صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید رکود تورمی در بازار مسکن
تشدید رکود تورمی در بازار مسکن

«کسب و کار» چشم انداز بازار مسکن برای سال 98 را بررسی می‌کند

تشدید رکود تورمی در بازار مسکن

رشد چندبرابری قمیت ها در بازار مسکن اگرچه همراه با رشد قیمتی سایر بازارها یعنی سکه و ارز و التهابات کلی بازار رخ داده است، اما مانع از افزایش خرید و فروش واقعی مسکن، به تبع رشد قیمت ها شده است. به طوری که برخی از کارشناسان از رواج معاملات صوری برای بالا نگه داشتن قیمت مسکن توسط معامله گران خبر می دهند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، رشد چندبرابری قمیت ها در بازار مسکن اگرچه همراه با رشد قیمتی سایر بازارها یعنی سکه و ارز و التهابات کلی بازار رخ داده است، اما مانع از افزایش خرید و فروش واقعی مسکن، به تبع رشد قیمت ها شده است. به طوری که برخی از کارشناسان از رواج معاملات صوری برای بالا نگه داشتن قیمت مسکن توسط معامله گران خبر می دهند.
در همین رابطه نماینده مجلس می گوید: متاسفانه وضعیت بحرانی مسکن به گونه‌ای است که معاملات بازار مسکن در بین دلالان صوری انجام می‌شود. به طوری که انجام معاملات صوری توسط این سودجویان سبب شده قیمت مسکن بالا نگه داشته شود.
هرچند مسکن هنوز به عنوان یک کالای سرمایه ای برای بسیاری از مردم به شمار می رود، و طی ماه های اخیر بخشی از نقدینگی مردم را به سمت خود جذب کرد اما با این حال نسبت به بازار سکه و طلا، عطش کمی را در مردم برای تقاضا ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش های موجود، در مقایسه کلان می‌توان گفت بازار مسکن حال و روز چندان خوشی نسبت به سکه و ارز تجربه نمی‌کند. از یک سو با انباشت تقاضا در بخش کوچک متراژ و از سوی دیگر با مازاد عرضه در بخش بزرگ متراژ مواجه است. در این شرایط به دلیل رشد ۸۰ درصدی قیمت طی ۱۰ ماه اخیر، مشتریان واقعی خود را از دست داده و معاملات شهر تهران در بهمن ماه امسال به ۹۳۰۰ فقره رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بازه ۱۱ ماهه نیز کاهش ۳۲ درصد به ثبت رسیده است. اواخر سال گذشته نیز رشد مسکن حدوداً نصف دو بازار رقیب بود و پیش‌بینی بعضی کارشناسان مبنی بر این‌که قیمت مسکن با سکه و ارز همتراز می‌شود درست از کار درنیامد. البته غالب پیش‌بینی‌ها این بود که نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن با رشد ارز و طلا همسان شود؛ چرا که هم‌اکنون نیز دچار حباب قیمت شده و از این پس وارد دوره رکودی خواهد شد.
از دید کارشناسان علت اساسی افت تفاقا در بازار مسکن کاهش قدرت خرید مردم و افت ۴۵ درصدی میزان تولید مسکن است.
حسام عقبایی، نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک
کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن
قیمت مسکن از ابتدای سال تا به حال افزایش پیدا کرده و طی سال ۹۷ شاهد رشد صددرصدی مسکن در شهرهای بزرگ بوده ایم. متوسط رشد قیمت در کشور نزدیک به ۸۰ درصد است که یک رشد کاملا نامعتارف و غیرمنطقی است. به همین دلیل متناسب با افت قدرت خرید مردم شاهد جا ماندن خریداران در معاملات هستیم. از تابستان سال جاری به بعد نزدیک به ۷۰ درصد معاملات کاهش پیدا کرده و این کاهش به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.
افزایش نامتعارف قیمت مسکن تحت تاثیر، افزایش قیمت دلار بوده و این رشد قیمتی تا حدی است که خریدار کششی برای خرید ندارد. این امر موجب کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مسکن شده است.
کاهش ۴۵ درصدی تولید مسکن در ۶ و ۷ سال گذشته عامل دیگری بر افزایش قمیت مسکن بوده است. طبیعتا وقتی تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد و میزان عرضه پایین بیاید، قیمت‌ها هم بالا می رود و این اتفاق منحصر به بازار مسکن نیست. ما باید در بخش مسکن یک بازار رقابتی ایجاد کنیم. طرح های انبوه‌سازی باید به مرحله اجرا رسیده و استارت مسکن استیجاری زده شود. قاعدتا با این اقدامات است که رشد قیمت مسکن متوقف می شود و به یک ثبات در بازار می‌رسیم. وگرنه به این زودی شاهد تغییری محسوس در قمیت مسکن نخواهیم بود. ضمن آنکه بخش مسکن نیز در شش ماهه اول سال ۹۸ در یک رکود تورمی عمیق به سر خواهد برد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.