صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بیانیه مقامات عراقی در سالگرد حمله شیمیایی صدام به حلبچه
بیانیه مقامات عراقی در سالگرد حمله شیمیایی صدام به حلبچه

بیانیه مقامات عراقی در سالگرد حمله شیمیایی صدام به حلبچه

رئیس جمهور عراق در سالگرد حمله شیمیایی به حلبچه، بر لزوم رعایت انصاف و عدالت در حق این شهر و ساکنان آن تاکید کرده و از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تمام تلاش خود را برای حمایت و پشتیبانی از آن انجام دهند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، برهم صالح، رئیس جمهور عراق امروز (شنبه) به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی به شهر کردنشین حلبچه در بیانیه‌ای اظهار کرد: امروز شهر حلبچه به نماد اراده مقاومت، خیزش و بازسازی تبدیل شده است.

او در ادامه بر لزوم رعایت انصاف و عدالت در حق این شهر و ساکنان آن و نیز جبران خسارت‌های خانواده‌های شهدا و بالا بردن شأن و احترام آنها به دلیل فداکاری‌های بزرگی که داشته‌اند و پاسخ به خواسته‌های مشروع آنها تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق در ادامه جنایات وحشیانه‌ای که رژیم سابق مرتکب شده بود؛ از جمله گورهای دسته‌جمعی، عملیات انفال ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹، کرمیان، بهدینان، عملیات علیه کردهای بارزانی و کردهای فیلیه را محکوم کرد و گفت: حلبچه نماد حافظه زنده‌ای است که منصفان نمی‌توانند اتفاقات آن را فراموش کنند، این شهر انگیزه‌ای برای آزادگان است تا اجازه ندهند بار دیگر حاکمیت‌های استبدادی و دیکتاتوری بازگردند.

رئیس جمهور عراق در ادامه از جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهای انسانی وابسته به آن خواست برای حمایت و پشتیبانی از این شهر و ساکنان آن، تشکیل دادگاه‌های کارآمد و متخصص، تدوین قوانینی برای جلوگیری از گسترش و استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی و نیز معرفی عاملان این جرائم به دستگاه قضایی جهت محاکمه عادلانه تلاش بیشتری انجام دهند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: جنایت کشتار جمعی در حلبچه روز سیاه دیگری در تاریخ جرائم حزب بعث صدام در حق کردها بود.

نخست وزیر عراق اظهار کرد: امروز فاجعه حلبچه را به یاد می‌آوریم، حافظه نزدیک ما دردهایی فراموش نشدنی و زخم‌های عمیقی را که دیکتاتوری وحشی بر جای گذاشته، به دوش می‌کشد، این دیکتاتوری تصمیم گرفت با گازهای شیمیایی سمی انسان‌های بی‌گناه را در یک کشتار دسته جمعی هدف قرار دهد؛ به نحوی که تمام بشریت از آن بهت زده شده و وجدان جهان به لرزه درآمد.

وی افزود: حلبچه نماد فداکاری و گواهی بر استبداد دیکتاتوری بوده و باقی خواهد ماند؛ اما پس از فاجعه حلبچه، همبستگی و مقابله تمامی طوائف عراق در برابر نظام حاکم قوی‌تر گشته و اراده آنها برای گرفتن قصاص بیشتر شد.

او در ادامه گفت: جایگاه بالا و جاودانگی برای شهدای حلبچه و صبر و افتخار برای خانواده‌های آنهاست، ما این سالگرد دردناک را به کردهایمان تسلیت می‌گوییم.

شهر حلبچه در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۸ هدف حمله شیمیایی جنگنده‌های رژیم سابق عراق قرار گرفت که طی این حمله حدود ۵۰۰۰ شهروند عراقی کشته و بیش از ۱۰ هزار تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.