صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ال‌سی داخلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان
ال‌سی داخلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

دسترسی کسب و کارهای نوپا به منابع مالی ارزان می شود

ال‌سی داخلی برای شرکت‌های دانش‌بنیان

توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی ایده ها با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان گامی مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است. اما با وجود اینکه به اهمیت این شرکت ها پی برده شده هنوز در رفع مشکلات ابتدایی آنها مانده ایم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ارایه تسهیلات و حمایت ها به این شرکت ها از مسیر درست خود خارج شده و صاحبان ایده و شرکت های نوپا نمی توانند مراحل سنگین رسیدن به دریافت تسهیلات را طی کنند. در همین رابطه معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی از سیاست جدید این صندوق در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در سیاست جدید، به دنبال جایگزین برای ارائه تسهیلات هستیم و در این راستا LC داخلی را از طریق سیستم بانکی و با پشتیبانی صندوق پیگیری می‌کنیم که می‌تواند جایگزین تسهیلات که پروسه زمان‌بری است، شود.دکتر رضا قربانی در نشست رییس و اعضای هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال با تاکید بر حمایت صندوق از شرکت‌های دانش بنیان کوچک، رشد یافته و بزرگ تصریح کرد: طبیعی است که نوع خدمات ارایه شده به شرکت‌ها بسته به حجم فعالیت این شرکت‌ها باید متفاوت باشد و از شرکت‌ها هم درخواست می‌کنیم که برای بهینه‌سازی این مساله به ما کمک کنند.  وی با اشاره به اینکه روند کار صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون به این شکل بود که بیشتر متقاضیان صندوق را شرکت‌های کوچک تشکیل می‌دادند، خاطرنشان کرد: استراتژی جدید صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیل دسترسی شرکت‌های دانش بنیان به تسهیلات است و در همین راستا با صندوق‌های پژوهش و فناوری تفاهم کردیم و اعتباری نزدیک به هزار میلیارد تومان در اختیار این صندوق‌ها قرار دادیم تا نیاز شرکت‌های کوچک را رفع کنند و دیگر نیاز نباشد اینگونه شرکت‌ها به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سیاست صندوق نوآوری و شکوفایی در قبال شرکت‌های رشد یافته دانش‌بنیان ارایه خدمت به صورت مستقیم و غیر مستقیم است، با اشاره به خدمت لیزینگ به عنوان یک سرویس متعارف صندوق گفت: این خدمت متاسفانه خیلی فراگیر نبوده است که در استراتژی جدید صندوق سعی داریم این خدمت را متحول کنیم و مطمئن هستیم باعث تحول در توسعه فعالیت و بازارسازی شرکت‌ها خواهد شد. وی در ادامه اظهارکرد: در حوزه تسهیلات نیز به فکر جایگزین برای تسهیلات هستیم و «ال‌سی» داخلی را از طریق سیستم بانکی و با پشتیبانی صندوق نوآوری و شکوفایی پیگیری می‌کنیم که می‌تواند جایگزین تسهیلات که پروسه زمان‌بری است، شود.  معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه خدمات رایج صندوق مورد بازنگری قرار می‌گیرند، به خدمات این صندوق به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در مورد شرکت‌های بزرگی که صندوق نمی‌تواند به صورت مستقیم آنها را تامین مالی کند نیز برنامه داریم. معمولا این شرکت‌ها به تامین مالی از طریق بانک‌ها دسترسی دارند اما این تامین مالی برای آنها گران تمام می‌شود و برنامه صندوق این است که دسترسی شرکت‌های دانش بنیان بزرگ به منابع مالی را به شکل یارانه سود ارزان کند.

ضرورت تجدیدنظر در روش های حمایتی

علی ارجمند، کارشناس استارت آپ

ارزان سازی خدمات رسانی به شرکت های دانش بنیان از آنجایی اهمیت بسیاری دارد که اساس اقتصاد در روزهایی که در آن قرار داریم برپایه همین شرکت ها باید بنا نهاده شود. اقتصاد دانش بنیان در کشورهای توسعه یافته نهادینه شده و سالهای گذشته پایه آن گذاشته شده است بنابراین امروز این کشورها از صادرات آن به بازارهای بین المللی ارزآوری دارند. شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در کشور ما اما هنوز درگیر مشکلات ابتدایی از جمله دریافت تسهیلات هستند. ایده هایی ظهور می کنند که در دنیا کشف نشده اند اما به دلیل نبود تسهیلات و سرمایه گذار مناسب از رده خارج شده اند و نمونه آن در کشورهای دیگر له خدمات رسانی با ارایه محصول رسیده و در بازارهای جهانی از آن نان برده می شود. این اتفاق در حالی در کشور ما می افتد که پتانسیل های فکری نخبگان و فارغ التحصیلان ما در دنیا زبانزد است اما متاسفانه در گیر و دار حل مشکلات مالی و دریافت حمایت هستند.

ارایه طرح ال سی داخلی به شرکت های دانش بنیان اگر در مسیر درست خود ادامه پیدا کند ممکن است در آینده ای نزدیک جایگاه شرکت های دانش بنیان را در داخل و خارج از کشور ارتقا دهد اما اگر همانند طرح ارایه تسهیلات گرفتار مشکلات شود امیدی به تاثیرگذاری آن نخواهد بود. این موضوع در رابطه با ارایه تسهیلات به این شرکت ها اتفاق افتاد و دیگر این راه جوابگوی نیاز شرکت های دانش بنیان نیست. بنابراین راه حل ارایه شده می تواند در مسیری درست به ارتقا و بالا کشیدن سطح دانش بنیان ها در ارایه محصولات و خدمات د رجوامع بین المللی موثر باشد. گشایش ال سی یکی از ملزومات تجاری سازی ایده هاست و اگر قصد داریم مدل اقتصادی بر پایه بر اقتصاد دانش بنیان را جایگزین اقتصاد وابسته به نفت کنیم باید در روش های حمایتی تجدید نظر کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

توسعه ناوگان حمل و نقل در اربعین/ ممنوعیت فروش بلیت چارتری نجف

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.