صفحه اصلی / استان ها / یزد / تجربه سفر به عمق زمین در عمیق‌ترین آسیاب آبی جهان
تجربه سفر به عمق زمین در عمیق‌ترین آسیاب آبی جهان

یزد، دیدنی است

تجربه سفر به عمق زمین در عمیق‌ترین آسیاب آبی جهان

آسیاب آبی دوسنگی روستای محمدآباد در شهرستان میبد یزد عمیق‌ترین آسیاب آبی جهان است که با قدمتی 200 ساله به عنوان یکی از شاهکارهای معماری مقنی‎‎های یزدی در عمق 40 متری زمین واقع شده است.

آسیاب آبی

به گزارش کسب و کار نیوز، معماری بی‏‏‌نظیر یزدی‎ها را نباید تنها در بافت‏‌ها و خانه‎های تاریخی شهرهای این دیار کویری و روی زمین جست بلکه مقنی‎‎های این سرزمین نیز در کنار حفر قنوات متعدد، معماری‎‎های بی‎‎نظیری را در زیر زمین پدید آورده‎‎اند که در نوع خود هنوز هم بی‎‎نظیر است.

پس از طی مسافت ۱۰ کیلومتری در جاده میبد – یزد از روستای زیبای حجت آباد و روستای تاریخی محمدآباد می‎‎گذریم و در دل کویر در جاده‌ای به نام جاده بی‌سیم پای می‌گذاریم تا بعد از قریب ۴ کیلومتر رانندگی، شاهد یکی از این شاهکار‏های معماری مقنی‏‌های یزد به نام آسیاب دوسنگی محمدآباد باشیم.

این آسیاب آبی که با راهرویی ۱۴۰ متری در عمق ۴۰ متری زمین واقع شده و در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است، عمیق‌ترین آسیاب آبی و دست کنده جهان است که با آثار ریز نوک کلنگ مقنی‌‎‎ ها پدید آمده و شاهدی بر پایداری و سخت کوشی و همت والای مردمان این دیار است.

قدمت این آسیاب به ۲۰۰ سال قبل و دوران قاجار می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در دل زمین، رطوبت و خنکی مطبوعی را در دورن خود ایجاد کرده است.

سنگ‏های بسیار سخت و محکم آسیاب که در ساختش از هیچگونه مصالح ساختمانی استفاده نشده، دارای ترکیبی اسیدی و ریشه در سنگ‎‎های آتشفشانی دارند.

این آسیاب به علت ساختار معماری، حجره‌ها و دالان‌های نگهداری حیوانات، غلات و آرد و غیره و نیز قرارگیری آسیاب در محل تقاطع دو رشته قنات، بسیار مهم و خاص است.

مجموعه مذکور به واسطه‌ی ایجاد یک شیب مناسب و متوازن که از مدخل تا انتهای مجموعه وجود داشته، به راحتی نور خورشید را تا انتهای آسیاب قابل مشاهده و روشنایی مناسبی را ایجاد کرده است.

در این آسیاب ابتدا آب وارد یک حوضچه و در آنجا به گونه‌ای آشغال‌زدایی می‏‏‌شده که البته در قدیم از این حوضچه به عنوان حمام و استخر نیز استفاده می‌کردند.  آب پس از عبور از تخته ‎ بند حوزه، وارد تنوره عمودی می‎‎شده و سپس با فشار زیاد به پره‌های چوبی آسیاب برخورد می‏‏کرده و با چرخش آنها، سنگ‌های آسیاب را می‌چرخانده و آب وارد شده به آسیاب نیز از سوراخ زیر آن خارج و به کشتارها روانه می‎‎شده است.

دانه‌های گندم نیز کم ‎‎‌کم از ظرف بالای آسیاب به درون سوراخی در وسط سنگ آسیاب می‌شده و در بین دو سنگ آسیاب که سنگ زیرین همیشه ثابت بوده، تبدیل به آرد می‏‏‌شده است.

این آسیاب بارها در اثر سیلاب ناشی از باران دچار تخریب شده ولی به همت مسئولان میراث فرهنگی مجدداً مرمت و آماده بازدید گردشگران شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.