صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / چرا در اقامتگاه بوم گردی بمانیم؟
چرا در اقامتگاه بوم گردی بمانیم؟

چرا در اقامتگاه بوم گردی بمانیم؟

ایران پر از اکوسیستم‌های طبیعی و جوامع سنتی زیبا است که کنکاش در هر کدام از آنان می‌تواند دنیای تازه‌ای را به روی چشم بیننده مشتاق بگشاید. در ایران بوم‌هایی مانند جنگل، کوهستان، کویر، دشت، دریاچه و دریا آنچنان با یکدیگر تلفیق شده‌اند که در هر گوشه از خاکش شاهد پیوندی زیبا و بکر باشیم.

آنقدر وسعت سرزمین و تنوع اقوام در این خاک زیاد است که زندگی به شیوه و سنت هر یک از این اقوام و درک آن سال‌ها طول خواهد کشید. بوم گردی تجربه‌ای است زیبا که لحظاتی از این زندگی‌ها را به ما هدیه خواهد کرد.

چرا در اقامتگاه بوم گردی بمانیم؟
رزرو اقامتگاه بوم گردی و درک زیست بوم

در بوم گردی یا اکوتوریسم شاهد سختی‌های تلطیف شده و زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعت و زندگی سنتی خواهیم بود و با زندگی در آن به فرهنگ نواحی مختلف نزدیکتر شده و آن را درک خواهیم کرد. اینکه چرا لباس محلی یک قوم با دیگری فرق دارد و هر پوششی چه مزیتی را برای آنان فراهم می‌کرده یا چرا غذای محلی یک منطقه با منطقه دیگر به جز مواد اولیه از نظر ساختار متفاوت است و مانند آن پرسش‌هایی است که فقط و فقط در بوم گردی پاسخ داده می‌شود و بقا در طبیعت هر منطقه فقط و ففط با اجاره اقامتگاه بوم گردی و اقامت در آن زیست بوم ممکن است.

اجاره بوم گردی و کمک به جامعه سنتی

بوم گردی سفری مسئولانه به آغوش طبیعت و سنت است، سفری که نه تنها برای ما لحظاتی زیبا را رقم خواهد زد، بلکه سفری است که به اقتصاد جامعه سنتی کمک خواهد کرد. در بومگردی با نزدیکی و آشنایی به صنایع دستی منطقه، در صورت خرید، به زنده ماندن هنر در منطقه کمک کرده و حتی در صورت عدم خرید، با اجاره بوم گردی و خرید مواد خوراکی به طور غیر مستقیم به زنده ماندن آن جامعه و چرخیدن اقتصاد آن کمک خواهید کرد. همچنین در صورت رفتن به طبیعت و دیدن مشکلات و مزیت‌های آن می‌توان قدمی در حفظ آن طبیعت با پرداخت هزینه رزرو بوم گردی برداشت.

اجاره بوم گردی و کمک به جامعه سنتی
بوم گردی و حفظ طبیعت

در بوم گردی نزدیکی بیشتری، به نسبت به طبیعت احساس خواهیم کرد و تقریبا با آن یکی خواهیم شد و چون از طبیعت به نفع خودمان استخراج نکرده و آن را با انواع آلودگی‌ها فرسوده نمی‌کنیم. موجب تغییر رفتاری و فیزیکی در گونه‌های غیر انسانی نخواهیم شد و با همگام شدن با آن به حفاظت از طبیعت کمک خواهیم کرد.

بوم‌ گردی و نوستالوژی

بوم گردی نوعی حس آشنا پنداری در ذات انسان بیدار خواهد کرد و ذهن را از هیاهوی دنیای مدرن دور کرده و متوجه اهمیت و زیبایی طبیعت خواهد کرد و دینی که انسان به طبیعت دارد را در خاطرمان زنده کرده و نوعی پایبندی اخلاقی را به محیط زیست در ما ایجاد می‌کند.

بوم‌ گردی و نوستالوژی
رزرو بوم گردی و آشنایی با باورهای محلی

وقتی به جای هتلی پنج ستاره در یک اقامتگاه بوم گردی چند روزی از عمر خود را بگذرانیم، تماس با مردم محلی ما را با گوشه‌ای از رفتار و باورهای محلی آنان آشنا خواهد کرد و فرهنگ غنی مردم محلی را با تمام وجود احساس کرده و به چرایی رفتار آن‌ها در موقعیت‌های مختلف و ادامه به زیست در زادبومشان به جای مهاجرت به شهرها پی خواهیم برد.

اجاره بوم گردی و سفری متفاوت

اجاره بوم گردی سفری متفاوت را برای ما به ارمغان خواهد آورد. تقریبا در تمامی دنیا هتل‌ها صرف نظر از نوع معماری رفتاری مشابه برای تامین آسایش مهمانان خود دارند، اما در بوم گردی آن‌ چه که اهمیت دارد حفظ زیست بوم و تجربه آن است. پس اگر به محیطی کویری سفر کنیم، در کنار مهمان‌نوازی مردمان کویر، سختی‌های آن را نیز حس خواهیم کرد و اگر به شمال برویم شمه ای از زندگی در جنگل‌ها و شالیزارها را خواهیم دید و اگر پا به مناطق کوهستانی بگذاریم، پرتره‌ای از زندگی کوهستان نشینان را بر ذهن خود خواهیم نشاند.

اجاره بوم گردی و سفری متفاوت
بوم گردی و جاذبه‎های ناشناخته

آنچه بیشتر بوم گردی را جذاب می‌کند، امکان بازدید از ناشناخته‌های محلی است، به طور مثال وقتی صحبت از اصفهان است ذهن همه سمت سی و سه پل و بناهای دیگر اصفهان خواهد رفت، اما در بوم گردی چهره‌ای از اصفهان در مقابل دیدگان ما نقش خواهد بست که اگر در هتلی پنج ستاره اقامت کنیم هرگز آن چهره را نخواهیم دید و دسترسی به آن نخواهیم داشت. سفر به شمال فقط شامل جاده چالوس و دریا و زندگی در ویلا نیست، گاهی تجربه زندگی روستانشینان جاذبه‌های فرهنگی جالبی را به ما نشان خواهد داد، که شاید واقعا دور از انتظار باشد.
به طور مثال دیدن بافته شدن یک فرش، شالی کاری، قلم زنی، پخت غذای محلی و غیره و حتی تجربه آن بسیار متفاوت از تنها شنیدن و خواندن درباره آن است. اگر به اختصار سخن بگوییم بوم گردی، تجربه ای متفاوت از اقامت را به طرفداران سفر می‌شناساند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.