صفحه اصلی / اسلایدر / مشاغل خرد خواستار تنفس مالیاتی
مشاغل خرد خواستار تنفس مالیاتی

«کسب و کار» مطالبه بنگاه‌ها برای کاهش فشار مالیاتی را بررسی می‌کند

مشاغل خرد خواستار تنفس مالیاتی

خبرهای اخیر حاکی از عدم افزایش مالیات مشاغل خرد و کوچک برای سال 98 است، با این حال مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی از دولت، کماکان کاهش میزان مالیات و چشم پوشی از سخت گیری هایی است که معمولا سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از بنگاه ها دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، خبرهای اخیر حاکی از عدم افزایش مالیات مشاغل خرد و کوچک برای سال ۹۸ است، با این حال مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی از دولت، کماکان کاهش میزان مالیات و چشم پوشی از سخت گیری هایی است که معمولا سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از بنگاه ها دارد.
مدت ها است که پیشنهاد معافیت های مالیاتی و یا کاهش فشار مالیاتی به عنوان راهکاری جدی برای حل معضل بنگاه ها، مطرح می شود اما در عمل هیچ دستور و یا قانونی مبنی بر کاهش فشارهای مالیاتی و یا اخذ مالیات کمتر از بنگاه ها نیست. با این حال در ابتدای اسفند سال جاری بود که مجلس کسبه خرد و کسانی که میزان فروش آنها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان باشد را از ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی معاف کرد و به تازگی مقرر شده است تا مشاغل خرد و کوچک مشمول افزایش مالیات نباشند. هر چند توقع مشاغل خرد و یا بنگاه ها از مسئولان در شرایط فعلی اقتصادی، چیزی بیش از این است که در عمل باعث تنفس مالیاتی برای بنگاه ها شود.
در همین رابطه رئیس اتاق اصناف ایران گفت: امسال مقرر شد تا گروه سوم اصناف که شامل مشاغل خرد و کوچک هستند، مشمول افزایش مالیات نشوند.
سعید ممبینی ، با اشاره به مشکلات برخی اصناف در رکود یکساله اخیر و در واکنش به پیشنهاد برخی اصناف برای در نظر گرفتن تنفس مالیاتی در سال جاری اظهار کرد: با توجه به اینکه طی یکی دو سال گذشته شاهد رکود در بازار و مشکلات اقتصادی بودیم، پیشنهادهایی به سازمان مالیاتی داده شده ولی اتاق اصناف ایران پیشنهادی از جنس تنفس مالیاتی ندارد.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: ما در این شرایط پیشنهاد داده‌ایم که در تعیین مالیات اصناف، سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن رکود ۲ ساله اخیر و مشکلات اصناف در این مدت، مالیات بر درآمد آن‌ها را تعیین کند.

وی گفت: البته خوشبختانه مقرر شده است تا گروه سوم اصناف که شامل مشاغل خرد و کوچک هستند، با توجه به معافیت‌های مالیاتی، مشمول افزایش مالیات نشوند.

به گفته ممبینی، گروه و دسته سوم شامل مشاغلی است که حجم فروش کالا و خدمات آن‌ها طی یکسال کمتر از یک میلیارد تومان است.
بر اساس قانون مالیات ها مشاغل بر اساس میزان فعالیت و نوع فعالیت به سه دسته گروه اول، دوم و سوم تقسیم می شوند که مشاغلی که درآمد آنها در سال کمتر از ۳ میلیارد تومان است جزو دسته سوم قرار دارند.

فرشید شکرخدایی، عضو اتاق بازرگانی ایران
حمایت مالیاتی از بنگاه‌ها
با توجه به مشکلاتی که برای کسب و کارهای خرد و کوچک در اقتصاد به وجود آمده و ضرورت فعالیت این بنگاه‌ها و نقش آنها در رشد اقتصادی کشور، معافیت مالیاتی جزو مطالبات به حق بنگاه ها است. در کشورهای توسعه یافته در مواقع رکود دولت حتی بخشی از مالیات اخذ شده از بنگاه‌ها را به آنها بر می‌گرداند، در حالی که تنها توقع فعالان اقتصادی از دولت معافیت مالیاتی برای دوره‌ای کوتاه مثل دو یا سه سال است. یکی از راه‌های حرفه ای حمایت از از بنگاه معافیت مالیاتی است وگرنه خیلی از کسب و کارها زیر فشار شرایط کنونی، تعطیل خواهند شد و هزینه تعطیلی آنها برای دولت به مراتب بیشتر از نپرداختن مالیات و یا کاهش میزان آن است. پافشاری بر اخذ مالیات در زمان رکود یعنی در خطر قرار دادن فرصت‌های شغلی و اشتغال کشور که پاشنه اقتصاد به شمار می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش۱۵.۳درصدی پایه پولی/دارایی‌های خارجی بانک مرکزی زیاد شد

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آمارهای مقدماتی این معاونت، رشد پایه پولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.