صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به شبکه علمی قرارداد امضا کردند
۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به شبکه علمی قرارداد امضا کردند

مدیر پروژه شبکه علمی کشور:

۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به شبکه علمی قرارداد امضا کردند

مدیر پروژه شبکه علمی کشور گفت: درحال حاضر ۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به شبکه علمی قرارداد امضا کردند و امکان دسترسی به این شبکه در ۱۸ مرکز استان فراهم شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن مقدم فر، مدیر پروژه شبکه علمی کشور در نشست افتتاح پروژه های شبکه علمی ایران، گفت: نسل سوم شبکه علمی ایران از سال ۹۵ و طی توافق نامه میان سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران و با هدف ایجاد شبکه مستقل برای اتصال دانشگاهها و مراکز علمی به یکدیگر با استفاده از ابزارهای فناوری مانند فیبرنوری، آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه شبکه علمی کشور با ۳ بخش وزارت علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مجموعه های حوزوی در ارتباط است، اظهار داشت: نگاهی که در شبکه علمی وجود دارد نگاه خدمتگرا است و این شبکه در نسل دوم طی ۱۲۰ ماه فعالیت و در نسل سوم، حدود ۱۸ ماه فعالیت توانسته توفیقات زیادی کسب کند. مقدم فر با تاکید براینکه در حال حاضر ۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به شبکه علمی قرارداد امضا کرده اند، ادامه داد: نسبت به مهرماه سال ۸۶ که از ۷۲ مرکز شهر تهران، امکان سرویس دهی تنها به ۱۶ مرکز علمی آموزشی وجود داشت، امروز امکان دسترسی به شبکه علمی در ۱۸ مرکز استان برای دانشگاهها فراهم شده است. مدیر پروژه شبکه علمی کشور، خاطرنشان کرد: در این مراکز استانها، تجهیزات مخابراتی مورد نیاز شبکه علمی ایران تامین شده و برای سایر استان های کشور نیز پس از رفع مشکلات مخابراتی، در آینده نه چندان دور امکان دسترسی به شبکه علمی فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور توانسته‌ایم سه مشتری با ترافیک یک گیگابیت را به شبکه علمی کشور متصل کنیم، در خصوص اهداف این شبکه گفت: کنترل کپی رایت در فضای علمی کشور از جمله اهداف اصلی این شبکه است و حدود یک سال برای زیرساخت آن زمان صرف کردیم. ما مراکزی در کشور داریم که پر از محتوای شگفت انگیز هستند اما از ترس عدم رعایت کپی رایت، مجبور شده اند اطلاعات خود را در قالب سی دی در گنجه ها پنهان کنند. مقدم فر با اشاره به معایب عدم رعایت کپی رایت در فضای علمی کشور گفت: برای مثال بزرگ ترین مرکز تحقیقات پنبه خاورمیانه در شهر گرگان وجود دارد و در آن جا تحقیقات بسیار خوبی انجام می شود اما محتوای این تحقیقات در کشور منتشر نمی شود. یا اینکه در دانشگاه های کشور، تحقیقات مفصلی با کشورهای اوراسیا صورت می گیرد اما نتایج آن را انتقال نمی دهند، در حالی که این کار مانند تمام دانشگاه های بزرگ جهان، می تواند باعث درآمدزایی از تولید محتوا شود. دراین نشست سادینا آبایی رئیس هیئت مدیره شبکه علمی کشور نیز گفت: اغلب کشورهای دنیا یک شبکه علمی دارند که این شبکه تمامی دانشگاه ها، مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را با استفاده از فیبرنوری به هم متصل می کند و سرویس ارائه می دهد. وی با بیان اینکه ما معمولا از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم هستیم، ادامه داد: هدف شبکه علمی ایجاد عدالت آموزشی است و قصد دارد شرایطی را به وجود آورد تا اگر کسی در راه علم در دانشگاه و کتابخانه‌ای تحقیقی انجام می دهد، سایرین نیز از این تحقیقات منتفع شوند.

رئیس هیئت مدیره شبکه علمی ایران با اشاره به اینکه یکی از اهداف این شبکه، ممانعت از سرقت های علمی و ایجاد ارتباطات تنگاتنگ بین صنعت و علم است تا شرایط دسترسی به اطلاعات واقعی برای کاربران نهایی فراهم شود، تاکید کرد: تمامی کتابخانه ها و بیمارستان ها از طریق شبکه علمی خود، می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین این شبکه به شبکه علمی اروپا (ژ آنت) متصل شده و امیدواریم بتوانیم با سعی و کوشش بیشتر، به سایر شبکه های علمی دنیا نیز متصل شویم. وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۸ در اجلاس جامعه اطلاعاتی سازمان ملل (wsis) ، مدل پروژه شبکه علمی را ارائه کردیم، ادامه داد: آن جا کمیته های داوری وجود دارند که پروژه های مختلف را جمع آوری و پس از بررسی پروژه هایی که سرآمد باشند، آنها را اعلام می کنند. از این رو، هفته گذشته از ژنو به ما اطلاع دادند که از بین پروژه هایی که تحویل شده است، پروژه شبکه علمی ایران در بخش E-Science کاندید دریافت جایزه WSIS شده است. آبایی افزود: ۱۹ فرودین در این نشست شرکت خواهیم کرد و امیدواریم  این پروژه در رتبه اول تا سوم گروه ۶ نفره قرار گیرد. امروز دیپلماسی و ارتباطات بین کشوری براساس توان‌ علمی طرفین خارج از تجهیزات نظامی، تعیین می شود و خوشحالیم که قدمی کوچک برای توسعه نگاه جهانی به ایران در عرصه جدید دموکراسی کشورها برداریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.