صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس ۲۳۳ پله بالا رفت
بورس ۲۳۳ پله بالا رفت

بورس ۲۳۳ پله بالا رفت

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) 233 واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و در جایگاه 162 هزار و 827 واحدی تثبیت شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز (چهارشنبه) ۲۳۳ واحد نسبت به روز گذشته رشد کرد و در جایگاه ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحدی تثبیت شد.
بازار بورس تحت تاثیر رشد قیمت کامودیتی ها (موادپایه و معدنی) در بازارهای جهانی، امروز از وضعیت مناسبی برخوردار بود و سهام شرکت های مرتبط با مواد معدنی با استقبال خریداران روبرو شدند.
آمار معاملات امروز نشان می دهد ۲ میلیارد و ۴۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال در ۱۲۰ هزار نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۷ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۳۶ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۵ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور ۲۶۵ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲۸۹ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۸۸ واحد کاهش یافت.
همچنین در معاملات امروز، نمادهای وبملت (بانک ملت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فملی (ملی صنایع مس) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را اندکی بالا بردند، در مقابل، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، وتجارت (بانک تجارت) و فخوز (فولاد خوزستان) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

** ادامه صدرنشینی بانک ها
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۸۸ میلیون سهم به ارزش ۸۵۴ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش ۳۴۳ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۲۹۷ میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۲۸۷ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش ۱۱۰ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

** افت فرابورس
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) کمتر از یک واحد افت کرد و در جایگاه ۲ هزار و ۶۳ واحدی ایستاد.
در این بازار ۸۰۰ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال دادوستد شد.
نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، ذوب (ذوب آهن) و شرانل (نفت ایرانول) بیشترین تاثیر منفی و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، دماوند (تولید برق دماوند) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.
اقتصام**۲۰۲۲**۱۵۵۹

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.