صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم ریزش تقاضا در بنگاه‌های کوچک
تداوم ریزش تقاضا در بنگاه‌های کوچک

«کسب و کار» رکود واحدهای تولیدی را بررسی می‌کند

تداوم ریزش تقاضا در بنگاه‌های کوچک

بنگاه‌های کوچک و متوسط مثل سایر بخش‌های اقتصادی کشور در شرایط بحرانی فعلی دچار مشکلاتی شده‌اند و در تامین هزینه‌ها با مانع روبرو هستند. وضعیت بد این بنگاه‌ها در حال حاضر که اکثر بنگاه‌ها در رکودند، بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بنگاه‌های کوچک و متوسط مثل سایر بخش‌های اقتصادی کشور در شرایط بحرانی فعلی دچار مشکلاتی شده‌اند و در تامین هزینه‌ها با مانع روبرو هستند. وضعیت بد این بنگاه‌ها در حال حاضر که اکثر بنگاه‌ها در رکودند، بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.
به گفته کارشناسان هرچند شرایط تحریمی کشور موانعی برای فروش محصولات بنگاه‌های کوچک در بازارهای خارجی و صادرات آن به وجود می‌آورد اما آنچه وضعیت را برای بنگاه‌های کوچک وخیم کرده است، کاهش شدید قدرت خرید مردم است که باعث شده بخش عمده تقاضای محصولات این بنگاه‌ها از دست برود.
با توجه به نقشی که این بنگاه‌ها در جذب نیروی جوان و کاهش بیکاری دارند، تعطیلی این بنگاه‌ها اول از همه به وضعیت اشتغال کشور آسیب خواهد زد که کارشناسان راه برون رفت از آن را کمک به اقتصاد کشور برای خروج از رکود تورمی می دانند.
در همین رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۲۲ درصد واحدهای تولیدی با رکود مواجه هستند اعلام کرد که در حال حاضر ۱۳ هزار واحد صنعتی با ظرفیت زیر ۵۰ درصد، ۱۳ هزار واحد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۷۰۰۰ هزار واحد صنعتی نیز با ظرفیت بالای ۷۰ درصد فعالیت می‌کنند.
محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با تاکید بر اینکه واحدهای راکد این قابلیت را دارند که با انجام اقداماتی فعال شوند، گفت: امسال ۲۲ درصد واحدها یعنی حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی با رکود در تولید مواجه شدند. همچنین ۳۰ درصد واحدها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد، ۳۰ درصد با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۵ درصد واحدهای تولیدی با ظرفیت بالای ۷۰ درصد مشغول فعالیت هستند.

به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیش از ۹۳ درصد واحدها در دسته بنگاه‌های خرد و کوچک، چهار درصد در دسته بنگاه‌های متوسط و سه درصد نیز شامل واحدهای بزرگ هستند.
بر اساس گزارش‌های موجود در شرایط فعلى، سهم SMEها از تسهیلات پرداختى در منطقه خاورمیانه و آسیاى مرکزى در مقایسه با سایر مناطق کم است. در سال ٢٠١۶ فقط ۶.۵ درصد وام‌هاى بانکى در منطقه آسیاى مرکزى به بنگاه‌هاى کوچک و متوسط این منطقه، اعطا شده و این رقم براى اقتصادهاى منطقه خاورمیانه، فقط ٧ درصد بوده در حالى که در اقتصادهاى منطقه آسیا- پاسفیک نزدیک به ۱۶.۵ درصد از کل تسهیلات بانکى به SMEها پرداخت شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.