صفحه اصلی / اسلایدر / تنظیم بازار داخلی با کاهش فشار خارجی
تنظیم بازار داخلی با کاهش فشار خارجی

«کسب و کار» تعلیق ایران از لیست سیاه FTAF تا چهار ماه دیگر را بررسی می‌کند

تنظیم بازار داخلی با کاهش فشار خارجی

کارگروه اقدام مالی (FATF) برای چهار ماه دیگر قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را تعلیق کرد. این موضوع که می تواند عاملی برای تاخیر در شکست برجام باشد، از نظر کارشناسان همچنین می‌تواند کمکی به کاهش فشار حاصل از تحریم ها و به تبع باز شدن مسیرهای بسته بانکی و اقتصادی ما با دنیا باشد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که با تعلیق ایران از لیست سیاهFATF زمینه برای کاهش بحران ارزی و یا کاهش نرخ ارز با فضای روانی مثبتی که در بازار ایجاد می شود، فراهم خواهد شد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، کارگروه اقدام مالی (FATF) برای چهار ماه دیگر قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را تعلیق کرد. این موضوع که می تواند عاملی برای تاخیر در شکست برجام باشد، از نظر کارشناسان همچنین می‌تواند کمکی به کاهش فشار حاصل از تحریم ها و به تبع باز شدن مسیرهای بسته بانکی و اقتصادی ما با دنیا باشد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که با تعلیق ایران از لیست سیاهFATF زمینه برای کاهش بحران ارزی و یا کاهش نرخ ارز با فضای روانی مثبتی که در بازار ایجاد می شود، فراهم خواهد شد.
با توجه به اینکه برخی از کارشناسان ۶ ماه اول سال ۹۸ را ماه های سختی برای کشور می دانند، تعلیق ایران از لیست سیاه، از این فشارها حداقل برای مدتی خواهد کاست. اما کارشناسان تعلیق ایران از لیست سیاه را به منزله کاهش فشارهای خارجی می دانند، نه صرفا حل مسائل داخلی اقتصاد کشور که بستگی به اصلاح شیوه های مدیریتی دارد.
کارگروه اقدام مالی (FATF) برای چهار ماه دیگر قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را تعلیق کرد.

گروه ویژه اقدام مالی در جلسه اخیر خود مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران هنوز همه درخواست‌ها برای رعایت استانداردهای مورد قبول این سازمان را کامل نکرده است.

گروه ویژه اقدام مالی با انتشار بیانیه‌ای، مدعی شده است: اگر ایران تا ژوئن سال ۲۰۱۹ قوانین مورد نظر در راستای استانداردهای «اف ای تی اف» را اجرایی نکند، این سازمان بر افزایش بررسی‌ها و نظارت بر نهادهای مالی مستقر در ایران تاکید دوچندان و بیشتری خواهد کرد.

پیش از این گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در مهر ماه امسال نیز زمان لازم جهت عمل کردن به خواسته‌های این گروه را تا فوریه ۲۰۱۹ تمدید کرده بود.

تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام طی چند نوبت جلسات کارشناسی را برای تایید یا رد این لایحه برگزار کرده است.
مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی
کاهش تب روانی بازار
تعلیق ایران از لیست سیاه نشان از این دارد که حداقل شرایط اقتصادی کشور ما تا چند ماه آینده تحت فشارها تحولات خارجی تغییر چندانی نخواهد کرد. به عبارتی این کار فرصتی برای کاهش فشارهای خارجی به کشور و بازار داخل است. اما اگر مدیریت داخلی بازار به همین شکل ادامه پیدا کند، تعلیق ایران از لیست سیاه کمک چندانی به حل مسائل کشور نمی کند.
مشکل مهم دولت ضعف وی در تنظیم بازار و توزیع کالا است که به نظر ارتباط چندانی به مسائل خارجی و بین المللی ندارد. پس اول از هر چیز باید مدیریت دولت اصلاح شود و بعد از آن زمینه بهبود روابط سیاسی ما با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی که زمینه ساز تداوم برجام است، فراهم شود. مهم ترین تاثیر این اتفاق جدید کاهش تب روانی بازار و التهابات نرخ ارز است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.