صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تعیین خالد بن‌سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع و تعیین اولین زن در سمت سفیر عربستان در آمریکا
تعیین خالد بن‌سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع و تعیین اولین زن  در سمت سفیر عربستان در آمریکا

تعیین خالد بن‌سلمان به عنوان معاون وزیر دفاع و تعیین اولین زن در سمت سفیر عربستان در آمریکا

پادشاه عربستان طی حکم سلطنتی اول شاهزاده خالد بن سلمان پسر کوچک خود را به عنوان معاون وزیر دفاع در رتبه وزیر منصوب کرد و نیز طی حکم سلطنتی دوم شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان عبدالعزیز را به عنوان سفیر عربستان در آمریکا در رتبه وزیر گماشت که به این ترتیب او اولین زن سعودی است که به این منصب می‌رسد و این رویدادی بی‌سابقه در تاریخ عربستان محسوب می‌شود.

خالد بن سلمان و ریما بنت بندر بن سلطان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطهق‌ای رای الیوم، در اولین واکنش به این حکم انتصاب، ریما بنت بندر بن سلطان، سفیر جدید عربستان در واشنگتن در توییتر نوشت: صادقانه‌ترین عبارت‌های تشکر خود را به خادم حرمین شریفین و ولیعهد سعودی به دلیل این اعتمال ارزشمندشان جهت تعیین بنده به عنوان سفیر در آمریکا تقدیم می‌دارم و در مسیر خدمت به کشورم،‌ رهبران و مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهم کرد.

او دختر سفیر پیشین عربستان در آمریکاست. ریما قبل از تعیین برای این پست از اوت ۲۰۱۶ نماینده رئیس سازمان کل وزرش عربستان در بخش زنان بود و همچنین از اکتبر ۲۰۱۷ به عنوان رئیس شورای اداره فدراسیون ورزش همگانی عربستان تعیین شد.

بسیاری از ناظران درباره این حکم‌ها به خصوص که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در شرم الشیخ مصر برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به سر می‌برد و خارج از عربستان است و از آن طرف محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی تازه از تور آسیایی خود به کشور بازگشته تا در غیاب پدر کشور را اداره کند، تعمق کرده‌اند، چراکه از نظر آنها، او به جای پدر این حکم‌ها را امضا کرده است.

ناظران این انتظار را دارند که این تغییر می‌تواند بعدی فراتر از بعد سیاسی داشته باشد یکی از ابعاد این موضوع، دور ساختن شاهزاده خالد بن سلمان برادر کوچکتر محمد از واشنگتن است که مبادا در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، مورد مواخذه و بازخواست قرار بگیرد، زیرا او قبل از رفتن خاشقجی به استانبول با این روزنامه‌نگار در واشنگتن دیداری داشت. این در حالی است که برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند، انتصاب او به عنوان معاون وزیر دفاع می‌تواند نشانه‌ای برای آماده سازی و آموزش او باشد تا در آینده در صورتیکه محمد بر تخت سلطنت تکیه زد او ولیعهد شود زیرا همچنان اخباری فراوانی درباره وخامت وضعیت سلامتی ملک سلمان منتشر می‌شود. مضاف بر اینکه سپردن ارتش به او در آینده و سرپرستی وزارت دفاع که از مهمترین وزارتخانه‌های عربستان محسوب می‌شود، امری مهم است و شاهزاده خالد برادر کوچکتر محمد است که حاکم دوفاکتوی عربستان محسوب شده و کسی است که وزارت دفاع را هم هدایت می‌کند.

اما درباره تعیین شاهدخت ریما بنت بندر بن سطان ناظران معتقدند، این به منزله ترفیع او محسوب می‌شود و تلاشی است برای سرپوش گذاشتن به ظلمی که در حق زنان شده، ظلمی که در حق فعالان سعودی نظیر لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان غیره روا شده است.

به نظر ناظران، تعیین ریما می‌تواند واکنشی مثبت به شاهزاده بندر بن سلطان به دلیل ارتباط قوی‌اش با محمد بن سلمان و حمایتش از ولیعهدی او باشد در حالی با طوفانی از مخالفت شاهزادگان خاندان سلطنتی روبه‌رو بود.

شاهدخت ریما از طرف مادری نیز دختر هیفا الفیصل دختر فیصل بن عبدالعزیز پادشاه فقید سعودی است و زمانی که پدرش سفیر عربستان بود بیش از دو دهه در آمریکا زیسته نکته جالب دیگر اینکه سعود فیصل وزیر خارجه پیشین عربستان دایی اوست.

خالد به طور گسترده همراه ارتش آمریکا در آمریکا و عربستان آموزش دیده است از جمله آموزش در پایگاه هوایی نیلیس در ایالت نوادا. البته به دلیل مشکلی که در ناحیه کمر پیدا کرد ناگزیر از پرواز کردن منع شد، در حالی به عنوان افسر در دفتر وزیر دفاع نیز فعالیت کرده است.  

او بعد از پایان ماموریت پرواز در دفتر وزیر دفاع تعیین شد و مشاور مدنی عالی رتبه در وزارت دفاع در زمان خدمت نظامی‌اش بود.

در اواخر ۲۰۱۶ خالد به آمریکا منتقل و به عنوان مشاور در سفارت عربستان مشغول به کار شد. او از سال ۱۹۴۵ دهمین سفیر سعودی در آمریکاست.

پادشاه عربستان علاوه بر این دو حکم انتصاب، در حکمی سوم حقوق و پاداش ماهانه نظامیان شرکت کننده در خطوط مقدم جنگ در مرزهای جنوب عربستان مشترک با یمن را افزایش داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.