صفحه اصلی / دسته بندی نشده / واقفان دانش و فناوری پیشگامان رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هستند
واقفان دانش و فناوری پیشگامان رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هستند

ستاری در مراسم اعطای جایزه البرز:

واقفان دانش و فناوری پیشگامان رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هستند

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توجه ویژه مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» به جوانان، دانش، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است و آینده کشور در این مسیر قرار دارد؛ ترویج فرهنگ وقف نیز باید با این مسیر همراه شود.

 دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صبح امروز در پنجاه و ششمین مراسم اعطای جایزه البرز که هرساله برای تقدیر از پیشگامان واقف علم و فناوری برگزار می‌شود، شرکت کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید مقام معظم رهبری بر دانش، فناوری، جوانان و اقتصاد دانش‌بنیان را توجه‌ای ویژه بر اهمیت والای این حوزه دانست و گفت: در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب نگاه ایشان جوانان است به‌طوری که بیش از ۴۰ بار واژه جوانان در این بیانیه تکرار شده است.

دکتر ستاری، از اهمیت فراهم ساختن «محیط مساعد» به مثابه مهم‌ترین مؤلفه گذار کشور از اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان گفت و ادامه داد: این زیست‌بوم نیاز دارد که همه یاری‌گر و همراه یکدیگر باشبم. در این فرهنگ جدید، جامعه به جیب‌ها و دارایی مادی نمی‌نگرد بلکه افق نگاه جامعه به سرمایه‌های فکری نیروی انسانی جوان و خلاق معطوف شده است. دانشگاه‌های برتر جهان با اندیشه وقف ایجاد و برجسته شدند و این‌که بتوانیم به دوران طلایی شکوفایی دانشمندان ایرانی بازگردیم، به عزم جدی برای ایجاد چنین محیطی بستگی دارد.

ضرورت مردمی شدن پژوهش

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علیرغم این‌که نسبت به گذشته، هزینه‌های دولتی قابل توجهی در حوزه پژوهش و آموزش صرف می‌شود، اما تا رسیدن به یک اقتصاد نوآور، پژوهش‌های کارآمد،درآمدزا و حامی نوآوری نیروی انسانی فاصله داریم؛ راه‌کار این است که به هر میزان که دولت در پژوهش سرمایه‌گذاری می‌کند چندین برابر سرمایه از سوی بخش خصوصی در حوزه پژوهش صرف شود و در واقع مردم، حامی و خواهان نوآوری نیروی انسانی باشند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، با بیان این‌که در فرهنگ زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سرمایه‌ کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی نه در جیب، بلکه در مغزهای بنیان‌گذاران جوان و خلاق این کسب و کارها است، اضافه کرد: جوان خلاق و تحصیل‌کرده ساکن زیست‌بوم کارآفرینی که کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه را با نوآوری‌هایشان خلق و هدایت می‌کنند، به مدد ایجاد همین محیط حرکت خود را آغاز کردند. این افراد شرکت‌های چند هزار میلیارد تومانی خود را در مدتی کم رشد دادند و به زودی در جای بزرگ‌ترین کسب و کارهای درآمدزا می‌نشینند. این در حالی است که نوآوری و عزم جزم جوان‌ها مهم‌ترین دارایی این کسب و کارها محسوب می‌شود.

به گفته ستاری، روح اعتماد به‌نفس، خودباوری و ایستادگی جوان که می‌تواند تحول‌آفرین باشد، جان‌مایه فرهنگ کارآفرینی ونوآوری است. فرهنگ تکیه به درآمدهای نفتی که این نوآوری را سرکوب می‌کند و توقع جامعه را تا تحصیل برای استخدام نازل می‌کند باید با تغییری زیرساختی و بنیادی جای خود را به ارج‌گذاری به جایگاه کارآفرینی، خلق ثروت و نوآوری جوانان بدهد.

«واقفان»پیشگامان توسعه زیست‌بوم

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، واقفان علم و فناوری را پیشگامان عرصه تحول فرهنگی به سوی اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: مرحوم البرز یا افرادی مانند مرحوم افضلی‌پور از زندگی، سرمایه و علاقه را وقف کردند و راهی را بنیان نهادند که توجه به ایده‌های نوآورانه جوان‌ها، دانش و فناوری معطوف شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از روند ایجاد شده در فرآیند وقف و توجه به جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان ابراز خرسندی کرد و از امیدواری‌اش نسبت به تغییر جهت‌گیری‌ها در همه حوزه‌ها به ویژه وقف و واقفین برای حمایت از زیست‌بوم کارآفرینی گفت:

ستاری تأکید کرد: آینده این مملکت در گرو توسعه این فرهنگ است که اقتصاد را از منابع زیر زمینی جدا کند و به سمت منابع انسانی سوق دهد.

تقدیر از دانشمندان و واقفان علم و فناوری

پنجاه و ششمین مراسم اعطای جایزه البرز، با تقدیر از دانشمندان برتر دانشجویان برتر، مخترعین، طلاب دانشجویان علوم پزشکی و مهندسی و علوم انسانی ادامه یافت. در این مراسم برگزیده‌ها لوح تکریم و جوایزشان را از دستان حجت‌الاسلام و مسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و عبدالله جاسبی رئیس سابق دانشگاه آزاد دریافت کردند.

همچنین مطالعه کنید:

قانونی که به نفع هیچکس نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شرق، کالاهای قاچاق و به قولی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.