صفحه اصلی / استان ها / گیلان / فاضلاب رشت دارای بزرگترین بار آلودگی برای تالاب انزلی
فاضلاب رشت دارای بزرگترین بار آلودگی برای تالاب انزلی

در نشست بررسی مخاطرات زیست محیطی استان گیلان مطرح شد؛

فاضلاب رشت دارای بزرگترین بار آلودگی برای تالاب انزلی

نماینده ارشد جایکا در ایران، با اشاره به تهیه طرح میان مدت 10 ساله مدیریت اکولوژیک تالاب، خاطرنشان کرد: فعالیت های انسانی باعث تخریب تالاب انزلی شده و لذا حفاظت از اکوسیستم تالاب یک امر بلندمدت است.

تالاب انزلی، یکی از قربانیان سیاست‌های نادرست

به گزارش کسب و کار نیوز، توموئو آئوکی در نشست بررسی و تبادل نظر درخصوص مخاطرات زیست محیطی استان که با محوریت ارائه گزارش عملکرد فعالیت های پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، با اشاره به پشتیبانی جایکا از حفاظت تالاب انزلی، اظهار کرد: ماموریت جایکا انتقال فناوری حفاظت محیط زیست به طرف ایرانی است.

وی از حضور ۱۵ کارشناس ژاپنی در تیم جایکا خبر داد و تصریح کرد: تالاب انزلی بزرگترین تالاب ایران است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و لذا با توجه به موقعیتش جزو تالاب های شهری محسوب می شود و تحت تاثیر فعالیت های انسانی قرار دارد.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا با اشاره به تخصص خود در برنامه ریزی عمران و محیط زیست و سابقه فعالیت در بیش از ۳۰ کشور دنیا، یادآور شد: به خوبی با تالاب انزلی آشنایی داریم و می دانیم که تنها ۳۰ درصد آن حفاظت شده است، پناهگاه حیات وحش محسوب می شود و بخشی از آن به صورت آب بندان در اختیار مردم قرار می گیرد لذا مدیریت تالاب انزلی بسیار پیچیده است.

آئوکی با بیان اینکه مطالعه مدیریت جامع حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی طی سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۲ انجام شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی را طی سال های ۹۳ تا ۹۷ در دست اجرا داریم که بهار سال آینده به پایان می رسد.

وی، تاسیس کمیته مدیریت تالاب انزلی در تیرماه سال ۹۰ در استانداری گیلان را یکی از دستاوردهای فاز نخست پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب دانست و ادامه داد: کمیته مدیریت تالاب به عنوان نهادی برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و سایر ذینفعان درون و اطراف تالاب ایفای نقش می کند.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا، هدف از اجرای پروژه مذکور را ایجاد مدیریت جامع تالاب با مشارکت تاثیرگذار ذینفعان و استفاده از داده ها و اطلاعات مناسب دانست و گفت: پیش از تشکیل کمیته مدیریت تالاب ارگان ها به صورت مجزا مشکلات تالاب را دنبال می کردند، اما اکنون این کمیته تنها نهاد تصمیم گیری برای حفاظت تالاب بوده و همه مسائل در کمیته بحث و بررسی می شود.

آئوکی با تاکید بر لزوم ارتقای ظرفیت کمیته مدیریت تالاب و ساز و کار انتخاب و اجرای فعالیت ها و روش های با اولویت بالا برای حفاظت از تالاب براساس داده های بیولوژیک و مالی به دست آمده از فعالیت های پایلوت مشترک و اشتراک دانش و تجربیات در سطح ملی و بین المللی، متذکر شد: حفاظت از اکوسیستم تالاب، مدیریت آبخیز، مدیریت فاضلاب، مدیریت پسماند، اکوتوریسم، آموزش زیست محیطی و واحد حقوقی از جمله زیرکمیته های فنی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ فعالیت پایلوت در راستای مدیریت تطبیقی با چرخه «طرح، اجرا، بررسی و اقدام» انجام شده است، گفت: با پشتیبانی جایکا چهار مرکز «بازدیدکنندگان تالاب انزلی»، «اکوتوریستی تالاب انزلی»، «آموزش زیست محیطی تالاب انزلی» و «مدرسه طبیعت تالاب انزلی» به منظور ارتقای آگاهی درخصوص اهمیت فرهنگی و اکولوژیک تالاب احداث شد.
 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.