صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جایگزینی شبکه های سنتی بانکی با بلاک چین
جایگزینی شبکه های سنتی بانکی با بلاک چین
Creative glowing blockchain wallpaper. Cyberspace and cryptocurrency concept. 3D Rendering

رویکرد دولت در به رسمیت شناختن ماینینگ ارزرمزها راه حل دوران تحریم است

جایگزینی شبکه های سنتی بانکی با بلاک چین

امروز بلاک‌چین در تمامی حوزه‌ها از جمله سلامت، هویت شخصی و ثبت کاربرد دارد اما در حوزه مالی سر و صدای بسیار زیادی با پیدایش رمز ارزها از جمله بیت کوین و ایتریوم داشته که صرفا با توجه به کاربردهای گوناگون به حوزه مالی محدود نیست.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده کارشناسان امروز نگاه دولت و مسوولان به این فناوری نگاه مثبتی است که می توان از مزایای آن در دوران تحریم استفاده های فراوانی برد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در این ربطه گفت: مرکز ملی فضای مجازی به فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار نگاه مثبتی دارد و باید فرصت‌ استفاده از مزایای بلاک‌چین و رمزارزها فراهم شود. ابوالحسن فیروزآبادی درباره گسترش فناوری‌های جدید مانند بلاک‌چین گفت: وضعیت گسترش فناوری در دنیا به نحوی است که امروزه دیگر نمی‌توان روند توسعه و آینده جهان در حوزه فناوری را پیش بینی کرد چرا که همه نظریه‌ها حدس و گمان است و فناوری‌های بسیار زیادی متولد می‌شوند اما بعد از مدتی کنار می‌روند؛ بلاک‌چین یک فناوری انقلابی و تحول گرا است که موضوع مهمی در دنیا به شمار می‌رود و همانطور که در دنیا مورد توجه قرار گرفته، در کشور نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود و باید به بلاک‌چین توسط بخش دولتی و خصوصی توجه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه دنیا به سوی استفاده از فناوری بلاک‌چین و محصول مهم آن در نظام اقتصادی یعنی رمز ارزها در حال حرکت است، افزود: مرکز ملی فضای مجازی به فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار نگاه مثبتی دارد اما اعتقاد دارد که باید برای این فناوری زیرساخت‌هایی ایجاد شود و سیاست‌ها و قوانین نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط برای این حوزه از جمله صرافی‌های رمز ارز و استخراج ارزهای رمزنگاری شده اعلام شود، اما مسئله ای مهم این است که باید نگاه کشور تغییر کند و این نگاه استفاده از فرصت‌ها و مزایای بلاک‌چین و رمز ارزها باشد. رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به استفاده بانک‌های بزرگ دنیا از فناوری‌های نوین اظهار داشت: نظام بانکداری جهانی با سرعت بالایی و با به کارگیری فناوری‌های جدید در حال پیشرفت و به روز شدن است، اما سرعت رشد ایران بسیار پایین است و همین مسئله باعث شده تا شکاف رتبه شبکه بانکی دنیا با ایران در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید و بروز بسیار زیاد باشد؛ بانک‌ها باید سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و استفاده از زیرساخت‌های نوین از جمله بلاک‌چین را به عنوان اولویت به عنوان تحول در نظام بانکی دنبال کنند که می‌تواند به تولید ثروت منجر شود.

حذف وابستگی نقل و انتقالات پولی از سیستم بانکی

سپهر محمدی، رییس انجمن بلاکچین ایران

فناوری بلاک چین در مدتی که گذشت نشان داد می تواند فناوری قابل اتکایی برای سیستم بانکی و نقل و انتقالات پول ها در این سیستم باشد. ارزرمزهایی که در کشورهای مختلف استفاده شده اند این موضوع را یادآوری می کنند که سیستم بانکی ایران اگر بتواند چند رمزارز را به عنوان ملاک معاملات در نظر بگیرد می تواند در زمان تحریم دیگر وابسته به تبادلات بانکی بین المللی نباشد. امروز شاهد رویکرد جدیدی از دولت هستیم که تلاش برای به رسمیت شناخته شدن رمزارزها را افزایش داده و این حرکت یعنی قدم های مثبتی برای توسعه و عدم وابستگی کشور به تبادلات بین المللی از طریق سیستم بانکی است. همانطور که اشاره شد فناوری بلاک چین فناوری قابل اعتماد و قابل اتکایی است که باید بخشی از امورات کشور به این صنعت اختصاص پیدا کند به خصوص اکنون و با تحریم‌هایی که متاسفانه کشور با آن مواجه است بلاک‌چین می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به اقتصاد کشور بکند.

بانک های بین المللی که در حوزه نقل و انتقالات پولی با ایران در رابطه هستند به دلیل تحریم ها و حاکمیت کشورهای دیگر علی الخصوص آمریکا خواهان قطه ارتباط بانکی با کشور هستند و این موضوع که اگر روابط بین المللی بانکی وجود نداشته باشد به واقع غیرقابل پذیرش است. اما نکته‌ای در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که به محض اینکه استفاده از فناوری بلاک‌چین برای دور زدن تحریم‌ها مطرح می شود بلافاصله ساده‌ترین راه و اینکه از یک کشور خارجی بیت‌کوین بخریم و آن را در ایران استفاده کنیم به ذهن مبادرت می‌کند، این در حالی است که فناوری بلاک‌چین، ما را مستغنی می‌کند از اینکه نقل و انتقالات پولی خود را از طریق سیستم بانکی انجام دهیم الزامی برای این وجود ندارد که اگر نخواستیم از سیستم بانکی استفاده کنیم از بلاک‌چین و بیت‌کوین استفاده و با سیستم بانکی سنتی خداحافظی کنیم. بنابراین با وجود فناوری‌های جدید و قدرتمندی از جمله بلاک‌چین دیگر لازم نیست از شبکه‌های سنتی بانکی که متاسفانه آمریکا در آنها نفوذ بسیار بالایی دارد استفاده کرد و می‌توان از شبکه بلاک‌چین به عنوان شبکه‌ای مستقل که امنیت بالاتری دارد، استفاده کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.