صفحه اصلی / استان ها / گیلان / سیل‌خیری ۵۰ درصد از حوضه های آبخیز گیلان
سیل‌خیری ۵۰ درصد از حوضه های آبخیز گیلان

سیل‌خیری ۵۰ درصد از حوضه های آبخیز گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به فقر پوشش گیاهی در مراتع، گفت: این مسأله می تواند نقش بسزایی در سیل‌خیزی بیش از ۵۰ درصد از حوضه های آبخیز استان داشته باشد.

سیل

محسن یوسف پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۲۴۵ هزار هکتار مرتع در استان داریم، اظهار کرد: بالغ بر ۷۰ درصد مراتع گیلان به دلیل فقر پوشش گیاهی در معرض خطر فرسایش خاک قرار دارد که این مسئله می‌تواند نقش بسزایی در سیل‌خیزی بیش از ۵۰ درصد از حوضه‌های آبخیز استان داشته باشد.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی به پروژه‌های آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سال جاری، عنوان کرد: امسال با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۰ هکتار از مراتع استان تحت عملیات بذرکاری، بذرپاشی، کپه‌کاری، علوفه کاری و حفاظت و قرق قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در قالب عملیات بیولوژیکی، مراتع ما را از فقر پوشش گیاهی نجات می‌دهد، گفت: تقویت پوشش گیاهی در مراتع علاوه بر جلوگیری از سیل و فرسایش خاک، تقویت منابع آبی حوضه‌های آبخیز، تلطیف هوا، ایجاد فضای سبز جنگلی و مرتعی، رونق تولیدات دامی و در نهایت افزایش درآمد آبخیزنشینان را به دنبال دارد.

این مقام مسئول، با بیان اینکه تاکنون در سطح ۶۰ درصد از اراضی مرتعی استان عملیات آبخیزداری انجام شده است، عنوان کرد: با مساعدت استاندار گیلان در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: تبدیل مراتع و جنگل‌ها به زمین زراعی و مسکونی برای چرخه حیات جنگل آسیب‌های جدی از جمله تخریب خاک، حذف پوشش گیاهی، کاهش آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی بارندگی، افزایش فرسایش و آلودگی‌های محیطی را به همراه دارد.

یوسف پور اولویت برنامه‌های سازمان جنگل‌ها را حفاظت آب و خاک دانست و اظهار کرد: اگر بتوانیم خاک را در مناطق بالادست حفظ و آب را به درستی به پایین دست هدایت کنیم، ضمن حفظ پوشش گیاهی، از بسیاری از بلایا نظیر سیل که طی سالیان اخیر استان ما را تهدید می‌کند، جلوگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.