گزینه‌های متعدد، پروتکل استلار همان‌چیزی بود که به دنبال آن بودیم. چرا که این پروتکل از مقیاس‌پذیری لازم برای پشتیبانی از حجم معاملات بالایی که به هزاران تراکنش در ثانیه می‌رسید، برخوردار است.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.