چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / همدان / بحران مدیریت دفع پسماندهای عفونی در شهرستان همدان
بحران مدیریت دفع پسماندهای عفونی در شهرستان همدان

کارشناس اداره حفاظت از محیط‌ زیست همدان اعلام کرد:

بحران مدیریت دفع پسماندهای عفونی در شهرستان همدان

کارشناس اداره حفاظت از محیط‌ زیست شهرستان همدان از بحرانی بودن مدیریت دفع پسماندهای عفونی در شهرستان خبرداد.

پسماند بیمارستانی

به گزارس ایسنا، فاطمه موسوی ۹ اسفند در سمینار آموزشی فعالین در بخش خصوصی(منشی‌ها و پرسنل مطب‌ها و درمانگاه‌ها) با بیان اینکه دفع و امحای پسماندهای عفونی در شهرستان یک معضل به حساب می‌آید، گفت: این نوع از پسماندها برای سلامت انسان و محیط‌زیست بسیار خطرناک و تهدید کننده است؛ متاسفانه در حال حاضر پزشکان، پرسنل درمانگاه و مطب‌ها، پسماندهای عفونی را همانند نوع عادی آن‌ها تفکیک و از محیط خارج می‌کنند.

وی با تاکید بر خطرناک بودن پسماندهای عفونی بر انسان و محیط‌زیست، مطرح کرد: به‌واسطه اهمیت دفن درست این دسته از پسماندها، از سال ۸۳ قانون پسماند در کنار آیین‌نامه موجود تدوین شد؛ براساس قانون تدوین شده پسماندهای عفونی در دسته‌بندی پسماندهای ویژه قرار گرفته و باید در محلی جداگانه بازیافت و امحا شوند.

این کارشناس محیط‌زیست همکاری پزشکان با شرکت ویژه دفن پسماندهای عفونی را الزامی دانست و بیان کرد: شرکت سبزآرا آمادگی پذیرش و دفن بهداشتی این نوع از پسماندها را به شرط همکاری پزشکان دارد؛ این شرکت پسماندهای ویژه را جداگانه امحا کرده و پس از بی‌خطرسازی، آنان را به محل دفن زباله همدان تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: تمامی پزشکان در مطب و درمانگاه‌ها باید از کیسه‌های زرد رنگ ویژه پسماندهای عفونی استفاده کنند.

موسوی با اشاره به فعالیت ۹ بیمارستان در شهرستان همدان، مطرح کرد: تمامی بیمارستان‌های شهرستان مجهز به دستگاه بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی هستند.

وی بار دیگر با تاکید بر خطرناک بودن عدم تفکیک پسماندهای عفونی از زباله‌های عادی، یادآور شد: قرار دادن پسماندهای عفونی در سطل‌های زباله شهری و یا کنار خیابان بسیار خطرآفرین است؛ انتقال پسماندهای ویژه به محل دفن زباله همدان و بازیافت آنان همراه دیگر زباله‌های عادی نتیجه‌ای جزء ساخت وسایل پلاستیکی سرطان‌زا و مرگبار ندارد.

این کارشناس محیط‌زیست بیمارشدن نیروهای شهرداری را از دیگر خطرات بی‌توجهی به عدم جداسازی پسماندهای عفونی از سایر زباله‌ها دانست و افزود: متاسفانه چندین نفر از مأمورین شهرداری هنگام جمع‌آوری زباله‌ها، به‌دلیل برخورد سرنگ‌های آلوده با دستشان دچار بیماری شده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت رادین مهر، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی استان همدان، ۹ اسفند در سمینار آموزشی فعالین در بخش خصوصی(منشی‌ها و پرسنل مطب‌ها و درمانگاه‌ها) با بیان اینکه اخیرا هجمه‌های زیادی به پزشکان و خدمات پزشکی وارد شده است، گفت: یکی از دلایلی که باعث بروز سوء تفاهم و نارضایتی از پزشکان می‌شود، نحوه ارتباط گیری غلط در قدم اول از سوی منشی‌ها است.

وی ادامه داد: از این رو این حرفه در نحوه ارتباط گیری و رضایتمندی مردم از پزشکان نقش مهمی دارد، به همین خاطر سازمان نظام پزشکی مدتی است با برگزاری جلسات آموزشی برای این دسته از همکاران قصد ارتقاء شغلی و دانش منشی‌ها و پرسنل درمانگاه‌ها و مطب‌ها را دارد.

وی با اشاره به سختی‌های شغلی منشی‌ها و پرسنل مطب و درمانگاه‌ها، بیان کرد: این تعداد از همکاران نیازمند ایمنی و امنیت شغلی هستند؛ متاسفانه درحال حاضر تعداد بسیاری از منشی‌ها و پرسنل درمانگاه‌ها و مطب‌ها از این امنیت بهره‌مند نیستند.

رادین‌مهر، سازماندهی شدن و ایجاد ساختاری مناسب برای حضور بیشتر منشی‌ها و پرسنل درمانگاه‌ها و مطب‌ها را در سازمان نظام پزشکی الزامی دانست و مطرح کرد: جای خالی وجود این همکاران در سازمان نظام‌پزشکی همواره احساس می‌شود از این رو این سازمان با آگاهی از مشکلات این حرفه امیدوار است این سازماندهی صورت گیرد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.