صفحه اصلی / اسلایدر / تامین سرمایه بنگاه از مسیر بورس
تامین  سرمایه   بنگاه از  مسیر  بورس

«کسب و کار» ورود کند سرمایه های خرد به بازار سرمایه را بررسی می کند

تامین سرمایه بنگاه از مسیر بورس

نقدینگی کم بازار سرمایه که طی ماه های گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان بازار سرمایه بوده، در روزهای نزدیک به عید باعث فرار برخی از سهامداران از بازار سرمایه شده است. با این حال بررسی بازار نشان می دهد شاخص بورس و میزان ورود نقدینگی به این بازار در سال جاری که متاثر از افزایش نرخ ارز بوده، نسبتا رضایت بخش بوده است و بورس در این راستا موفق به جذب سرمایه های خرد شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، نقدینگی کم بازار سرمایه که طی ماه های گذشته همواره مورد انتقاد کارشناسان بازار سرمایه بوده، در روزهای نزدیک به عید باعث فرار برخی از سهامداران از بازار سرمایه شده است. با این حال بررسی بازار نشان می دهد شاخص بورس و میزان ورود نقدینگی به این بازار در سال جاری که متاثر از افزایش نرخ ارز بوده، نسبتا رضایت بخش بوده است و بورس در این راستا موفق به جذب سرمایه های خرد شده است.
بر اساس بررسی های موجود شاخص بازار سرمایه در سال ۹۷ رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده و این مسئله تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و سودآوری شرکت ها به ویژه شرکت های صادراتی بوده است. هر چند برای دارندگان سرمایه خرد، بازار ارز و طلا در سال جاری جذابیت بیشتری داشته اما رشد شاخص و همچنین بررسی میزان سرمایه های خرد نشان می دهد، بورس همچنان برای دارندگان این سرمایه ها محل جذابی به نظر می آید اما اینکه این جذابیت چگونه باید افزایش پیدا کند و یا مسیر ورود سرمایه ها به بازار را فراهم سازد؟ جای سوال دارد.
گزارش های اخیر بازار سرمایه حاکی از این است که در روزهای پایان سال مقدار نقدینگی در بازار سرمایه کم شده و بسیاری از سهامداران حقیقی یا حقوقی برای دست یافتن به نقدینگی اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کند. این موضوع نیز در کلیت بازار تأثیر به سزایی دارد. اما در مجموع امروز قیمت‌ها توانست نسبت به روز گذشته رشد داشته باشد و فعالان بازار سرمایه در تمام شاخص‌ها به جز شاخص بازار دوم شاهد رشد آرامی بودند. به طوری که شاخص کل هم وزن با ۳۶ افزایش مواجه شد و شاخص آزاد شناور و شاخص بازار اول هر کدام به ترتیب ۲۶۵ و ۲۸۹ واحد رشد کردند. اما شاخص بازار دوم با ۸۷ واحد کاهش روبه رو شد.
اینکه بازار سرمایه به چه سمت و سویی خواهد رفت و افق پیش روی بازار با توجه به تحولات سال جاری چیست؟ یکی از مسائل اساسی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. عوامل متعددی چون قیمت جهانی مواد پایه و معدنی در افزایش و یا کاهش شاخص سهام تاثیر گذار است؛ با این حال کارشناسان بر این عقیده اند که تصمیم سیاستگذاران و چگونگی مدیریت بازار سرمایه بیش از هر عامل دیگری می تواند بر سرنوشت بازار سرمایه، تاثیرگذار باشد.
یکی از راهکارهایی که کارشناسان به سرمایه گذاران بازار سرمایه در راستای رونق بازار پیشنهاد می‌کنند، انتشار اوراق بدهی است. این امر نه تنها هزینه سرمایه کمتری دارد، بلکه در بلند مدت نیز ارزش بیشتری سهام داران خواهد داشت. از نظر کارشناسان توجه به جذابیت، پویایی، تنوع، انعطاف و خلاقیت بالای بازار بدهی از جمله عواملی است که به تامین مالی از طریق بازار بدهی رشد می‌بخشد.
مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه
نوسان ۱۰ هزار واحدی بورس
در کنارمسائل سیاسی و بین المللی، وقتی نااطمینانی در بازار داریم خیلی از سرمایه داران برای حفاظت از دارایی خود به سمت بازاری می‌روند که جذابیت بیشتر داشته باشد. مثل بازار طلا، سکه و ارز. به همین دلیل بخشی از سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود به سمت بازار سرمایه می‌روند اما بازار سرمایه به این دلیل که کوچک است و دارای نقدینگی کم، از فرصت افزایش نرخ ارز بسیار کمتر از سایر بازارها بهره برده است. با وجودی که نرخ ارز افزایش پیدا کرده اما هنوز ۵۰ درصد افزایش قیمت دلار در قیمت سهام شرکت ها دیده نشده است. یعنی انتظار سرمایه گذاران در این بازار برآورده نشده است تا شاهد افزایش میزان نقدینگی بازار به مثابه سایر بازارها باشیم. بازار سرمایه به دلیل کوچک بودن به حقوقی ها وابسته است اما در شرایط کنونی بازار خیلی از حقوقی ها نیز کنار کشیده‌اند و شاخص بورس نیز به شدت گرفتار نوسان است. به طوری که نوسان بازار سرمایه طی چند ماهه اخیر ۱۰ هزار واحد بوده است. همین امر روند ورود سرمایه های خرد به بازار را کند می کند. بر همین اساس پیش بینی آینده بازار سرمایه با وجود نوسانات ادامه دار این بازار بسیار دشوار است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.