صفحه اصلی / اسلایدر / تعدد حساب های بانکی مانع شفافیت
تعدد حساب های بانکی مانع شفافیت

«کسب و کار» بررسی می‌کند

تعدد حساب های بانکی مانع شفافیت

اقدامات جدید بانک مرکزی در راستای ایجاد شفافیت در نظام بانکی و همچنین مبارزه با پولشویی این مسئله مهم را مطرح می‌کند که چرا هنوز موضوع تعدد حساب های بانکی و یا افتتاح آن که گاها عاملی برای دور زدن شفافیت بانکی است، بازنگری نمی‌شود. در حالی که افتتاح ۲۴۲ حساب بانکی به نام یک پسر هشت ساله در پرونده تخلفات بانک سرمایه، نمونه بارزی از تناقض تعدد حساب با شفافیت در نظام بانکی به شمار می‌رود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، اقدامات جدید بانک مرکزی در راستای ایجاد شفافیت در نظام بانکی و همچنین مبارزه با پولشویی این مسئله مهم را مطرح می‌کند که چرا هنوز موضوع تعدد حساب های بانکی و یا افتتاح آن که گاها عاملی برای دور زدن شفافیت بانکی است، بازنگری نمی‌شود. در حالی که افتتاح ۲۴۲ حساب بانکی به نام یک پسر هشت ساله در پرونده تخلفات بانک سرمایه، نمونه بارزی از تناقض تعدد حساب با شفافیت در نظام بانکی به شمار می‌رود.
افرادی که قصد پولشویی دارند، بعضاً اقدام به گشایش تعداد متعددی حساب با رقم و حجم پایین می‌کنند تا از این طریق، در مظان کمتری قرار گیرند و احتمال رصد و پایش تراکنش‌های حساب‌های آن‌ها کاهش یابد. به همین دلیل افزایش تعداد حساب های بانکی یکی از معضلات مهم نظام بانکی بوده است.
بر اساس گزارش های موجود حجم بالای حساب ها در نظام بانکی نه تنها هزینه نظام بانکی را افزایش می دهد، بلکه میزان سوء استفاده ها را نیز بالا می برد از این رو بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل اجرایی شناسایی و تعیین‌تکلیف حساب‌های مطالبه‌نشده و مازاد ریالی را ابلاغ کرد.
البته زیرساخت‌های آی‌سی‌تی بانک‌ها می‌تواند به طوری طراحی شود که این قبیل تخلفات نتواند در سیستم بانکی اتفاق بیفتد؛ به عبارت دیگر سیستم به طور خودکار اجازه ثبت این تعداد حساب بانکی به نام و کد ملی یک فرد را ندهد.

به موجب دستورالعمل بانک مرکزی هر فرد در هر بانک یا مؤسسه اعتباری می‌تواند یک حساب جاری مشترک و یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه مدت عادی مشترک و یک حساب کوتاه‌مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض‌الحسنه انفرادی داشته باشد که بر همین اساس هر فرد حقیقی می‌تواند در هر بانک شش حساب افتتاح کند.
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
ضرورت کاهش حساب های بانکی
افتتاح چندین حساب با نام و اطلاعات یک نفر در شبکه بانکی جرم محسوب نمی‌شود. ازینرو همواره این احتمال وجود داشته که افرادی با استفاده از این فرصت در پی سوء استفاده و یا پولشویی بر‌آیند. نظام بانکی به منظور ایجاد شفافیت بیشتر یا باید این حساب‌ها را محدود کرده و یا در یک شبکه بین بانکی مشترک به هم متصل کند. موضوع مهم تر در نظام بانکی که شفافیت را زیر سوال می‌برد، بحث انتقال پول است. در کشور ما افراد به راحتی حجم زیادی از پول را جا به جا می‌کنند، بدون آنکه به نهادهای پولی و بانکی پاسخ گو باشند در حالی که در کشورهای توسعه یافته، افراد برای جا به جایی پول باید فرم های زیادی پر کنند. بنابراین بحث افتتاح حساب متعدد یک فرد در نظام بانکی، موضوعی است که فساد ایجاد می‌کند. به همین دلیل یا باید با ایجاد محدودیت در میزان افتتاح حساب افراد و یا با نظارت های درست مانع از آن شد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.