صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / شکاف جنسیتی در پارلمان بخش خصوصی
شکاف جنسیتی در  پارلمان بخش خصوصی

مريم سلطاني، مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران در گفتگو با «كسب‌وكار» مطرح كرد

شکاف جنسیتی در پارلمان بخش خصوصی

مريم سلطاني، فعال اقتصادي در گفتگو با «كسب‌وكار» با اشاره به وضعیت نامناسب زنان در شاخص مشاركت اقتصادي، گفت: مجمع جهاني اقتصاد رتبه ايران در شكاف جنسيتي را اعلام كرده است كه متاسفانه جايگاه خوبي در آن نداريم. ايران از مجموع 149 كشور رتبه 142 را دارد؛ يعني جزو 10 كشور با بيشترين شكاف جنسيتي است. در مشاركت اقتصادي زنان نيز براساس اين گزارش، رتبه كشور ما 143 و در مشاركت سياسي 141 بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مریم سلطانی، فعال اقتصادی در گفتگو با «کسب‌وکار» با اشاره به وضعیت نامناسب زنان در شاخص مشارکت اقتصادی، گفت: مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران در شکاف جنسیتی را اعلام کرده است که متاسفانه جایگاه خوبی در آن نداریم. ایران از مجموع ۱۴۹ کشور رتبه ۱۴۲ را دارد؛ یعنی جزو ۱۰ کشور با بیشترین شکاف جنسیتی است. در مشارکت اقتصادی زنان نیز براساس این گزارش، رتبه کشور ما ۱۴۳ و در مشارکت سیاسی ۱۴۱ بوده است.
بنابراین می‌بینیم که کشور ما به لحاظ شکاف جنسیتی در وضعیت خوبی قرار نگرفته و این در حالی است که افزایش مشارکت اقتصادی زنان صرفا بر عهده بخش خصوصی نیست، بلکه در این راستا معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و همچنین مشاوران حوزه زنان و کلیه نهادها و ارگان‌های مرتبط وظیفه دارند. باید بررسی شود که چرا حضور زنان در مشارکت سیاسی و اقتصادی تا این اندازه پایین بوده است. متاسفانه چند سالی است که صحبت از مشارکت ۳۰ درصدی زنان است و بنده با این مطلب کاملا مخالفم. باید شایسته‌سالاری را جایگزین کنیم. ممکن است حدودا ۹۰ درصد زنان شایسته داشته باشیم یا ۱۰ درصد؛ اما لازم است این شایسته‌سالاری را در ورود زنان به شورای شهر، مجلس و دولت، پارلمان های بخش خصوصی از قبیل اتاق تعاون، اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، در نظر بگیریم.
زنان ما در بخش خصوصی مشکلاتی دارند که وجود رکود اقتصادی که بر فعالیت‌ها حاکم بوده است، دست آنها را برای فعالیت‌های هرچه بیشتر بسته نگه می‌دارد. البته باید تاکید کرد این مشکلات برای مردان هم هست؛ مشکلاتی از قبیل تامین اجتماعی، دارایی، ارزش افزوده و مشکلاتی که این روزها کسب‌وکارها با آن روبه‌رو هستند، نمونه دیگر مسائل است.
وی در ادامه با بیان اینکه این مشکلات زمینه حضور زنان در بازار کار را کم می‌کند، ادامه داد: برخی خانم‌ها کارگاه‌هایی فاقد پروانه و فاقد ثبت شرکت دارند که البته مشکلاتی را برای خود آنها هم ایجاد می‌کند. این فعالیت‌ها باید شناسایی شود و در قالب مشاغل خانگی مورد حمایت و مدیریت قرار بگیرد.
شکاف جنسیتی البته در اتاق‌های بازرگانی هم قابل لمس است. برای مثال در پارلمان بخش خصوصی در دوره هشتم از ۴۰ کرسی اتاق تنها ۳ زن به اتاق راه یافتند که بسیار ناچیز است و امید است این موضوع با پذیرش هرچه بیشتر زنان در حوزه‌های مختلف، حل شود.
علی‌الخصوص در انتخابات اتاق‌های بازرگانی در ۱۱ اسفند که پیش رو می‌باشد امیدواریم با انتخاب افراد شایسته، کارآمد و جوان، زنان فعال اقتصادی واقعی و کارآمد هر چه بیشتر مورد توجه و انتخاب باشند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.