چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ایرانیان مالباخته قربانی شرکت های صوری اخذ اقامت
ایرانیان مالباخته قربانی شرکت های صوری اخذ اقامت

ایرانی ها در 10 ماهه امسال هشت هزار واحد مسکونی در ازمیر خریده اند

ایرانیان مالباخته قربانی شرکت های صوری اخذ اقامت

با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و عدم اطمینان مردم به آینده، بر شمار ایرانیانی که تلاش می‌کنند سرمایه خود را از ایران خارج کنند افزوده شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مقصد بیشتر این سرمایه‌ها ترکیه، گرجستان، دبی و… است. در این میان ترکیه موفق شد با تغییر شرایط اخذ ویزا، ایرانیان زیادی را جذب بازار خود کند. روند کار به این صورت است که با خرید ملکی با این قیمت، یک‌ سال اقامت موقت به خریدار اعطا می‌شود که پس از تکرار این اقامت موقت در ۶سال، اقامت دایم برای مهاجران فراهم می‌شود. این روند دریافت اقامت، انگیزه زیادی برای ایرانیان علاقه‌مند به مهاجرت ایجاد کرده و البته امنیت هم در افزایش این میل مهاجرت تأثیرگذار بوده است. انگیزه اغلب ایرانی‌ها هم پیدا کردن جایی امن و آرام با آزادی‌های اجتماعی است، جایی نزدیک به ایران و ارزان‌ و داشتن ملکی برای روزهای آینده.

اما پس از اینکه تعداد قابل توجهی ملک به ایرانی‌ها فروخته شده اعلام کردند که خرید ملک معیار اعطای اقامت نیست. اما سود کلانی نصیب دلالان شد و ایرانی‌های مالباخته امروز با مشکل برگرداندن پول‌های سرگردان خود مواجه هستند. در همین رابطه رئیس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران گفت: در ۱۰ ماهه امسال ایرانیان به امید اخذ اقامت در ترکیه هشت هزار واحد مسکونی در شهر ازمیر خریده اند. «مصطفی قلی خسروی» افزود: این اقدام برای خرید در حالی است که دولت ترکیه برای خریداران ملک در این کشور که باید ۲ سند داشته باشد، اقامت نمی دهد. وی با بیان اینکه «در عجب هستم چرا ایرانیان برای خرید ملک به خارج از کشور می روند»، گفت: سند اول ملک را در ترکیه شهرداری ها صادر می کنند و دومین سند نیز پس از اقامت در این واحد مسکونی صادر می شود و برای دریافت سند دوم خریدار حتماً باید در این واحد مسکونی ساکن و در ترکیه زندگی کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: وقتی که ایرانیان شتابزده در گرجستان ملک خریداری کردند، اعلام کردیم که هموطنان سرمایه های خود را به این کشور منتقل نکنند و هم اکنون به علت قانون ممنوعیت خرید ملک در این کشور، هیچ یک از اتباع خارجی از جمله ایرانیان نمی توانند واحدهای مسکونی خود را در این کشور بفروش برسانند. خسروی با بیان اینکه هیچ مشاور املاکی در کشور اجازه فروش واحدهای مسکونی خارج از کشور را ندارد، گفت: در صورتی که اتحادیه مشاوران املاک از این موضوع مطلع شود، قانون با مشاوران املاک برخورد خواهد شد. به گفته وی، هر کس که در دبی، کویت، باکو و برخی از کشورهای جهان ملک خریده، مالباخته شده است؛ توصیه اکید ما این است که هموطنان سرمایه های خود را در داخل کشور سرمایه گذاری کنند.

دفاتر اجاره ای برای قراردادهای صوری

کیوان آرامی، کارشناس فروش املاک

تب خرید مسکن در کشورهای اطراف کشور بخصوص ترکیه و گرجستان در سال جاری با افزایش مشکلات اقتصادی و ترس مردم از آینده سیاسی و اقتصادی ایران افزایش بسیاری پیدا کرده است. آمارهایی که نشان می دهد هشت هزار واحد مسکونی تنها در یک شهر ترکیه به نام ازمیر توسط ایرانی ها در چند ماه گذشته خریداری شده و پول های کلانی صرف دستیابی به سودای اخذ اقامت شده است. متاسفانه به جای اینکه شرایطی در کشور فراهم شود که این مبالغ کلان در داخل کشور هزینه شود شرایطی بوجود آمده که ارز از کشور برای خریداری مسکن در کشورهای دیگر خارج شده و موجب رونق بازارهای دیگر کشورها و افزایش ارزآوری آنها می شود.

تبلیغات این موضوع نیز با توجه به هیجان بازار افزایش داشته و کلاهبرداری های زیادی نیز از متقاضیان خرید مکن در کشورهای اطراف وجود دارد. شرکت های صوری زیادی برای همین منظور تشکیل شده و دفاتر اجاره ای که شاید مدت اجاره آنها چند ساعت باشد مورد استفاده قرار می گیرد تا اعتماد مشتری را برای خرید ملک جذب کنند. این شرکت ها با تنظیم قراردادهای صوری در حالیکه افراد مشغول به کار در آنها از روسای ایرانی خود در خارج از کشور دستور می گیرند با امضای قراردادهای صوری با مشتریان خود نصف مبلغ و گاهی تمام مبالغ مورد نیاز برای ملک مربوطه را دریافت می کنند و از کشور خارج می شوند. این روزها سودای اخذ اقامت ایرانی ها در کشورهای اطراف موجب رونق اقتصادی آنها و افزایش ارزآوری برایشان شده در حالی که اقتصاد بیمار ایران هر روز شاهد شرایطی است که انگیزه مهاجرت را برای مردم بیشتر می کند.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.