صفحه اصلی / اصناف / تامین هزینه های انبارداری میوه عید از جیب مردم
تامین هزینه های انبارداری میوه عید از جیب مردم

تبعات تصمیم دیر هنگام ذخیره سازی میوه شب عید ۹۸ ادامه دارد

تامین هزینه های انبارداری میوه عید از جیب مردم

برخی مسئولان بر این باورند که با توجه به فراوانی تولید و ذخیره‌سازی مناسب، قیمت میوه در ایام پایانی سال نوسان چندانی نخواهد داشت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما این در حالی است که فعالان بازار نظر دیگری دارند و افزایش هزینه های انبارداری و سرمازدگی و از همه مهم تر تصمیم دیر هنگام برای ذخیره سازی میوه عید ۹۸ موجب کمبود گرانی میوه در بازار شب عید خواهد شد. بازار میوه به عنوان یکی از محوری‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار با نوسانات زیادی روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند. در این رابطه مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران نوسان قیمت سیب و پرتقال در بازار را طبیعی دانست و گفت: اگرچه بسیاری از مسئولان افزایش صادرات سیب را دلیل اصلی نوسان قیمت مطرح می کنند، اما امسال علی‌رغم تفاوت قیمت ارز با ریال میزان صادرات با رقم سال گذشته فاصله معناداری دارد. وی افزود: با توجه به آنکه سیب از اواخر تابستان برداشت و در انبارها نگه‌داری می‌شود، از این رو تغییرات قیمت به سبب افزایش هزینه‌های جانبی متداول است. شادلو با اشاره به اینکه محدودیتی برای عرضه سیب به بازار وجود ندارد، بیان کرد: در برخی روزها محصول عرضه شده به عمده فروشی‌ها بسیار بالاتر از نیاز بازار بوده است که این امر نشان می‌دهد کمبودی در توزیع سیب به بازار داخل نداریم. نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: اعتقاد ما تولیدکنندگان بر آن است که بازار پایدار بهترین حالت برای تمامی زیربخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی بوده که متاسفانه هیچ وقت نتوانستیم به دلایل مختلف داشته باشیم، چرا که در بسیاری از موارد به دلایل متعدد با تنش قیمت در بازار روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، اگرچه میزان تولید سیب درختی به سبب سرمازدگی بهاره کاهش پیدا کرده، اما میزان تولید امسال جوابگوی نیاز داخل و بازار صادراتی است. شادلو درباره دلایل افزایش قیمت پرتقال بیان کرد: در دو تا سه ماه اخیر، قیمت پرتقال به سبب توزیع مستقیم از باغ‌ها با کمترین قیمت به بازار توزیع می‌شد درحالیکه تغییرات کنونی قیمت پرتقال ناشی از هزینه انبارداری و سردخانه است که در سال‌های گذشته این تغییرات قیمتی اتفاق می افتاد. این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه تغییرات قیمت پرتقال بعد از فصل برداشت تنها مربوط به امسال نیست، تصریح کرد: با تلاش مسئولان و تولیدکنندگان در بحث ثبات قیمت‌ها امیدواریم بازار برای تمامی اقشار اعم از تولیدکننده و مصرف کننده پایدار باشد که این بهترین نوید است. اما بسیاری از کارشناسان تنظیم بازار بر این اعتقادند که به جای این‌که به دنبال قیمت باشیم، باید به این فکر کنیم که سیاست‌های غیراصولی در مقاطع زمانی تولید ـ ذخیره‌سازی باعث کمبود محصول در آینده خواهد شد. مثلا امروز برداشت بسیاری از محصولات به‌خصوص صیفی‌جات برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل بدون تردید برای سال آینده این محصولات دچار کمبود و افزایش قیمت خواهد شد؛ زیرا سال آینده این محصول کشت نخواهد شد. به عنوان مثال امروز برداشت نارنگی برای بسیاری از تولیدکنندگان غیراقتصادی شده چون قیمت متعادل نیست؛ بنابراین بهتر است به جای این که به‌دنبال افزایش یا کاهش قیمت باشیم بیاییم بازار تولید و مصرف میوه را از سنتی به اصولی بودن هدایت کنیم؛ زیرا تا زمانی که هزینه‌های تمام‌شده، جانبی و تولید را محاسبه نکرده باشیم، نمی‌توانیم قیمت میوه را کاهش دهیم.

افزایش پنج برابری قیمت‌ میوه با رشد هزینه‌های جاری فروشندگان

محمود امامی، کارشناس تنظیم بازار

در سالی که پشت سر گذاشته ایم و کمتر از یک ماه به پایان آن باقی مانده شاهد نوسانات قیمتی و گرانی کالاهایی بوده ایم که در لیست مایحتاج اساسی مردم قرار دارد. امروز با نزدیک شدن به بازار شب عید یکی از مهم ترین محصولاتی که برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است میوه شب عید است که به دلایل مختلف شک و شبهاتی در تامین و گرانی آن وجود دارد. افزایش هزینه های انبارداری یکی از مهم ترین دلایل گرانی میوه در بازار است که هم اکنون نیز آثار آن را در بازار شاهد هستیم. افزایش ضایعات ناشی از نگهداری محصول و هزینه انبارداری موجب شده تا قیمت محصولات دستخوش نوسانات جدی شود.

افزایش روزانه قیمت میوه و بخصوص قیمت پرتقال که در مدت اخیر شاهد آن هستیم ناشی از گران شدن هزینه های نگهداری آن در انبارهاست و جبران این هزینه ها قرار است از جیب مردم تامین شود. از طرفی دیگر در بسیاری از موارد شاهد افزایش پنج برابری قیمت‌ میوه به دلیل رشد هزینه‌های جاری فروشندگان هستیم که در کنار هزینه های انبارداری گرانی میوه را رقم زده است. به هر ترتیب از آنجا که میوه و تره‌بار فسادپذیر است بسیاری از آنها در فصل برداشت باید در سردخانه نگهداری شده و به‌تدریج وارد بازار شود به عنوان مثال، اکنون سیب‌ از انبارها بیرون آمده و به بازار عرضه می‌شود، ولی سیب و کیوی امسال که برداشت آن در برخی مناطق هنوز ادامه دارد، روانه سردخانه شده تا در زمان مناسب به بازار عرضه شود که این امر برای دارنده محصول هزینه‌بر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.