صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / غفلت از بازار میلیونی فین تک های ایرانی
غفلت از بازار میلیونی فین تک های ایرانی

اقتصاد ایران باید تمام قد از کسب و کارهای نوین در حوزه بانکداری حمایت کند

غفلت از بازار میلیونی فین تک های ایرانی

در حال حاضر و با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد مطرح هستند و انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی کشور را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، این موضوع در حالی مطرح می شود که آنطور که باید از این ظرفیت در کشور استفاده نمی شود  بازار ۸۰ میلیونی مشتریان استارت آپ ها و فین تک ها به دست فراموشی سپرده شده است. در تمام کشورها امکانات ایجاد فین تک ها وجود دارد و به بهترین نحو این حرکت انجام شده و کشورهای پیشروی بسیاری را می توانیم در این زمینه نام ببریم که در پیاده سازی اقتصاد نوآورانه حرفی برای گفتن دارند. اما در حالی که در کشور ما ظرفیت و بازار مناسبی برای استفاده و درآمدزایی از فین تک ها وجود دارد در راه اندازی و حمایت از ایجاد این کسب و کارها تعلل و اهمال دیده می شود.

رضا قربانی، کارشناس حوزه استارت و فین تک در این رابطه می گوید: فین‌تک‌ها در بین همه استارت‌آپ‌ها اهمیت زیادی دارند. فین‌تک‌ها ابعاد ناشناخته زیادی دارند و حتی کسب‌وکارها، رگلاتور و قانون‌گذاران هم نمی‌توانند مدعی باشند که همه ابعاد آن را می‌شناسند. در ماه‌ها و سال‌های آینده شیوه‌های شناختمان را باید تغییر دهیم و با تسلط بر روش‌های نوین یادگیری به این بیندیشیم که چگونه می‌توانیم به سرعت، خودمان را با تغییرات وفق بدهیم. تغییر بسیار زیاد شده است و مدیریت کردن آن کار هیچ کس نیست. تنها راه این است که منطق تغییر را درک کنیم و زودتر از تغییر در نقطه پایان قرار بگیریم.

به گفته وی، همین الان بانک مرکزی ژاپن و تایلند و کشورهای دیگر استارت‌آپ‌های فین‌تک را دعوت کرده‌اند تا با هم بنشینند و قوانین را وضع کنند. زمان آن گذشته که پشت درهای بسته بنشینیم و برای تغییر تصمیم بگیریم؛ بنابراین هم فین‌تکی‌ها و هم دولتی‌ها باید شرع کنیم به حرف زدن با هم؛ بدون واسطه. ما باید با هم تعامل کنیم. باید با مردم سخن بگوییم. باید از تغییر صحبت کنیم. از این که دگرگونی شروع شده است. شاید اگر نتوانیم از امروز استفاده کنیم فردا دیر باشد و مجبور باشیم مرزهای کشورمان را به روی دیگران باز کنیم تا از خدمات آن‌ها استفاده کنیم. ما در ایران یکی از بهترین سیستم‌های پرداخت در سطح جهان را داریم. درست است که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم با دنیا تعامل برقرار کنیم اما در سال‌های گذشته چنان رشد و پیشرفتی در سیستم‌های پرداخت داشتیم که همین امروز از کشورهایی مانند ترکیه و هند و بقیه جلوتریم؛ فقط چون نتوانستیم با دنیا تعامل کنیم دچار چالش‌هایی در ارتباط بین‌المللی هستیم وگرنه چیزی کم نداریم. فین‌تکی‌ها هم همین. بگذاریم این بچه‌ها رشد کنند. مطمئناً سود آن به همه خواهد رسید؛ حتی آن‌هایی که این فقط مخالفت می‌کنند.

شراکت های بین المللی را به درجات مناسب برسانیم

نریمان علی زاده، کارشناس فین تک

با توجه به جمعیت هشتاد میلیون نفری ایران اینکه تا به امروز هنوز بهره برداری مناسب و شایسته ای از استارت آپ ها و فین تک ها نداشته ایم جای تامل بسیاری دارد. ظرفیت های این بازار از پیشروترین بازارهای حال حاضر دنیا در فین تک ها و استارت آپ های فعال این حوزه بسیار بیشتر است اما کم کاری و بی توجهی به آن موجب شده درآمدزایی از آن در جایگاه مناسبی قرار نداشته باشد. درست است که پایه علم و فناوری در دستان کشورهای توسعه یافته است اما باید با الگوگیری از آنها و با شراکت های بین المللی خود را به درجات مناسب برسانیم. هیچ کشوری در دنیا ظرفیت بازاری به این اندازه ندارد و اگر تا به امروز از آن استفاده نشده غفلت متولیان و بی توجهی به اقتصاد فناورانه بوده است.

متاسفانه در چند سال اخیر پیشرفت و توسعه فین تک ها در بازار ایران ناچیز بوده و تعدادی از این کسب و کارها هم که توانسته اند در بازار جایی برای خود پیدا کنند با تکیه بر توان و سرمایه شخصی بوده است. این در حالی است که با به ثمر نشستن همین کسب و کارهایی که با توان و اراده شخصی جان می گیرند هم موضوع سهم خواهی بوجود می آید و مالیات سدی بر ادامه فعالیت ها می شود. امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که مشکلات اقتصادی و معیشتی گریبان مردم را گرفته و تمرکزها شاید بیشتر بر روی تامین کالاهای مورد نیاز است. به هر ترتیب نباید نسبت به حوزه های جدید مانند بلاک چین که در دنیا مطرح می شود، بی تفاوت و خاموش باشیم. باید در کشور به آن بپردازیم و آن را از نزدیک لمس کنیم و از فرصت هایی که در این حوزه وجود دارد استفاده کنیم نه اینکه هر سال که می گذرد عقب افتادگی در این حوزه را بیشتر و بیشتر احساس کنیم. به بیان واضح تر باید تمام قد از استارت‌آپ‌ها و فین تک ها دفاع کرد تا تحولات اقتصادی را یه چشم دید و احساس کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.