صفحه اصلی / اسلایدر / قزل آلا در تور دلالان
قزل آلا در تور دلالان

18 یا 28 هزار تومان؛ اختلاف بر سر قیمت اعلام شده ماهی سر مزرعه

قزل آلا در تور دلالان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رسم و سنت ایرانی ها برای خرید ماهی و مصرف آن در شب عید تا شب سیزدهم فروردین ماه، نرخ ماهی قزل آلا با افزایش هر چه بیشتری همراه می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها اختلاف قیمت ماهی قزل آلا از سر مزرعه تا به دست مصرف کننده برسد نوسانات زیادی را تجربه می کند. یک مقام مسئول در این رابطه توضیح داد: با توجه به آنکه میزان تولید آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد، از این رو مشکلی در عرضه نداریم.ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان اظهار کرد: با توجه به آنکه کمبودی در بازار ماهی شب عید وجود ندارد، ولی قیمت ماهی به سبب سیستم دلال بازی و تنش‌های فراوان در توزیع با نوساناتی روبه‌رو خواهد شد. وی افزود: با توجه به آنکه میزان تولید آبزیان نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت محسوسی ندارد، از این رو مشکلی در عرضه نخواهیم داشت. قاسمی ادامه داد: در ماه‌های اخیر به سبب ایجاد برخی مشکلات در سیستم توزیع، قیمت گوشت به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسید، که متأسفانه برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تولیدکنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند، در حالیکه این موضوع صحت ندارد و این امر در مورد بازار ماهی کاملا صادق است. این مقام مسئول قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه را ۱۷ تا ۱۸ هزارتومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون فاصله قیمت ماهی از مزرعه تا مغازه بیش از ۲ برابر است، درحالیکه سود حاصل از این امر به جیب تولیدکننده نمی‌رود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: اگرچه بخشی از افزایش قیمت‌ها  ناشی از تورم، نوسان قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های  سربار نسبت به مدت مشابه سال قبل امری طبیعی است، اما رشد صد درصدی قیمت تنها ناشی از اشکالات سیستم توزیع بوده که این امر واکنش‌های متعددی را در برداشته است. از این رو از مسئولان امر تقاضا داریم که غرفه های میادین میوه و تره بار را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا با توزیع مستقیم ماهی و حذف واسطه گران و دلالان، بازار به ثبات برسد. قاسمی در پایان درباره آینده تولید قزل آلا تصریح کرد: با توجه به سیاست غلط سازمان شیلات در ارتباط با واردات تخم چشم زده و نوسان بازار نهاده پیش بینی می‌شود که اگر این سیاست غلط اصلاح نشود، بی شک تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو خواهد شد.

این در حالی است که آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور از افزایش قیمت قزل آلا نسبت به هفته های اخیر در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید قزل آلا پیش بینی می شود که روند افزایش قیمت تا شب عید همچنان در بازار ادامه یابد. وی صادرات ماهیان دریایی جنوب را دلیل اصلی گرانی قزل آلا دانست و افزود: کمبود ماهیان دریایی و هجوم تقاضا برای خرید ماهیان پرورشی موجب شده تا قیمت ماهی های سردآبی و گرم آبی با نوساناتی در بازار روبرو شود. نبی زاده قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود دلالان و واسطه های متعدد هر کیلو قزل آلا با نرخ ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود که نسبت به ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است. مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه ماهی شب عید وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به رونق صادرات ماهیان دریایی و افزایش چند برابری قیمت سایر محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ و ازدیاد تقاضا برای خرید پیش بینی می شود که قیمت قزل آلا در ایام پایانی سال سر مزرعه به ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان برسد.

افزایش رکود و چانه زنی در بازار ماهی

حمید فریمان، تولیدکننده عمده ماهی قزل آلا

افزایش بی مهابای قیمت ماهی بخصوص ماهی قزل آلا که این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مشتریان بیشتری خواهد داشت نشان از عدم مدیریت صحیح و نداشتن برنامه برای کنترل بازار ماهی است. این روزها اگر به بازارهای ماهی در سراسر کشور سر بزنید رکود حاکم بر آن را به وضوح مشاهده خواهید کرد. در سراسر بازار مشتریان در حال چانه زنی برای کاهش قیمت با فروشندگان هستند که تا جایی که امکان دارد قیمت را پایین تر بیاورند. از طرفی دیگر متاسفانه همچون بسیاری از دیگر بخش های اقتصادی کشور، ماهی قزل آلا نیز در بند واسطه گری و دلالی گرفتار شده و قیمت ها از سر مزرعه تا به دست فروشنده برسد نوسانات بسیاری را تجربه خواهد کرد. بدین ترتیب شاید درست نباشد که به فروشندگان نیز خرده گرفت چراکه مقصر اصلی گرانی ماهی دلالان و سیستم واسطه گری حاکم بر آن است.

تولیدکننده ماهی هزینه های بسیاری را برای پرورش ماهی دارد و با هزازان مشکل روبرو می شود تا بتواند نیاز بازار ماهی را تاکین کند اما متاسفانه سود آن به جای اینکه به جیب تولیدکننده در سر مزرعه برسد به جیب واسطه ها و دلالان می رود. ضرورت دارد نظارت و کنترل هر چه بیشتری از سوی دستگاه های متولی و ذیربط برای کوتاه کردنِ دست سودجویان و دلال ها در این عرصه  لحاظ شود تا دهک های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه از نظر اقتصادی از توان کافی برای تهیه و خرید این خوراک ارزنده از نظر غنای غذایی برخوردار شوند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.