چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / زنجان / پرورش و فرآوری گیاهان دارویی؛ ظرفیت فراموش شده در خرم‌دره

پرورش و فرآوری گیاهان دارویی؛ ظرفیت فراموش شده در خرم‌دره

‌رئیس منابع‌طبیعی خرم‌دره گفت: پرورش و فرآوری گیاهان دارویی از ظرفیت‌های فراموش شده این شهرستان است‌.

‌به گزارش کسب و کار نیوز، ‌غلامرضا محمودی در مراسم روز درختکاری شهرستان خرم‌دره، اظهار کرد: همه ساله از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع‌طبیعی در تقویم نام‌گذاری شده است که در روز ۱۵ اسفند سنت دیرین درخت‌کاری به جای آورده می‌شود.

‌محمودی با اشاره به قابلیت‌های شهرستان خرم‌دره از لحاظ منابع‌طبیعی، عنوان کرد: وجود مراتع خوب و زمین‌های حاصل‌خیز زراعی، امکان افزایش سطح جنگل‌های دست‌کاشت و زراعت علوفه، منابع آبی فراوان، وجود منطقه شکارممنوع، وجود گونه‌های نادر گیاهی، وجود بسترهای مناسب جهت توسعه سرمایه، پتانسیل توسعه اکوتوریسم و گردشگری روستایی، امکان پرورش و فرآوری گیاهان دارویی، از مهم‌ترین قابلیت‌های شهرستان در حوزه منابع‌طبیعی است.

وی با اشاره به اهم فعالیت‌های منابع‌طبیعی در سال ۹۷ ، یادآور شد: از مهم‌ترین این فعالیت‌ها می‌توان به اجرای پروژه آبخیزداری ویستان و الوند و برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی در سطح مدارس و روستاها اشاره کرد.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه کاداستر اراضی ملی با همکاری جهادکشاورزی و کمیسیون رفع تداخلات، ادامه داد: برخی از اراضی در روستاها است که جزو اراضی ملی است که مورد اعتراض روستاییان قرار می‌گیرد، لذا بر اساس تفسیر عکس‌های دهه ۴۰ این اراضی از حالت ملی خارج می‌شوند.

در ادامه این مراسم نیز شهردار خرم‌دره با بیان اینکه درخت زیباترین هدیه خداوند به بشر   است، عنوان کرد: درختان به‌عنوان ریه‌های زمین نقش بسیار تاثیرگذاری در رفع نیازهای بشر دارند اما علی‌رغم همه این فواید باز شاهد بی‌مهری‌هابه این نعمت خدادادی هستیم.

امیرهوشنگ نوری‌آرا با بیان اینکه هر فرد باید به نوبه خود نگهبان طبیعت باشد، افزود: با اهتمام مردم و مسئولان باید بتوانیم تا ۱۰ سال آینده خرم‌دره را به جایگاه واقعی خود در حوزه فضای سبز برسانیم .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از جنگل‌ها و مراتع طبیعی شهرستان قربانی انسان‌ها می‌شوند، افزود: در کنار مسئولان انسانیت نیز حکم می‌کند که همه ما در حفاظت است، منابع‌طبیعی و فضای سبز کوشا باشیم که در این زمینه تنها شعار کافی نیست، بلکه باید عمل شود .

این مسئول با اشاره به اینکه یک درخت بالغ در طول سال حدود ۲۲ کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند، ادامه داد: این رقم در طول سال به ۲۷۰۰  کیلوگرم می‌رسد که درختان بی‌هیچ منتی این کار را انجام می‌دهند .

وی با بیان اینکه درخت در آموزه‌های اسلامی نیز مهم شمرده می‌شود، بیان کرد: طبق فرمایش پیامبر اکرم (ص) شکستن شاخه‌ای از درخت برابر با شکستن بال فرشته‌ای است.

این مسئول تاکید کرد: با عنایت به تغییرات اقلیمی و تخریب روزافزون طبیعت، از شهروندان انتطار می‌رود در حفظ و نگه‌داری محیط زیست و همچنین درختان شهری نهایت حساسیت را به خرج داده و خود سبزبانانی برای شهرشان باشند و از سویی به یاری خادمان خود در مجموعه فضای سبز شهرداری بیایند تا دست در دست هم و با کمک یکدیگر شهری سبز را طرح‌ریزی کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.