صفحه اصلی / استان ها / زنجان / نیم درصد؛ میزان اثرگذاری ایران در اقتصاد جهانی
نیم درصد؛ میزان اثرگذاری ایران در اقتصاد جهانی

یک مسوول:

نیم درصد؛ میزان اثرگذاری ایران در اقتصاد جهانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: میزان اثرگذاری ایران در اقتصاد جهانی تنها نیم درصد است.

اقتصاد جهانی

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد ۵ میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند که از این حیث رتبه سوم را در جهان داریم اما این سئوال به ذهن خطور می‌کند که چرا در حرکت در مسیر توسعه کند هستیم و این در حالی است که سهم ما از جمعیت دنیا یک درصد است، در حالی که میزان اثرگذاری ما در اقتصاد جهانی تنها نیم درصد بوده و از نظر ذخایر و منابع رتبه و وضعیت مناسبی در جهان دارد ولی متاسفانه میزان تولید ما در جهان به این مقدار نیست.

این مسئول ادامه داد: ما درگیر مشکلات ساختاری هستیم که بخشی از این مشکلات حاصل از عدم آموزش در سطح مناسب، عدم انتقال تجربه‌های تخصصی و عدم استفاده مناسب از ظرفیت سرمایه‌های انسانی است. همچنین نگاه غیرعلمی ما به مسائل، ضعف بزرگی برای ما محسوب می‌شود. روش‌ها، تکنیک‌ها و مدل‌های ما قدیمی است که متناسب با دانش روز نبوده و غیربهره‌ور و هزینه‌ساز است.

وی با بیان اینکه ما باید تفکرات تنگ‌نظرانه را کنار بگذاریم، افزود: استان زنجان دارای ۴۷۰ پیمانکار است که اجرای ۳۶ پروژه در اختیار آن‌ها قرار دارد اما از لحاظ میزان منابع، تنها ۱۴ درصد از منابع اعتباری در اختیار آن‌ها است. همچنین بیش از نیمی از پروژه‌هایی که در استان انجام می‌شود، زیر نظر مشاوران بومی است در حالی که تنها ۱۰ درصد از منابع بودجه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و این نشان می‌دهد که ما به مسئله کیفیت توجه لازم را نداشته‌ایم.

طهماسبی تصریح کرد: ما متاسفانه دید درست و کاملی به پیمانکار و مشاور نداریم. ما بایستی به پیمانکار و مشاور به عنوان یک خالق اثر هنری و معماری نگاه کنیم. او را به عنوان یک تولیدکننده محصول بشناسیم و به عنوان یک سازنده، احیاکننده و تسهیل‌کننده مسیر توسعه بدانیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در حال حاضر که مطالباتی را از پیمانکاران داریم، ما نیز باید برخوردی مناسب و با اصول حرفه‌ای با پیمانکاران داشته باشیم تا با هم‌افزایی این سیستم را به شکل مطلوب و بهره‌ور پیش ببریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.