محمد حسین خلیلی اردکانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: قطار شهری پروژهای است که حدود ۱۵ سال پیش آغاز شده ولی تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
وی ادامه داد: اجرای پروژه قطار شهری در شش کلانشهر کشور که کرج هم یکی از آنهاست در مجلس ششم به تصویب رسید ولی طی سالهای گذشته این پروژه به دلایلی متوقف شد. از شش خطی که قرار بود طی این سالها در کرج راه اندازی شود، تنها ۳۰ درصد از نصف یکی از خطوط پیش رفته است.
وی توضیح داد: طی سالهای گذشته بیش از ۱۲۰ نیروی تشکیلاتی در مجموعه قطار شهری حقوق میگرفتند ولی عملاً کاری از پیش نبرده بودند. با روی کار آمدن شورای پنجم تلاش شد در ابتدا دعوا و اختلافات موجود بر سر این پروژه حل شود و بعد از سه ماه کلید این پروژه مجدداً زده شد.
این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه چندین سال از انعقاد قرارداد مترو گذشته بود، باید قیمت گذاری جدید صورت میگرفت که این فرایند هم حدود شش ماه طول کشید. شورای عالی فنی تصویب کرد که این پروژه با تزریق سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ظرف مدت ۳۰ ماه به بهره برداری برسد.
خلیلی اردکانی افزود: بر این اساس باید سالی هزار میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شود تا در زمان بندی تعیین شده قطار شهری کرج به بهره برداری برسد.
این عضو شورای شهر کرج گفت: بنا شد این اعتبار به صورت ۲۰۰ میلیارد تومان نقد، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و بقیه هم از طریق فروش زمین تامین شود. البته دولت هم در سال هم قول داده بود ۱۸۷ میلیارد تزریق کند که بخشی از آن در حال تامین است.
وی توضیح داد: متاسفانه برآوردهای صورت گرفته برای تامین اعتبارات به طور کامل محقق نشده و همین سرعت تکمیل قطار شهری را کند کرده است.
خلیلی اردکانی بیان کرد: طی یک سال و نیم گذشته این پروژه حدود چهاردرصد پیشرفت داشته و اگر اعتبارات به موقع تزریق شود، ایستگاههای پیش بینی شده با سرعت زیادی به بهره برداری میرسد. با توجه شرایط سخت شهرداری نمی توان به طور قطع گفت که سال آینده چه مقدار از اعتبارات پیش بینی شده برای این پروژه محقق خواهد شد.
انتهای پیام