صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / اجرای طرح همیاران آب در استان

استاندار خراسان رضوی خبر داد

اجرای طرح همیاران آب در استان

استاندار خراسان رضوی گفت: طرحی که قرار است در استان خراسان انجام دهیم، طرح همیاران آب است که این طرح در کرمان اجرایی شده و امیدوارم استمرار داشته باشد و نگاه آن مدیریت واحد آب و خاک است.

آب

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا رزم‌حسینی امروز در مراسم تجلیل و تکریم از کشاورزان و تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی در مجتمع سپید اظهار کرد: در پیشینه کشاورزی در دنیا، پس از اختراع ماشین بخار، کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی رفته و به تدریج با عصر صنعتی همراه شده است. در ایران در دهه ۴۰ تا ۵۰، مساله مدرنیزه شدن کشاورزی مطرح شد که به گستردگی غرب نبود. 

وی افزود: در بعضی از نقاط ایران همچون دشت مغان،  شرکت‌های کشت و صنعت و زراعی با هدف تقویت و اقتصاد کشاورزی ایجاد شد. در جمهوری اسلامی با وجود جنگ تحمیلی در دهه ۶۰ نتوانستیم اقداماتی را در جهت پیشرفت حوزه کشاورزی انجام دهیم.

رزم‌حسینی بیان کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز در استان خراسان رضوی و کل کشور که تعداد آن‌هاحدود ۱۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور بوده، جزو اتفاقات تلخ در حوزه کشاورزی و آب کشور است. در برنامه توسعه سوم تا ششم راهبرهای حوزه کشاورزی به سمت افزایش راندمان واحد سطح و تغییر الگوی کشت بوده است.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: در کرمان در سال ۸۴ بحث یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی مطرح شد که کار سختی است. کشور چین هفته گذشته اعلام کرد تا ۴۵ میلیون هکتار را در چین یکپارچه‌سازی کنند و این کار را خواهند کرد و تا چند سال دیگر امنیت غذایی کشور را در دست خواهند گرفت. شاید ما به دلیل عدم یکپارچگی زمین‌های کشاورزی نتوانیم از این راندمان بهره‌ای ببریم.

وی با اشاره به طرح همیاران آب عنوان کرد: طرحی که قرار است در استان خراسان انجام دهیم، طرح همیاران آب است که این طرح در کرمان اجرایی شده و امیدوارم استمرار داشته باشد. نگاه آن نیز مدیریت واحد آب و خاک است. در حال حاضر وزارت نیرو به دنبال صرفه‌جویی در حوزه آب و جهاد کشاورزی مدعی تامین امنیت غذایی است و میان این دو وزارت‌خانه ناهماهنگی وجود دارد.

رزم‌حسینی ادامه داد: ما در خراسان رضوی به دنبال ایجاد برنامه‌ای هستیم تا سیاست‌های جهاد کشاورزی و وزارت نیرو را در کنار یکدیگر و در بسته‌ای مشخص، منسجم و با مدیریت واحد انجام دهیم. این طرح دارای ۱۷ مصوبه است و در سال آینده آن را آغاز خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷ معین اقتصاد مقاومتی در استان خراسان که قطعی شده، تصریح کرد: این معین‌ها پشتیبان حوزه کشاورزی خواهند بود. باید در استان خراسان رضوی نقشه کشاورزی داشته باشیم و پس از تعیین قیمت آن به این نتیجه برسیم که چه محصولاتی را تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز در شرایطی نیستیم که طبق سلیقه شخصی محصولی را تولید کنیم. ما نتوانستیم آب مجازی که ۵۰ سال در دنیا مطرح بوده را در ایران عملیاتی کنیم، البته این امر به مفهوم نادیده گرفتن خدمات جهاد کشاورزی نیست، بلکه ما به دنبال بهبود وضع موجود هستیم.

رزم‌حسینی گفت: دیروز در جلسه‌ای در تهران گزارشی مطرح شد مبنی بر اینکه در روسیه آب، خاک و امکانات مناسب برای تامین امنیت غذایی کشور وجود دارد، ما می‌توانیم تامین امنیت غذایی کشور را به خارج از مرزهای کشور برده و آب موجود در کشور را برای حضور و وجود کشاورزان و روستائیان پس‌انداز کنیم.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در صورت برنامه‌ریزی در کشورهای همسایه می‌توانستیم بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم را مرتفع کنیم، کشورهای همسایه نیز آمادگی تامین نیازهای کشور را دارا هستند و ما باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: پسته دارای ارزش اقتصادی زیادی است اما در حقیقت در ۴۰ سال گذشته در حال صادرات آب بوده‌ایم. پول این صادرات کجا رفته است؟ این پول که برگردانده شده، در کجا هزینه شده است؟

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.