صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / میزان خسارت شرکت به تالاب میقان مورد تایید نیست
میزان خسارت شرکت به تالاب میقان مورد تایید نیست

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران:

میزان خسارت شرکت به تالاب میقان مورد تایید نیست

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران گفت: شرکت در سال 97 با وجود همه مشکلات 30 هزار تن صادرات داشته است.

تالاب میقان

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر علی رستمی در نشست مطبوعاتی با اشاره به سابقه ۳۳ ساله این شرکت در کشور که اکثریت سهام آن مربوط به سازمان تامین اجتماعی است در خصوص عملکرد این شرکت در سال ۹۷ بیان کرد: در سال ۹۷ با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها، اما با همت شرکت، موفق به تامین نیاز و حمایت از صنایع پایین‌دستی خود شدیم و با تولید کامل اجازه ندادیم که پودر لباسشویی دچار کمبود در کشور شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت املاح ایران جز صنایع استراتژیک به شمار می‌رود چراکه تولیدات این صنعت با ۸۰ میلیون ایرانی در ارتباط است، گفت: زنجیره پایین‌دستی شرکت شامل ۵۰ کارخانه می‌شود که نیاز خود به مواد اولیه را از طریق شرکت معدنی املاح ایران تامین می‌کنند.

رستمی با اشاره به تامین نیاز داخل و همچنین صادرات بیان کرد: شرکت املاح ایران در سال ۹۷ نزدیک به ۳۰ هزار تن صادرات از دو مجتمع خود در سمنان و استان مرکزی صادرات داشته است که البته ۲۸ هزار تن آن شامل نمک بوده است که از سمنان به سمت مقاصد صادراتی شرکت همچون عراق، امارات، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه صادر شد و در شرایط تحریمی و ارزی کشور در سال ۹۷ این میزان صادرات دستاورد بزرگی قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت معدنی املاح ایران در سال ۹۷ به تمامی شاخص‌های مالی خود دست یافت و ارزش افزوده خوبی برای سهامداران حاصل شد، افزود: ارزش سهام شرکت در سال جاری بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است به طوری که از ۹۰۰ تومان در ابتدای سال، امروز به ۲۸۰۰ تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران در خصوص میزان تولیدات شرکت با اشاره به اینکه چهار پنجم نیاز کشور توسط این شرکت تامین می‌شود، اظهار کرد: در حالت طبیعی کشور به ۲۵۰ هزار تن سولفات سدیم نیاز دارد که تنها ۱۹۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود و از این میزان تولید ۱۸۵ هزار تن به شرکت املاح معدنی ایران باز می‌گردد و مابقی نیاز معادل ۶۰ هزار تن در قالب واردات سولفات سدیم به کشور تامین می‌شود.

وی گفت: امسال به لحاظ تحریم‌ها و مسائل ارزی این واردات با چالش‌های بسیاری انجام گرفت و اگر این تصور باشد که ۱۸۵ هزار تن تولید و برداشت شرکت املاح ایران در دو مجتمع خود متوقف شود قطعا وضعیت بهداشتی مردم دچار چالش خواهد شد، از طرفی وسعت تالاب میقان اراک ۱۲۰ هزار هکتار است که طبق قانون ۸۰۰ هکتار به شرکت اختصاص یافته است که طی ۴۰ سال برداشت سولفات سدیم انجام شود و تاکنون در ۲۰۰ هکتار برداشت انجام گرفته است.

رستمی با تاکید بر اینکه عملکرد شرکت دغدغه‌های بسیاری ایجاد کرده است، اما شرکت نگرانی‌ها را درک می‌کند و در صدد کاهش این نگرانی‌ها برآمده است، افزود: شرکت در راستای درخواست به حق مردم اراک به مباحث زیست‌محیطی و نوع برداشت دقت بالایی دارد، در همین راستا در سال بیش از ۵۵ هکتار بوته‌کاری و درختکاری در منطقه توسط شرکت انجام گرفته است و این اقدام در منطقه تاکنون به بیش از ۱۶۰ هکتار رسیده است که گام بزرگی در توسعه محیط زست قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: انتقال باطله‌ها به محل برداشت طی ۲ سال اخیر آغاز و تاکنون ۱٫۵ میلیون تن باطله به محل برداشت بازگشت داده شده است و در این راستا مقدمات انتقال باطله‌ها از طریق پمپ و لوله در نظر است که برای این اقدام ۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، در حال حاضر روند نصب تجهیزات و پمپ در حال انجام است و به نظر می‌رسد تا اوایل خرداد به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران با اشاره به پرداخت سالانه ۲۰ میلیارد تومان عوارض زیست‌محیطی توسط شرکت بیان کرد: شرکت املاح سال ۹۸ را سال محیط زیست برای خود نامگذاری کرده است تا تمام نگرانی‌های موجود در اراک در قبال فعالیت شرکت به حداقل برسد، البته شرکت در حال حاضر جزو صنایع آلاینده محسوب نمی‌شود چرا که هیچ گونه خروجی جز بخار آب به محیط ندارد و ماهانه نیز تمامی شاخص‌ها از سوی محیط زیست پایش می‌شود و تاکنون تذکری به لحاظ آلودگی به شرکت داده نشده است.

وی به برنامه‌های شرکت در جهت توسعه گردشگری منطقه میقان اشاره کرد و گفت: در این راستا کارگروهی مدنظر است که به تهیه طرح جامع گردشگری میقان بیانجامد تا با استفاده از روند کارشناسی توسط مشاور و ایجاد زیرساخت‌ها و دریافت مصوبات قانونی توسعه گردشگری رقم بخورد و شرکت نیز به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود نزدیک شود، این منطقه ظرفیت جذب میلیونی گردشگران را دارد و باید روند کار تسهیل شود که در این راستا شرکت املاح توسعه خانه‌های بومگردی در روستاهای اطراف تالاب را مدنظر قرار داده و همچنین با تعدادی شرکت فعال در زمینه گردشگری نیز رایزنی داشته است.

رستمی با اشاره به بهسازی و نوسازی جاده منتهی به تالاب میقان از ابتدای در سال ۹۸ که دسترسی به منطقه را تسهیل خواهد کرد، در خصوص اهداف سال آینده گفت: شرکت در سال ۹۸ میزان تعهدات خود در قبال تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی خود را به مانند سال ۹۷ معادل تولید ۱۸۵ هزار تن در دو مجتمع تعیین کرده است، همچنین در نظر است که بازارهای هدف محصولات فرعی را نیز توسعه خواهد بخشید.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر خسارت ۱۸ میلیارد تومانی شرکت به تالاب میقان تصریح کرد: این موضوع از سوی یکی از فعالان زیست‌محیطی که مسئولیتی در حوزه اجرایی ندارد بیان شده است و این نقد همراه با تحلیل شخصی صورت گرفت. میزان خسارت از سوی مراجع و منابع رسمی اعلام نشده و مورد تایید نیست، اما با توجه به اصل آزادی بیان افراد مجاز به اظهار نظر هستند. این رقم و میزان خسارت احتمالی از سوی مرجع رسمی تایید و بررسی نشده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.