صفحه اصلی / استان ها / یزد / رصدخانه باستانی ایران که احتمالا با آب کار می‌کرد
رصدخانه باستانی ایران که احتمالا با آب کار می‌کرد

رصدخانه باستانی ایران که احتمالا با آب کار می‌کرد

مجموعه تاریخی رکنیه که از بناهای تاریخی و شگفت‌انگیز علمی در ایران محسوب می‌شود، با انجام اقدامات مرمتی و فعالیت‌های پژوهشی جان تازه‌ای می‌گیرد.

مجموعه تاریخی رکنیه

مجموعه رکنیه که شامل رصدخانه، مدرسه، آب انبار و پایاب تقسیم آب و میدانی موسوم به وقت‌الساعت بوده در گذر دوران دستخوش تخریب و نابودی شده به طوری که در حال حاضر از این مجموعه‌ی‌ گسترده، تنها مدرسه‌ی آن باقی‌مانده است.

بقعه‌ی «سید رکن الدین» یا همان مدرسه رکنیه به عنوان تنها بخش باقی‌مانده از این مجموعه‌ی تاریخی و شگفت‌انگیز، در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد بنا شده و گنبد فیروزه‌ای رنگ آن از جای جای بافت تاریخی خودنمایی می‌کند.

این بنای تاریخی که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد، توسط «سید رکن‌الدین محمد قاضی حسینی یزدی» دانشمند، عارف و قاضی خیرمند آن دوران پایه‌گذاری و سپس وقف شده است.

مدرسه رکنیه بعدها محل دفن بینانگذار خود یعنی سید رکن الدین شد به طوری که اکنون این بقعه‌ی تاریخی یکی از بناهای تاریخی و مقدس در استان یزد به شمار می‌رود و هر چهارشنبه زنان یزدی ضمن برگزاری مراسم‌های مذهبی و روضه‌خوانی در این مکان تاریخی، سفره‌های نذورات می‌گسترانند.

البته همین بنای باقیمانده از مجموعه بزرگ رکنیه نیز به مرور زمان دچار آسیب‌هایی جدی در بافت و کالبد خود شده و هر چند مرمت‌هایی در مورد آن نیز صورت گرفته ولی ترمیم اساسی این بنای نادر تاریخی نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه از سوی میراث فرهنگی است.

مرمت مجموعه رکنیه زمان‌بر است

مدیر پایگاه میراث شهرجهانی یزد معتقد است که مرمت این مجموعه تاریخی به لحاظ ویژگی‌های خاص معماری و طراحی‌های آن نیازمند بازه زمانی بلندمدتی است.

«علیرضا پورسلمان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این مورد اظهار می‌کند: گچ‌بری‌ها و طراحی‌های درون مجموعه رکنیه به ویژه مدرسه آن که تنها آثار باقی‌مانده از این مجموعه نادر تاریخی است، بسیار خاص و متفاوت بوده و ترمیم آن‌ها نیز با توجه به خاص بودن طراحی زمانبر خواهد بود که به همت یکی از طراحان ماهر در حال انجام است.

وی، یکی از بخش‌های مهم این مجموعه تاریخی را رصدخانه آن ذکر می‌کند و در باب اهمیت آن می‌گوید: این رصدخانه باستانی در درون خود ساعتی به احتمال زیاد آبی داشته که همانند یک آسیاب آبی کار می‌کرده است لذا پژوهش و شناسایی این مجموعه و اثبات عملکردهای رصدخانه به یکی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی سپرده شده و در حال انجام است.

تاخیر در مرمت به دلیل کمی اعتبارات

با این حال، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد موضوع اعتبارات را برای مرمت این مجموعه مطرح می‌کند و علت تاخیر از عملیات مرمتی را کمبود اعتبارات می‌داند.

«علی اصغر صمدیانی» در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هر چند بنا بر وعده‌های قبلی قرار بود که مرمت قسمت داخلی مدرسه رکنیه تا پایان سال جاری انجام شود اما به دلیل کمبود اعتبارات اتمام مرمت به تاخیر افتاده است.

وی از در نظر گرفتن اعتباری ۵۰ میلیون تومانی برای کاشی‌کاری‌های داخل این بنا خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: متاسفانه این اعتبار امسال به رغم تخصیص داده شدن، جذب نشد و مرمت و ترمیم طراحی‌های منحصر به فرد داخل بنای مدرسه نیز در انتظار اعتبارات سال آینده خواهد ماند.

ساماندهی میدان وقت الساعت برای نوروز

البته در عین حال نیز رییس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر یزد از ساماندهی میدان وقت الساعت برای ایام نوروز خبر می‌دهد.

«محسن عباسی هرفته» در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه تصریح می‌کند: طرح‌هایی برای میدان وقت الساعت از مجموعه شگفت‌انگیز رکنیه در نظر گرفته شده که توسط مشاور در دست تهیه است.

وی در رابطه با طرح‌های این مجموعه نیز بیان می‌کند: طرح ترافیک میدان، طرح پیشنهادی برای عملکردهای پیرامونی و فعالیت‌های داخل میدان، طرح کف‌سازی، طرح ساماندهی بدنه و طرح مبلمان شهری از جمله مهمترین این طرح‌هاست.

به گفته‌ی این مسئول، تامین روشنایی مناسب این مجموعه نیز از سوی شهرداری در حال برنامه‌ریزی است که به دنبال اجرای برنامه‌های مرمتی نوروز توسط این ارگان اجرا خواهد شد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.