صفحه اصلی / اسلایدر / نگرانی مردم از ادغام بانک ها
نگرانی مردم از ادغام بانک ها

«کسب و کار» پیامد ادغام بانک هارا بررسی می‌کند

نگرانی مردم از ادغام بانک ها

موضوع ادغام بانک‌ها مدت‌ها است که مطرح می‌شود و هدف از آن افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها و کارایی آن است. تجمیع و سپس ادغام این بانک‌ها، شرایط بهتری برای مدیریت آنها فراهم می‌سازد. در همین راستا قرار است بانک‌های نیروهای مسلح با هم ادغام شوند و رئیس جمهور نیز از اجرای این کار خبر داده است. طبق این سیاست تمام بانک‌های نیروهای مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، موضوع ادغام بانک‌ها مدت‌ها است که مطرح می‌شود و هدف از آن افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها و کارایی آن است. تجمیع و سپس ادغام این بانک‌ها، شرایط بهتری برای مدیریت آنها فراهم می‌سازد. در همین راستا قرار است بانک‌های نیروهای مسلح با هم ادغام شوند و رئیس جمهور نیز از اجرای این کار خبر داده است. طبق این سیاست تمام بانک‌های نیروهای مسلح در یک بانک دولتی ادغام خواهند شد.

اما کارشناسان عقیده دارند این سیاست هر چند به وحدت رویه بانک‌ها منجر می‌شود و تبعیت آنها از بانک مرکزی را تقویت می‌کند اما در مقابل افزایش خطر تصدی‌گری دولت در امور بانک‌ها را نیز به همراه دارد که چندان برای اقتصاد کشور مفید نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در هشتاد و پنجاهمین مجمع بانک مرکزی، خبر از تصمیم دولت برای ادغام بانکهای نیروی مسلح داد و گفت که بانک مرکزی، مصوبات لازم در این زمینه را اخذ کرده و جای نگرانی برای سپرده‌گذاران نیست. البته موضوع ادغام بانکها در اقتصاد ایران، از مدتها قبل بر سر زبان‌ها افتاده و اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشته است که دامنه آن، از نگرانی سهامداران و سپرده‌گذاران تا دغدغه نسبت به کارمندان و تعداد شعب کشیده شده است.

بر اساس گزارش های موجود متوسط نسبت کفایت سرمایه در صنعت بانکداری ایران زیر ۵ درصد است؛ در حالی که باید به بالای ۱۲ درصد برسد و این رقم هم، مربوط به همه دنیا بوده و طبق مقررات بال ۳ در نظر گرفته شده است؛ این کار، زمینه را برای افزایش سرمایه فراهم می کند.

کمیل طیبی کارشناس اقتصادی

دخالت دولت در نظام بانکداری

ادغام بانک ها از چند جنبه قابل بررسی است. اول اینکه باید ببینیم  وقتی بخشی از بانک ها ادغام می شوند؛ یکپارچگی در سیستم مالی اتفاق می افتد یا نه و دیگر آنکه آیا این وحدت رویه و هدف باعث خواهد شد تا بانک ها از سیاست های پولی بانک مرکزی و سیاست های مالی دولت تبعیت کنند. از یک جبنه دیگر با توجه به مشکلاتی که در نظام بانکی وجود دارد ، تجمیع و بعد از ان ادغام یک روش و ابزار مهم است تا به تجمیع سرمایه و کفایت سرمایه منجر شود.  این امر در نهایت می تواند جلوی مشکلات مالی آنها را بگیرد. بانک ها می توانند به شکل تعریف شده ای ادامه فعالیت داشته باشند یعنی همه بانک ها در یک بانک. حالا اگر بانک تخصصی باشد و یا برای اهداف توسعه ای و یا تجاری، می تواند منجر به افزایش کارایی در این بخش شود. البته این به این معنا نیست که خصوصی سازی خوب نیست و کارایی ندارد. بلکه باید در این امر تجدید نظر کرد. هر چه تصدی دولت در نظام بانکی گسترده تر باشد، بار هزینه ای دولت را بالا می برد و نقش تصدی گری دولت را افزایش می دهد که اصلا پیامد خوبی برای اقتصاد کشور نیست. در حالی که ادغام بانک ها می تواند خطر تصدی گری دولت را برای بانک ها به همراه داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.