صفحه اصلی / اسلایدر / واردات کالاهای اساسی به ۱۱ میلیارد دلار رسید
واردات کالاهای اساسی به ۱۱ میلیارد دلار رسید

واردات کالاهای اساسی به ۱۱ میلیارد دلار رسید

رئیس کل گمرک از واردات ۱۱ میلیارد دلاری کالاهای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در کالاهای اساسی بحران که نداریم هیچ، بلکه در برخی اقلام مثل ذرت یا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، رئیس کل گمرک از واردات ۱۱ میلیارد دلاری کالاهای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: در کالاهای اساسی بحران که نداریم هیچ، بلکه در برخی اقلام مثل ذرت یا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

 مهدی میر اشرفی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه و گیت‌های منطقه آزاد در آبادان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در بحث صادرات بعد از چین که ۸.۳ میلیارد دلار در ۱۱ ماهه امسال صادرات داشتیم، عراق با ۸.۲ میلیارد دلار اصلی‌ترین شریک تجاری است که کالاهای ایرانی با تنوع بالا به آن صادر می‌شود؛ بنابراین باید در مرزهای زمینی با عراق ساماندهی خوبی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: هفته گذشته در باشماق و پرویزخان حضور داشتیم و اقداماتی در زمینه ساماندهی پیش بردیم. در مرز زمینی شلمچه نیز پیگیر هستیم که مسائل و مشکلات صادرات کالا به کشور عراق از این مرز را جمع‌بندی و قسمتی از آن را با هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با تجارت در مرز ساماندهی کنیم.

میر اشرفی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از سازمان‌ها در مرز متولی اعمال مقررات هستند از گمرک تا مرزبانی یا مناطق آزاد و دیگر سازمان‌ها ولی برای یک تجارت سهل تر، روان تر، با هزینه کمتر و سرعت بیشتر باید هماهنگی بیشتری با سازمان‌های داخلی تحت عنوان هماهنگی و مدیریت یکپارچه مرزی داشته باشیم.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به مذاکرات با مسئولان گمرک مرکزی عراق و همچنین اقلیم کردستان برای ایجاد دروازه مشترک تجاری گفت: تلاش می‌کنیم هماهنگی بیشتری در مدیریت هماهنگ مرزی را شاهد و دروازه مشترک تجاری با کشور عراق را فعال کنیم. این کار باعث کاهش هزینه‌های صادراتی و تجارت فرامرزی می‌شود.

میر اشرفی اضافه کرد: این دروازه مشترک تجاری نه تنها تولیدکنندگان و صادرکنندگان را انتفاع می‌کند، بلکه مصرف کننده نهایی این کالاها که در کشور عراق هستند نیز با کاهش هزینه‌ها عملاً سطح بالاتری از مطلوبیت را برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

افزایش ۷۰۰ هزار تنی واردات کالاهای اساسی در سال جاری

وی با رد شایعات بحران در تأمین کالاهای اساسی گفت: طی ۱۱ ماهه اخیر آماری از واردات کالاهای اساسی داریم که نشان دهنده بحران در این زمینه نیست و وضعیت مطلوب است. در این مدت ماهانه بالغ بر یک میلیارد دلار کالاهای اساسی به کشور وارد شده که به لحاظ وزنی ۷۰۰ هزار تن نسبت به مدت مشابه افزایش داشت.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: به عنوان نمونه امسال ۱۳۷ هزار تن واردات گوشت گرم و سرد داشتیم که نسبت به سال گذشته ۵۰۰۰ تن افزایش را نشان می‌دهد؛ بنابراین در بحث تأمین ارز و ورود کالاهای اساسی مشکل خاصی وجود ندارد، بلکه تفاوت نرخ ارز مسلماً انگیزه‌ای می‌شود که کالاهای خریداری شده با ارز دولتی بیشتر متقاضی داشته باشد و عملاً تحریکی هم در بازار ایجاد می‌شود.

میر اشرفی یادآور شد: در کالاهای اساسی بحران که نداریم هیچ بلکه در برخی قلم کالاها مثل ذرت یا گوشت واردات نسبت به مدت مشابه افزایش داشته و طی ۱۱ ماهه امسال قریب به ۱۱ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده است.

وی اظهار کرد: در بحث واردات کالا چند مرحله داریم که اول ورود کالا (صاحب کالا اسناد خرید را باید اخذ کند)، دوم ترخیص کالا (زمانی که کالا به گمرک اظهار می‌شود و سازمان‌های مرتبط با ورود کالا باید مجوزهای قانونی صاحب کالا را رؤیت و اجازه ترخیص بدهند) و مرحله آخر تشریفات گمرکی است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه بین ورود کالا تا زمانی که کالا به گمرک اظهار می‌شود مدت زمانی می‌گذرد، افزود: تشریفات خصوصاً ورود کالا به هیچ عنوان بیش از دو روز نیست و اگر هم باشد قطعاً در مرحله ترخیص اقدامات کامل انجام نشده است. مثلاً برخی سازمان‌ها نیاز دارند که مجوزهای ارائه شده را آنالیز کنند مثل ترخیص کالاهای دارویی، خوراکی و بهداشتی که باید آزمایشات لازم را انجام دهند.

میر اشرفی با تأکید بر اینکه در انجام تشریفات گمرکی باید از زمان اظهار کالا با ارائه مجوزهای قانونی تا انجام تشریفات ترخیص در گمرک را در نظر گرفت، عنوان کرد: مشکلات ناشی از تحریم‌ها حدود ۲۰ روز به مدت توقف کالاها در اماکن گمرکی اضافه کرد، یعنی قبلاً به صورت میانگین کالاها ۲۰ روز پس از ورود به گمرک اظهار می‌شدند ولی اکنون این زمان به حدود ۴۰ روز افزایش پیدا کرد؛ این موضوع بحث انتقال ارز و اخذ اسناد مالکیت را در پی دارد که باعث افزایش مدت زمان ترخیص کالاها شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.