حجت الاسلام و السلمین کریم مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: با توجه به نگارش کتاب های متعدد در زمینه نوع زندگی، رفتار و منش حضرت زهرا(س)، هنوز هم ابعاد زیادی از زندگی و شخصیت این بانوی بزرگوار به درستی بیان نشده است.
وی افزود: ابعاد گفتاری و رفتاری حضرت زهرا(س) در دو نقش همسر بودن و مادر بودن ایشان، باید مورد بررسی قرار گیرد و این از همان مواردی است که در رابطه با حضرت زهرا(س) بسیار کمتر به آن پرداخته شده است.
بزرگوارترین مردم، کسانی هستند که همسران خود را اکرام می کنند
این کارشناس مذهبی بیان کرد: حضرت زهرا(س) که به فرموده پدرشان بهترین بانوان اهل بهشت هستند، در رابطه با جایگاه بانوان در زندگی خانوادگی می فرمایند “بهترین مردان شما کسانی هستند که با مردم، رفتار نرمی دارند و بزرگوارترین شما کسانی هستند که همسرانشان را اکرام می کنند”.
مومنی تصریح کرد: پیامبر(ص) نیز در این رابطه فرموده است ” اکرام نمی کند زنان را مگر بزرگوارترین شما و اهانت نمی کند به زنان مگر انسان لئیم و پست”؛ بنابراین چنین خانواده ای که در کلامشان به این شکل، از مقام و جایگاه زن در خانواده یاد کرده و به اکرام بانوان توسط همسرانشان تاکید می ورزند، قطعا خودشان در رفتار با بانوان خانواده و خاندان خویش، به بهترین شکل عمل می کردند و نمونه آن رفتار نیکو و پسندیده ای است که پیامبر(ص) با همسران خود و همینطور حضرت علی(ع)، با حضرت زهرا(س) داشتند.
وی ادامه داد: اگر شیعیان و پیروان این خانواده و خاندان مطهر، کلام این بزرگواران را به عنوان روش و خط مشی زندگی خود قرار دهند، بهترین رفتارها را با بانوان و همسر خود در خانواده داشته و رعایت این مسئله از بسیاری از مشکلاتی که امروزه در زندگی افراد وجود دارد، جلوگیری خواهد کرد.
حضرت زهرا(س)، دائما همسر خود را با القاب او صدا می زد
این کارشناس مذهبی با تاکید براینکه حضرت زهرا(س)، در تمامی طول زندگی خود با حضرت علی(ع)، نیکوترین و بهترین الفاظ را برای همسر خود به کار می بردند، بیان کرد: این بانوی بزرگوار، دائما حضرت علی(ع) را با القاب ایشان صدا می زدند و خطاب به همسر خود می فرمودند “یا امیرالمومنین” و یا القابی همچون “یا ابا الحسن” و “یا ابالحسین” را برای همسر بزرگوار خود، حضرت علی(ع) به کار می بردند.
حضرت زهرا(س) همسر رهبر یک جامعه بود
مومنی تاکید کرد: متاسفانه برخی به این نکته در زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) توجه ندارند که این بانوی بزرگوار تنها مسئولیت همسر بودن و مادر بودن را در زندگی با حضرت علی(ع) برعهده نداشتند، بلکه حضرت زهرا(س)، همسر یک رهبر جامعه بودند، به این معنا که بسیاری از مسئولیت ها، در زمینه حمایت از جایگاه اجتماعی همسرشان، حضرت علی(ع) نیز بر عهده فاطمه زهرا(س) بود.
حضرت زهرا(س)، بهترین پشتیبان و حامی همسرش بود
وی خاطر نشان کرد: بر همه شیعیان و پیروان حضرت علی(ع) که اندکی با شیوه و نوع زندگی این امام بزرگوار آشنایی دارند، واضح و آشکار است که این امام بزرگوار و مهربان، بخش زیادی از زندگی و وقت خود را به کمک به نیازمندان اختصاص می دادند، به طوری که در روایات آمده است که ” حضرت علی(ع) از شدت سنگینی نان و غذایی که برای فقیران می بردند و به دوش می کشیدند، کمرشان زخم شده بود” و توجه به این نکته ضروری است که تهیه و آماده کردن این حجم از غذا و نان برای فقرای آن روز جامعه، تنها بر عهده همسر گرامی امام علی(ع)، یعنی حضرت زهرا(س) بوده است.
