صفحه اصلی / اسلایدر / کلاهبرداری قالیشویی های کاغذی
کلاهبرداری قالیشویی های کاغذی

فعالیت سارقان و خلافکاران در پوشش قالیشویی در ایام پایانی سال افزایش یافته است

کلاهبرداری قالیشویی های کاغذی

راه اندازی یک مرکز قالیشویی ممکن است از نگاه بسیاری از افراد تنها نیازمند یک وانت و یک گوشی موبایل با فضایی برای شستن فرش باشد اما این ظاهر ماجراست و این مراکز با هزینه ها و مشکلات بسیاری برای راه اندازی و اداره آن روبرو هستند.

شایلی قرائی

البته امروزه قالیشویی های غیرمجاز و کاغذی که با یک برگ کاغذ تبلیغاتی که بر سر در خانه ها و مغازه ها می چسبانند خود را معرفی می کنند افزایش داشته اند که به واقع تنها ابزار کارشان یک وانت و یک موبایل است و در اکثر مواقع اقدام به کلاهبرداری از مشتریان بخصوص در ایام پایانی سال می کنند.

ساعد طالب نژاد، یکی از مدیران قالیشویی فعال در غرب استان تهران، ضمن تاکید بر لزوم توجه متقاضیان دریافت خدمات شستشوی فرش یا قالی بر مجاز بودن این مراکز اظهار کرد: اساسا خرید کالا یا دریافت خدمات از واحد‌ها و مراکزی که فعالیت آن‌ها قانونی نیست و به تعبیر صحیح‌تر فاقد پروانه یا جواز فعالیت هستند می‌تواند با مشکلات و خسارت‌های قابل توجهی همراه شود. وی افزود: یکی از بارزترین مشکلاتی که متوجه مشتریان واحد‌ها و مراکز اینچنینی است (فارغ از نوع فعالیت و صنف ارائه کننده خدمات یا عرضه کالا) به این امر معطوف می‌شود که به دلیل عدم برخورداری از جواز کسب یا پروانه فعالیت، اتحادیه ذی ربط، آنچنان که باید قادر به رسیدگی به شکایات واصله از آن واحد صنفی نیست، زیرا در فرآیند قانونی صدور جواز، متولی واحد صنفی یا مرکز ارائه کننده خدمات، متعهد به رعایت ضوابط و قوانین خاص تعریف شده است و به تبع عدول یا قصور از وظایف و تعهدات با مجازات‌ها و تنبیه‌های خاص تعریف شده همراه خواهد بود، اما وقتی واحد صنفی یا مرکز ارائه دهنده خدمات بصورت غیر مجاز مشغول به فعالیت است، مقید به چارچوب‌های مربوط نیست تا در صورت عدول از آن با اقدامات تنبیهی مقتضی مواجه شود. طالب نژاد در ادامه بیان کرد: این اساس و قاعده در خصوص مراکز قالیشویی نیز صادق است و به تبع احتمال تخلف در چنین مراکزی به مراتب بیشتر از واحد‌های فعال مجاز و قانونی خواهد بود.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مخاطراتی که متوجه متقاضیان دریافت خدمات از مراکز قالیشویی غیر مجاز هستند، معطوف به مراکز خدماتی کاغذی است که به واقع وجود خارجی ندارند و تنها با برخی تبلیغات محیطی و پخش تراکت‌های کاغذی و مرقوم و چاپ کردن آدرس‌های نادرست و غلط به جمع آوری فرش‌ها و قالی‌های مردم در هفته‌ها و روز‌های پایانی سال مبادرت می‌ورزند و در نهایت پس از سرقت کالا‌ها که در واقع بصورت امانت به آن‌ها واگذار شده تا به اصطلاح ما به ازای شستشوی آن اجرت تعریف شده را دریافت کنند، هویت واقعی آن‌ها محرز و مشخص می‌شود. این فعال در عرصه قالیشویی گفت:به تبع در چنین شرایطی مالباخته می‌باید با طرح شکایت، امیدوار به شناسایی فرد یا افراد سارقی باشد که در پوشش قالیشویی، فرش‌ها و قالی‌های مردم را به سرقت می‌برند که به تبع دریافت خسارت و رد مال نیز با مصائب و مشکلات خاص به خود همراه خواهد بود. در حال حاضر بر اساس گزارش های منتشر شده امکان افزایش ۱۰ درصدی برای شست وشوی انواع قالی و موکت در پایان سال وجود دارد.قیمت فرش ماشینی ۹ هزار و ۱۰۰ تومان، موکت معمولی ۳ هزار و ۴۰۰ تومان، موکت پُرزدار ۴ هزار و ۳۰۰ تومان، فرس دستباف و معمولی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان، دستباف کرم کاشان و اردکان ۲۲ هزار تومان، دستباف کل ابریشم ۵۲ هزار تومان است.

فعالیت افراد غیرمجاز صنف قالیشویی

حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان

بازار قالیشویی همواره در این ایام داغ می وشد و به دنبال این موضوع فعالیت سودجویان و کلاهبرداران نیز بیشتر می شود. بزرگترین مشکلی که در تمام سال قالیشویی ها با آن روبرو هستند فعالیت افراد غیرمجاز در این صنف است. این افراد با پخش آگهی های کاغذی و ارایه قیمت های اغواکننده مردم را تشویق به استفاده از خدمات ارزان تر می کنند که در نهایت اگر فرش مشتری دزدیده نشود و مبالغ پبش پرداخت از آن ها گرفته نشود، فرش با مشکلات و آسیب دیدگی جدی مواجه خواهد شد.

این مشکل بزرگ در ماه‌های پایانی ‌سال بیشتر نمود پیدا کرده و فعالیت سارقان و خلافکاران در پوشش قالیشویی افزایش پیدا می کند. رونق بازار قالیشویی در روزهای پایانی ‌سال باعث شده برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی کاغذی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده و این شرکت‌ها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی‌کنند. یکی از روش‌های احراز اصالت واحد‌ها و مراکز قالیشویی با مراجعه به سایت اتحادیه قالیشویی محقق خواهد شد و به دنبال آن در لیست لحاظ شده در سایت اتحادیه ذی ربط، اسامی و مشخصات قالیشویی‌های مجاز قید شده است بنابراین مردم می توانند قبل از اعتماد به این مدل قالیشویی ها ابتدا از اتحادیه استعلام بگیرند تا از بروز هرگونه مشکل برای آنها جلوگیری شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.