صفحه اصلی / اسلایدر / معضل ارز چند نرخی در سامانه نیما
معضل ارز چند نرخی در سامانه نیما

«کسب و کار» مشکلات سامانه نیما را بررسی می‌کند

معضل ارز چند نرخی در سامانه نیما

یکی از ایرادات مهمی که به سامانه نیما گرفته می‌شود، ضعف این سامانه در تعدیل تقاضا و عرضه ارز است که به گفته کارشناسان ریشه در معضل ارز چند نرخی در این سامانه دارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از ایرادات مهمی که به سامانه نیما گرفته می‌شود، ضعف این سامانه در تعدیل تقاضا و عرضه ارز است که به گفته کارشناسان ریشه در معضل ارز چند نرخی در این سامانه دارد.
هرچند در ابتدا این سامانه با هدف تسهیل تامین ارز راه اندازی شد اما نه واردکنندگان به راحتی به ارز مورد نیاز در این سامانه دسترسی پیدا کردند و نه صادرکنندگان روی خوشی به سامانه نیما تا به حال نشان داده‌اند.
تاخیر بازگشت ارزهای صادراتی و گلایه‌های جدی صادرکنندگان به این سامانه حتی باعث کاهش عرضه ارز به تناسب تقاضای ارزی و مانع از تحقق اهداف بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز شد.
سید رضی حاجی آقامیری عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این رابطه گفت: دلار ۹۰۰۰ تومانی هم در سامانه نیما متقاضی ندارد که به نظر می‌رسد یا واردکنندگان صبر می‌کنند که قیمت دلار پایین بیاید یا اینکه دولت محدودیت‌هایی را بر روی ثبت سفارش واردات اعمال کرده است.
وی افزود: به نظر می‌رسد مکانیسم سامانه نیما هم به بن‌بست خورده و دولت باید فکری برای اصلاح آن و البته جلوگیری از کاهش بیشتر صادرات داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

ماینر‌های غیرمجاز با پرداخت ۱۰۰ برابر نرخ برق جریمه می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خبر ۱۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.