صفحه اصلی / استان ها / زنجان / قصه تکراری برداشت از آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین
قصه تکراری برداشت از آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین

قصه تکراری برداشت از آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین

مطالعات زمین‌شناسان نشان می‌دهد که وجود یا عدم وجود آب‌های زیر زمینی به لرزه‌خیز شدن یا بی‌لرزه شدن گسل‌ها ارتباط مستقیمی ندارد ولی تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌تواند به تسریع در رخداد یک زلزله مهم بیانجامد.

فرونشست زمین

‌به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه می‌گوید: فرونشست زمین به صورت عمده در مناطقی که بیشترین برداشت آب‌های زیرزمینی را دارد، اتفاق میفتد و تاثیرات منفی از خود بر جای می‌گذارد. در حقیقت فرونشست زمین پدیده‌ای است که دامنه آن با گرم شدن کره زمین و برداشت بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی، بزرگ‌تر می‌شود و این جای بسی تامل دارد.

نازخند صبحی با بیان این‌که متاسفانه بیش از ۳۰۰ شهر در سطح کشور تحت تاثیر پدیده فرونشست قرار دارد، ادامه می‌دهد: باید هر چه سریع‌تر و به هر شکلی که می‌توانیم برداشت از آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم. این در حالی است که در ایران، بیش از سه برابر دیگر کشورها آب مصرف می‌کنیم و در چنین شرایطی، برخی دشت‌های کشور بر اساس جی‌پی‌اس‌های سازمان نقشه‌برداری تحت تاثیر فرونشست قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: در برخی دشت‌ها این فرونشست تا ۳۶۰ سانتی‌متر می‌رسد در حالی که در اتحادیه اروپا، ۴ میلی‌متر فرونشست را بحران آب به حساب می‌آورند. باید عنایت داشت که بسیاری از زمین‌شناسان فرونشست را زلزله خاموش می‌نامند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران یادآور می‌شود: همیشه به دنبال علاج واقعه بعد از وقوع هستیم ولی امروز در جایگاهی قرار داریم که بسیاری از شهرها مورد تهدید این پدیده قرار گرفته‌اند و به جرات می‌توان اذعان کرد که این بار نمی‌توان علاج بعد از واقعه کرد.

صبحی تاکید می‌کند: دلیل فرونشست‌ها، تداوم افت سطح آب‌های زیرزمینی است و زمانی که این تداوم بیشتر از دو سال طول بکشد، لایه‌های آبدار زیرین منابع آبی خود را از دشت می‌دهند و در نهایت، فرونشست اتفاق می‌افتد. بنابراین چاره‌ای جز کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی نداریم و باید هر چه سریع‌تر در راستای پلمب چاه‌های غیرمجاز اقدام کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.