صفحه اصلی / استان ها / اردبیل / ‌توفیقی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نداشتیم

معاون دادگستری استان اردبیل:

‌توفیقی در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نداشتیم

‌معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: متأسفانه در 40 سال اخیر به رغم موفقیت در حوزه‌های مختلف، ‌در بخش پیشگیری و درمان اعتیاد موفقیت چندانی را شاهد نبودیم.

 ‌یوسف خدادادی

‌به گزارش کسب و کار نیوز،‌ یوسف خدادادی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل اظهار کرد: اعتیاد بحران اجتماعی است که برای حل این بحران باید تمام نهادها و دستگاه‌های جامعه ورود پیدا کنند تا با تمام ظرفیت بتوانیم این بحران را پشت سر گذاشته و با سلامتی و صحت بیشتر از این مرحله عبور کنیم.

وی با بیان اینکه هر روز بر تعداد معتادان افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد اقدامات پیشگیرانه و درمان ما چندان مؤثر نبوده است، تصریح کرد: به رغم آن که در حوزه مقابله اقدامات و فعالیت‌های مختلفی انجام شده اما به تناسب آن در بخش پیشگیری اقدامات تأثیرگذاری را شاهد نبودیم و همچنان بسیاری از خانواده‌ها گرفتار اعتیاد و عوارض ناشی از آن هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل از اعتیاد به عنوان ام‌الجرایم و همچنین مبدأ شروع بسیاری از بزه‌ها در جامعه نظیر سرقت، درگیری، نزاع و عارضه‌های جدی دیگر یاد کرد و گفت: ما نباید صرفاً نگاه اداری به موضوع اعتیاد و مشکلات ناشی از آن داشته باشیم بلکه باید با یک نگاه ملی، اساسی و دلسوزانه سعی کنیم تا بحران اعتیاد مهار شده و زمینه سلامت جامعه فراهم آید.

خدادادی افزود: تمام دستگاه‌های دخیل باید در پایان سال بازخوردی جدی از کارها و برنامه‌ریزی‌های خود به ویژه در حوزه پیشگیری و درمان انجام دهند تا ایرادات و اشکالات برطرف شده و در سال آینده بتوانیم با رفع ضعف‌ها و نقاط کاستی به سمت تقویت مؤلفه‌های پیشگیرانه حرکت کنیم.

وی از آموزش و پرورش، صدا و سیما و مساجد به عنوان محور برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشگیرانه یاد کرد و ادامه داد: ضرورت دارد در این حوزه به مباحث ایمنی در گرایش به مواد مخدر و برخی مسائل حاشیه‌ای و تأثیرگذار از طرف جامعه و نظام خانواده توجه شود تا برخی از مشکلات و نارسایی‌ها رفع گردد.

خدادادی به ۱۷ علل گرایش به مواد مخدر در جامعه و اقدامات ضروری و پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: متأسفانه کارشناسان حوزه پیشگیری از مواد مخدر که در صدا و سیما حاضر می‌شوند؛ به جای طرح مسائل اساسی و زیربنایی‌ سعی می‌کنند به مباحث فلسفی بپردازند، در حالی که باید موضوعات برای جوانان و نوجوانان به صورت شفاف و روشن بیان شود تا اهمیت امر پیشگیری و درمان در اعتیاد و پرهیز از گرایش به مواد مخدر به صورت روشن تبیین شود.

وی به فعالیت‌های حوزه درمان معتادان نیز اشاره کرد و افزود:‌ دستگاه‌های مختلف به ویژه بهزیستی و همچنین علوم پزشکی در این حوزه ورود پیدا کردند اما آنچه که در بخش مقابله انجام شده، یک حرکت بی‌نظیر از سوی نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و دادستان‌ها بوده که نتایج آن را به عینه مشاهده می‌کنیم.

خدادادی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما اگر به عقب برگردیم باید ضعف‌ها و نقاط کاستی را در حوزه پیشگیری و درمان برطرف کرده و با توانی مضاعف به مانند حوزه مقابله سعی کنیم در بخش کاهش آسیب‌های اعتیاد ورود پیدا کنیم.

وی به افزایش ۱۳۰ درصدی کشفیات تریاک در استان اردبیل در سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد:‌ به تناسب این افزایش در کشفیات، ما با کاهش کشفیات مواد مخدر نظیر شیشه و هروئین نیز روبه‌رو بودیم.

معاون دادگستری استان اردبیل به رتبه اول این استان در زمان رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش موجودی پرونده‌های مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر و مبارزه بی‌امان با سوداگران مرگ اشاره کرد و گفت: ‌برای این افراد حکم‌های سنگینی را صادر کردیم، به طوری‌که حبس ابد و زندان‌های طولانی مدت در انتظار قاچاقچیان مواد مخدر است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آبگرم‌ سرعین

تعطیلی آبگرم‌های سرعین تا اطلاع ثانوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسن حسن‌پور امروز هفتم اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.