صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / طرح ابداعی برای کاهش تبعات زیست محیطی کنده‌های حفاری
طرح ابداعی برای کاهش تبعات زیست محیطی کنده‌های حفاری

طرح ابداعی برای کاهش تبعات زیست محیطی کنده‌های حفاری

یکی از مهندسان شرکت ملی حفاری ایران از ارائه دو طرح ابداعی برای کاهش تبعات زیست محیطی کنده‌های حفاری خبر داد که در عمل ضمن حذف این مواد آلاینده از دامنه طبیعت، قابل بازیافت و استفاده بهینه نیز هست.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, احمد بهرامی‌عیسی‌آبادی، رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری این شرکت گفت: این طرح‌ها شامل استفاده از کنده‌های تثبیت‌شده حفاری در جاده‌سازی و زیرساخت‌ها و استفاده از کنده‌های حفاری پایه روغنی در کارخانه‌های سیمان است.
وی افزود: این طرح‌ها به نظام مشارکت و بهره‌وری شرکت ارائه و پس از کارشناسی و بررسی‌های علمی تایید و اجرای آنها تصویب شد.
رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری اظهار کرد: این طرح‌ها با هدف کاهش آثار زیست محیطی، محدود کردن محل دفن کنده‌ها و استفاده از آنها پس از تثبیت در زیرساخت‌ها به‌ویژه در راهسازی و همچنین حفظ معادن سیمان کشور مطالعه شد و جنبه اجرایی به خود گرفت.
بهرامی‌عیسی‌آبادی گفت: به‌طور میانگین در هر دستگاه حفاری مجهز به سیستم کنترل جامدات و مدیریت پسماند حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن سیمان به ازای حفر هر حلقه چاه برای تثبیت و مقاوم‌سازی کنده‌های حفاری مصرف می‌شود که بخشی از پسماند تولیدشده را شامل می‌شود.
مبتکر این طرح‌ها با اشاره به اینکه با اجرای طرح نخست ضمن کاهش خیره‌کننده مقدار مصرف سیمان از کنده‌های حفاری تثبیت‌شده نیز استفاده مناسب به عمل می‌آید، افزود: در این ارتباط پس از انجام آزمایش‌های تراکم‌پذیری و زیست محیطی، کنده‌های حفاری با تایید واحدهای ذی‌ربط به موقعیت پیش‌بینی شده انتقال خواهد یافت.
رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: کنده‌های حفاری پایه روغنی به اندازه سه برابر کنده‌های پایه آبی برای تثبیت و مقاوم‌سازی به سیمان نیاز دارد، از این رو این طرح در مکاتبه با کارخانه‌های سیمان در استان خوزستان به اشتراک گذاشته شد.
وی گفت: پس از توافق‌های حاصله، براساس پایه آهکی بودن کنده‌های لایه‌های بهره ده از یکسو و ظرفیت موجود هیدروکربوری در آنها قرار شد محموله‌هایی از کنده‌های روغنی (بدون عملیات تثبیت) به کارخانه‌های سیمان ارسال و در صورت مثبت بودن نتایج مورد نظر مراتب اعلام و آمادگی برای دریافت و امحای این کنده‌ها انجام شود.
بهرامی‌عیسی‌آبادی تصریح کرد: در این زمینه بخشی از کنده‌ها در چرخه تولید سیمان و بخشی به لحاظ ظرفیت موجود در کاهش سوخت و افزایش بازدهی حرارت کوره‌ها استفاده شد که در این باره برخی از این کارخانه‌ها برای دریافت یک هزار تن کنده حفاری در ماه اعلام آمادگی کرده‌اند.
رئیس اداره کنترل پسماند سیال حفاری شرکت ملی حفاری ایران با قدردانی از زحمات همکاران در اجرایی کردن این پروژه اظهار کرد: ضمن استفاده روزافزون از ظرفیت موجود، برای حفاظت از محیط زیست و معادن کشور گامی موثر برداشته شود.
وی افزود: از جمله طرح‌هایی که اداره کنترل پسماند حفاری در دست مطالعه دارد و تلاش می‌کند با واحدهای دانشگاهی دنبال کند دستیابی به راهکارهایی است که سبب بهینه‌سازی هزینه‌ها و افزایش کیفیت عملیات مدیریت پسماند روی دستگاه‌های حفاری خواهد شد.
بهرامی‌عیسی‌آبادی اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها جایگزینی ماده جدید به جای سیمان در فرآیند تثبیت و مقاوم‌سازی کنده‌ها، کاهش میزان نمک در پساب موجود دستگاه‌های حفاری، جایگزینی مواد کلوخه کننده سازگار با خصوصیات سیال حفاری و سامانه امحای کنده‌ها از طریق دیگر روش‌های حرارتی است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.