صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / «جوراب»؛ سمبل روز پدر
«جوراب»؛ سمبل روز پدر

«جوراب»؛ سمبل روز پدر

«جوراب»؛ سوژه‌ای که این روزها با نزدیک شدن به روز پدر داغ شده و همین باعث شده برخی این روز را به عنوان روز "جوراب" و "جوراب بگیران" بشناسند، این در حالی است که از بخت و اقبال آقایان، "روز پدر" امسال، با آخرین روز سال ۹۷ و انبوهی از دغدغه‌هایش مصادف شده است.

جوراب

به گزارش کسب و کار نیوز می‌گوید: آن چیزی که باعث شده در مناسبت‌هایی مانند روز پدر، هدایای دم دستی به مردان هدیه داده شود، این است که همیشه مردان به عنوان رئیس خانواده، از قدرت بالایی برخوردار بوده‌اند و همین موضوع سبب شده مردان به عنوان افراد بی‌نیاز خطاب شوند.

فلاطونی با تاکید بر اینکه مردان نیز خودشان معتقدند که بی‌نیازند و به طور خاص درباره پیدایش این نگاه‌ها و رسومات نوعی ریشه مذهبی  ـ فرهنگی در جامعه احساس می‌شود، ادامه می‌دهد: این نوع دیدگاه اغلب در جوامع درحال توسعه مطرح می‌شود و حتی شاهدیم که چشم و هم چشمی خاصی که در جهان سومی‌ها رشد کرده در پیدایش این دیدگاه بی‌تاثیر نیست.

وی تبلیغات را نیز در شکل‌گیری این دیدگاه‌ها بسیار موثر می‌داند و معتقد است: تبلیغات چیزی است که به طور مداوم تکرار می‌شود، اما وقتی این تبلیغات در کنار موضوع جذابی قرار گیرد، مردم شرطی می‌شوند، به طور مثال جامعه روز پدر را در کنار طنز قرار داده است، مردم با دیدگاه طنز کمربند، جوراب و لباس را در کنار روز پدر قرار داده‌اند که البته از سوی همه جامعه هم حمایت می‌شود.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه موجی از شرطی‌سازی مردم توسط برخی فروشندگان در جامعه شکل گرفته است، می‌افزاید: چیزی که هم اکنون در سطح جامعه می‌بینیم آن است که حتی هدایا و مناسبت‌ها هم زنانه و مردانه شده‌اند، البته این موضوع ریشه تاریخی عمیقی دارد که وقتی آن را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در هزاره‌های اول و دوم زن‌ها جای مردها هستند و در اوایل هزاره سوم مردان جای زنان را می‌گیرند.

بنابر اظهارات فلاطونی، قدرت مردان از زمان پیدایش گاو آهن به مردان منتقل شد، این درحالیست که پیش از این زنان نماد قدرت خانواده را بر دوش خود داشتند.

فلاطونی ادامه می‌دهد: مردان همیشه به عنوان نماد قدرت خانواده مطرح می‌شوند. وقتی اعضای خانواده می‌خواهند در روزهای مناسبتی مانند روز پدر برای مردان هدیه بگیرند به آنها نگاه بی‌نیاز بودن می‌کنند، یعنی مرد را بی‌نیازتر از زن می‌دانند و همین موضوع سبب شده جامعه تصور کند باید مردان برای زنان اشیای گرانقیمت هدیه بگیرند اما به دلیل اینکه خودشان منبع درآمد هستند نیاز به هدایای لاکچری ندارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.