این کارشناس مذهبی گفت: روایات مستند بسیاری در رابطه با حضرت زهرا(س)، آمده است که ” از گردش متعدد دستاس، برای آسیاب کردن نان، دست های حضرت زهرا(س) آسیب دیده و زخم میشد” حال سوال اینجاست که یک خانواده ۴ نفره، چه مقدار به نان احتیاج دارد که از تعداد دفعات گردش دستاس، این چنین دست های مبارک حضرت زهرا(س)، آسیب ببیند؟! و این مسئله نشان دهنده این است که حضرت زهرا(س) نه تنها برای خانواده خویش بلکه برای فقیران نیز، نان و غذا تهیه میکردند تا حضرت علی(ع) به عنوان امام و رهبر جامعه خود بتواند به نیازمندان کمک رسانی کند.
وی افزود: از آنچه که گفته شد این چنین دریافت می شود که حضرت زهرا(س) نه تنها بهترین همسر برای حضرت علی(ع) و بهترین مادر برای فرزندان بزرگوار خود بودند، بلکه بهترین حمایت کننده و پشتیبان جهت انجام نقش های رهبری حضرت علی(ع) در جامعه بودند و مسئولیت سنگینی را بر عهده داشتند.
مومنی اظهار کرد: با وجود چنین مسئولیت سنگینی که حضرت زهرا(س) برعهده داشتند، به هیچ عنوان به حضرت علی(ع) اعتراض نکردند بلکه در روایات آمده است که با وجود شأن و مقام والای معنوی که حضرت زهرا(س) در نزد خداوند داشتند، افتخار خویش را در همسری مردی می دانستند که رهبری یک جامعه را برعهده دارد و از اینکه پشتیبان چنین مردی هستند، افتخار می کردند.
خانواده، بهترین کانون انسان سازی است
وی گفت: این موارد تنها جرعه ای کوچک از دریای بی کران فضائل و بزرگواری های این بانوی مطهر در نقش همسری حضرت فاطمه زهرا(س) است، اما تمامی این ها نشان دهنده و القا کننده این مطلب است که حضرت زهرا(س) به عنوان یک بانو، در کانونی به نام کانون خانواده فعالیت می کردند که به نوعی کارخانه انسان سازی است، بنابراین جز در مواردی که لازم و ضروری است که نقش هایی در جامعه را تنها زنان برعهده گرفته و در آن فعالیت کنند، برای یک بانو هیچ جایی بهتر از کانون خانواده جهت فعالیت و انسان سازی نیست.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: برهیچ کس پوشیده نیست که حضرت زهرا(س)، دارای شان و مقام والایی نزد خداوند بودند، اما این بانوی بزرگوار از جنس فرشته و ملک نبودند بلکه همچون دیگران از جنس انسان بودند منتهی در مقام معنوی بالایی قرار داشتند، بنابراین بانوان نیز با الگو قرار دادن چنین بانویی می توانند در عرصه های مختلف زندگی خود به بهترین شکل عمل کنند.
“البیت بیتک و الحره زوجتک افعل ما تشاء»
مومنی با اشاره به واقعه بی حرمتی به خانه حضرت زهرا(س) و مجروح شدن ایشان در اثر این واقعه، بیان کرد: با وجود چنین بی حرمتی که برخی معاندین و دشمنان علیه حضرت زهرا(س) انجام دادند، پس از گذشت چند روز از این واقعه و درحالی که فاطمه زهرا(س) از شدت جراحت و بیماری در خانه بستری بودند، به جهت فشار روانی که از سوی برخی از مردم بر این معاندان وارد شده بود، نزد حضرت علی(ع) آمده و اجازه ملاقات و عیادت حضرت زهرا(س) را طلب کردند.
وی ادامه داد: با وجود چنین بی حرمتی که به خانه حضرت زهرا(س) صورت گرفته بود و حضرت زهرا(س) از شدت جراحات پس از آن واقعه، بیمار بودند، پس از آنکه حضرت علی(ع)، درخواست ملاقات آن معاندین را به همسرشان حضرت زهرا(س) خبر دادند، حضرت زهرا(س) به جهت همراهی و اطاعت از همسر خویش، در پاسخ به این گفته حضرت علی(ع) فرمودند “البیت بیتک و الحره زوجتک افعل ما تشاء» منزل، منزل شماست و من همسرتان هستم هر کار مایل هستید انجام دهید.
