صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ده‌ها میلیارد دلار، هزینه ریاض برای جنگ یمن
ده‌ها میلیارد دلار، هزینه ریاض برای جنگ یمن

ده‌ها میلیارد دلار، هزینه ریاض برای جنگ یمن

ائتلاف عربی تحت امر عربستان از پنج سال پیش حملاتی را علیه یمن آغاز کرده و در حالی که عربستان یا دیگر کشورهای عضو ائتلاف هنوز هزینه عملیات نظامی خود را در یمن اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های بین‌المللی و منطقه خلیج فارس درباره این هزینه هنگفت با اعداد و ارقام متفاوتی منتشر می‌شود.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس گزارش تلویزیونی که شبکه سعودی العربیه دوم آوریل ۲۰۱۵ یعنی تنها پس از گذشت هشت روز از آغاز این حمله منتشر کرد، ارزیابی‌ها حاکی از آن است که عربستان احتمالا ۱۷۵ میلیون دلار در ماه برای حملات هوایی به یمن با استفاده از ۱۰۰ هواپیما هزینه می‌کند. این شبکه آن زمان اعلام کرد، ممکن است حملات هوایی بیش از پنج ماه طول بکشد و شاید ریاض بیشتر از یک میلیارد دلار هزینه کند.

مجله فوربس آمریکا هم پس از گذشت شش ماه از آغاز جنگ یمن طی یک بررسی و با اعداد و ارقام متفاوتی نوشت، هزینه این شش ماه حملات به ۷۲۵ میلیارد دلار رسیده است، به عبارتی این جنگ ماهانه ۱۲۰ میلیون دلار هزینه برداشته است. اما دانشگاه هاروارد آمریکا در تحقیقاتی که منتشر کرده، هزینه جنگ ائتلاف عربی را ۲۰۰ میلیون دلار در یک روز برآورد کرده است.

روزنامه الریاض نیز هزینه فعالیت جنگنده‌های سعودی شرکت کرده در این جنگ را حدود ۲۳۰ میلیون دلار در ماه تخمین زد که شامل فعالیت جنگنده‌ها و مهمات مورد استفاده، بهای همه قطعات یدکی و غیر آن است. پایگاه خبری دویچه وله آلمان نیز هزینه این جنگنده‌ها را ۱۷۵ میلیون دلار در ماه تخمین زد که تعداد آنها به ۱۰۰ هواپیما می‌رسد.

در سایه این آمار که برای دستیابی به هزینه واقعی از آمار نهائی دشوار است، می‌توان عملیات عربستان در یمن را با دیگر عملیات نظامی مشابه مقایسه کرد که طی سال‌های اخیر و هزینه آنها اعلام شده است.

احمد العسیری، سخنگوی نیروهای متجاوز در ماه مارس ۲۰۱۷ تعداد پروازهای جنگنده‌های ائتلاف در آسمان یمن را بیش از ۹۰ هزار بار اعلام کرد. با تکیه بر این رقم، ائتلاف عربی طی دو سال برای حملات هوایی بین هفت میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار تا ۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار هزینه کرده است. جنگ یمن عربستان را وادار کرده، هزینه نظامی خود را در سال ۲۰۱۵ تا ۸۲.۲ میلیارد دلار افزایش دهد. این درحالی است که در سال ۲۰۱۳، هزینه این جنگ تنها به ۵۹.۶ میلیارد دلار می‌رسید.

شرکت “آی اچ اس” که در زمینه پژوهش‌ها و تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کند، اعلام کرد، خرید سلاح توسط ریاض بسیار افزایش یافته، تا جایی که این کشور در سال ۲۰۱۵ نخستین وارد کننده سلاح در دنیا با ارزش ۶۵ میلیارد دلار بود.

در مقابل افزایش هزینه‌های نظامی و واردات سلاح، ذخیره ارزی ریاض به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و در حالی که در سال ۲۰۱۴، ذخیره‌ ارزی این کشور ۷۳۷ میلیارد دلار بود در ژوئیه ۲۰۱۷ به ۴۸۷ میلیارد دلار کاهش یافت. علاوه بر کاهش ذخیره ارزی، سرعت بازگشت دولت این کشور طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به بازارهای وام‌گیری شتاب بیشتری گرفته است.

وزارت دارایی ریاض در ماه اوت ۲۰۱۷ بدهی عمومی دولت را ۹۱ میلیارد دلار، چک‌های دولت بین سپتامبر و اکتبر همین سال به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار و اوراق قرضه آن را به ارزش ۱۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و به این ترتیب میزان بدهی عربستان به ۱۱۳.۴ میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.