صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / تهیه نسخه شهروندی پرونده الکترونیک سلامت

تهیه نسخه شهروندی پرونده الکترونیک سلامت

رئیس مرکز مدیریت آمار وفناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به آماده بودن پرونده الکترونیک سلامت بخش اعظم مردم ایران گفت: در حال آماده سازی نسخه شهروندی هستیم تا پزشکان و مردم به آن دسترسی داشته باشند.

پرونده الکترونیک سلامت

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود تارا در یک برنامه رادیویی با اشاره به اقدامات مثبت فنی دولت دوازدهم در زمینه دولت الکترونیک اظهار کرد: از ابتدای طرح تحول اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و دولت الکترونیک یکی از اولویت‌های برنامه‌ای در کل کشور است.

وی با اشاره به ۱۷۰ هزار مرکز سلامت در کشور گفت: از این تعداد ۷۰ مرکز به نظام پرونده سلامت متصل بودند، ولی در یکی دو سال ابتدای طرح تحول سلامت کلیه بیمارستان‌های دولتی به نظام پرونده الکترونیک متصل شدند. در سال ها ۹۴ تا ۹۶ حدود ۳۰ هزار مرکز بهداشتی را به این نظام متصل کردیم.

رئیس مرکز مدیریت آمار وفناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز بخش‌های موثر مراکز به نظام پرونده الکترونیک ملحق شده‌اند، تصریح کرد: پرونده الکترونیک شهروندان در قانون برنامه پنجم و ششم یک ابزار برای در اختیار قرار گرفتن مردم نبود؛ بلکه بستری برای دسترسی خدمات سلامت کشور بود.

وی با اعلام اینکه پرونده نظام سلامت از ابتدا قرار بود بستری به منظور تحقق نظام ارجاع و پزشک خانواده باشد، بیان کرد: امروز قسمت عمده جمعیت کشور دارای پرونده الکترونیک در حوزه بهداشت هستند و این چرخه در بیمارستان و داروخانه‌ها تکمیل شده است.

تارا ادامه داد: امروز اگر هر شخص بدون دفترچه به بیمارستانی مراجعه کند، قادر است وضعیت اطلاعات بیمه‌ای خود را دریافت کند که از بستر پرونده سلامت برخاسته است. همچنین نظام ارجاع یا پزشک خانواده در همین بستر قابل اجراست.

رئیس مرکز مدیریت آمار وفناوری اطلاعات وزارت بهداشت بستر سازی داده ها را کمترین اقدام در راستای پرونده الکترونیک سلامت دانست و افزود: ما این بستر را در حوزه خدمات سلامت استفاده می‌کنیم؛ همچنین در حال آماده سازی نسخه شهروندی هستیم تا پزشکان و مردم به آن دسترسی داشته باشند.

تارا ادامه داد: اگر یک بیمار برای تکمیل درمان به مرکزی تخصصی ارجاع داده شود، پرونده الکترونیک او نیز به آن مرکز ارسال می‌شود و حتی در استان‌هایی نظیر گلستان و مازندران نوبت بیمار نیز به صورت خودکار دریافت و وقت ویزیت دریافتی به او پیامک می‌شود.

وی دو استان مذکور را محل پایلوت اجرای نظام ارجاع عنوان کرد و افزود: نظام نسخه الکترونیک، نظام اسناد الکترونیکی و… را هر یک در استان‌هایی خاص پیگیری می‌کنیم و وزارت بهداشت برنامه‌ای مدون دارد تا این چرخه را تکمیل کند.

تارا در پاسخ به این ادعا که ناکارآمدی طرح تحول بدلیل ضعف اختیارات الکترونیک وزارت بهداشت است، اظهار کرد: بنده وارد ضعف وزارت بهداشت نمی‌شوم؛ درباره مشکلات موردی نظیر ورود استارتاپ‌ها به وزارت بهداشت، باید گفت در یکی دو سال گذشته حوزه اجتماعی وزارتخانه برنامه ویژه‌ای برای حمایت از استارتاپ‌ها اجرا کرد.

وی با انتقاد از تمایل استارتاپ‌ها برای دریافت مجوزهای مسئولانه و ورود به حوزه محتوایی خدمات سلامت گفت: به عنوان مثال فرد فاقد پروانه داروخانه یا آزمایشگاه نمی‌تواند در این دو حوزه ارائه خدمت کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.