زن در نزد همسر خود امانت است نه وسیله ای که مرد مالک آن شود
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه محبت و احترام میان حضرت علی و حضرت زهرا(س)، یک رابطه دو طرفه بود، تصریح کرد: زن در نزد همسر خویش، یک امانت است نه وسیله ای که همسر، مالک آن شود؛ در هنگام خاکسپاری بدن مطهر حضرت فاطمه زهرا(س)، به جهت آنکه هیچ فرد محرمی، برای کمک به حضرت علی(ع) برای کمک در خاکسپاری بدن مطهر حضرت زهرا(س) نبود، به اذن خداوند، دو دست شبیه دستان پیامبر داخل قبر، به کمک حضرت علی(ع) آمد و حضرت علی(ع) نیز خطاب به رسول الله فرمودند ” قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَهُ ” یعنی امانت و ودیعه ات را به شما برگرداندم، این عبارت به وضوح موید این مطلب است که یک زن نزد همسرش امانت و ودیعه ای است که باید حرمت آن حفظ شود.
وی در رابطه با نقش مادری حضرت زهرا(س) نسبت به فرزندانشان، گفت: در خصوص شیوه تربیتی حضرت زهرا(س) نسبت به فرزندان بزرگوارشان، مطالب گسترده و دقیقی وجود دارد که بررسی آنها می تواند بهترین الگوی تربیتی برای مادران باشد.
مومنی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا(س) در تربیت فرزندان خود، حتی در شعر خواندن و لالایی برای آن ها دقت می کردند؛ به این معنا که با دقت در اشعاری که فاطمه زهرا(س) برای امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می خواندند مشخص می شود که کلام بیهوده و لغو حتی در مضامین اشعار آن ها وجود ندارد.
حضرت زهرا(س)، حتی در خواندن اشعارلالایی برای فرزندان خود دقت می کردند
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در ترجمه اشعاری که حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان لالایی برای امام حسن(ع) می خواندند، آمده است که “ای حسن، تو شبیه به پدرت علی هستی، ریسمان را از گردن حق بیرون بیار…..” و همچنین هنگامی که گهواره امام حسین(ع) را تکان می دادند می فرمودند “انت شبیهُ به ابی، لست شبیه بعَلی…تو شبیه پدرم رسول خدا(ص) هستی و شبیه به علی(ع) نیستی…..”؛ در ادامه این اشعار، همگی فضائل و حقایقی است که در قالب شعر و به عنوان لالایی برای حسنین(ع)، حضرت زهرا(س) می خواندند و این امر نیز مبین این نکته است که سخن لغو و بیهوده حتی در زمانی که فرزند طفل کوچکی بیش نیست، نباید در گوش او خوانده شود، چرا که همه این ها در روان و تربیت فرزند در آینده تاثیر دارد.
خانواده حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) در عالم نظیر ندارد
مومنی با تاکید براینکه در میان ائمه اطهار(ع)، تنها خانواده ای که تمامی اعضای آن “نور” هستند، خانواده حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است، بیان کرد: این خانواده در عالم نظیر دارد، حتی پیامبر اکرم(ص)، تمامی همسران و فرزندان و خانواده ایشان چنین مقامی نداشتند، اما در خانواده حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) چنین امری دیده می شود.
اگر می خواهید به فرزندان خود هدیه دهید، ابتدا به دختر هدیه را عطا کنید
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خداوند، رسول خدا و خاندان او برای جنس “زن” ارزشی بیش از آنچه که ما از آن اطلاع داریم، قائل شده است، گفت: در خاندان مطهر پیامبر اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) است که سفارش شده است ” اگر می خواهید هدیه ای را به فرزند خود، بدهید، ابتدا هدیه را به فرزند دختر عطا کنید” و این چنین برای مقام دختر و بانو در کلام و رفتارشان ارزش و اعتبار قائل بودند، اما متاسفانه امروز برخی بدون اطلاع و آگاهی کامل از این امور، ادعا می کنند که اسلام حقی را برای جنس زن در نظر نگرفته است.
وی در پایان تاکید کرد: قطعا بهترین و موثر ترین الگو، برای نقش همسری و مادری بانوان و همچنین نقش یک زن در اجتماع، حضرت زهرا(س) هستند، و جا دارد که همه شیعیان و پیروان آن حضرت(س)، سیره آن بزرگوار و خاندان رسول الله(ص) را در ابعاد مختلف زندگی خویش به کار گیرند.
انتهای پیام