صفحه اصلی / اسلایدر / درآمد میلیونی دلالان گل رز
درآمد میلیونی دلالان گل رز

قیمت گل رز در آستانه روز مادر و ایام نوروز تا 50 درصد افزایش یافت

درآمد میلیونی دلالان گل رز

گل رز از آن دسته گل هایی است که در اکثر مناسبت ها از آن استفاده می شود و به دلیل تنوع زیاد طرفداران بسیاری دارد.

شایلی قرائی

بازار گل در شرایط حال حاضر اقتصادی در رکود به سر می برد و به همین دلیل در آستانه این دو مناسبت بازار به تکاپو افتاده و قیمت این گل تا ۵۰ درصد در بازار افزایش پیدا کرده است. به طور کلی گل رز به عنوان پر فروش‌ترین گل‌ برای روز مادر است و مردم بیشتر از گل‌های شاخه بریده همچون گل رز و مریم استقبال می‌کنند. البته گل رز همیشه از اولویت بالایی برخوردار بوده است. قیمت انواع مختلف این گل در بازار متغییر است اما در اکثر گل فروشی ها بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای هر شاخه قیمت گذاری شده است. در تولید و عرضه گل مانند سایر کالاها در کشور محدودیتها و مشکلات زیادی وجود دارد، با شرایط فعلی و بازار نابسامان و گرانی بسیاری از کالاها این صنف نیز مبرا از افزایش قیمت نبوده و نرخ ابزارهای مرتبط با آن مانند نایلون- لوله پلیکا، کود و سم و حاملهای انرژی و… در قیمت‎گذاری سهم قابل توجهی دارند که در مجموع محصول را بسیار گران می کند و اتحادیه و صنوف تحت پوشش هیچ نقشی در افزایش قیمت ها ندارند.

البته میزان تولید فعلی گل در کشور تنها جوابگوی نیاز بازار داخل است و تولیدکنندگان به سمت تولید صادرات محور سوق پیدا نکرده‌اند و این موارد در حالی مطرح می‌شود که به واسطه هزینه بالای حمل‌ونقل و عدم برنامه‌ریزی منظم در حمل‌ونقل هوایی بار، مشتریان خارجی آنچنان علاقه‌ای به خرید از بازار ایران ندارند. به‌طور مثال از کشور روسیه در ماه‌های گذشته خرید گل صورت گرفت اما به دلیل مشکلات پروازی، این خریدها ادامه‌دار نبود. فعالان بازار معتقدند که به دلیل آنکه آمار مشخصی در کشور در زمینه فروش گل وجود ندارد نمی‌توان اطلاعات دقیقی از میزان تقاضای گل در روز مادر ارائه کرد، اما تجربه ثابت کرده بیشترین میزان عرضه و تقاضای گل در طول سال در روز مادر است. قیمت‌ها در روز مادر تغییر آن‌چنانی نخواهد داشت و امید می‌رود با مساعد بودن شرایط آب و هوا و عدم سرمازدگی گلخانه‌ها، قیمت گل تا پایان سال به ویژه روز مادر تغییری نداشته باشد. این در حالی است که در صنف فروشندگان گل نرخ تعیین شده‌ای برای عرضه وجود ندارد و قیمت محصولات برپایه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این در حالی است که برای تزئین گل نیز نرخ به صورت توافقی تعیین می‌شود و در برخی شرایط حتی ملزومات تزئین و برگ‌های تزئینی دست گل قیمت بیشتری نسبت به گل دارد.

دلالان موجب برهم زدن بازار و کسب و کار واحدهای صنفی مجاز شده اند

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه

بازار گل هیچ گونه کمبودی برای عرضه و پاسخگویی به نیاز بازار ندارد اما به دلیل وجود دو مناسبت بزرگ دلالان گل اقدام به انبار آن کرده اند تا با گرانتر فروختن آن سودهای میلیونی به جیب بزنند. به عبارتی گل در بازار فراوان است اما دلالان با انبار کردن آن قیمت را در بازار بسیار بالا بردند. در حال حاضر در بازار گل شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل رز هستیم که به دنبال آن قیمت سایر گل ها نیز افزایش پیدا کرده است. دلالان زیادی در بازار گل فعالیت دارند و رشته کار را از واحدهای صنفی گرفته اند. این افراد با انبار کردن گل به فکر درآمدزایی از این روزها هستند. متاسفانه این دلالان موجب برهم زدن بازار و کسب و کار واحدهای صنفی مجاز شده اند.

مدتی است در زمین‎های اطراف بازار گل و خیابان شهید مجتبی گل‎شناس عده ای واسطه‎گر و دستفروش، بدون هیچگونه مجوزی از شهرداری منطقه و این اتحادیه و همچنین اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه اقدام به فروش انواع گل و گیاه بی‌کیفیت و حتی ساخت و سازهای غیر مجاز و ایجاد دکه های غیرمجاز نموده‎اند که علاوه بر دامن زدن به قانون گریزی موجبات تداخل صنفی با واحدهای صنفی سطح شهر را فراهم آورده‎اند. البته این مورد در سطح شهر نیز به وفور دیده می شود. حتی در صندوق عقب خودروها نیز عده بسیاری اقدام به فروش گل می کنند. این افراد با سواستفاده از موقعیت بازار و پی رو بودن دو مناسبت بزرگ در بازار اختلال ایجاد می کنند. از آنجایی که تولیدکنندگان ما به جز بازار گل منبع درآمد دیگری ندارند و صادرات این محصول در کشور هنوز انجام نمی‌شود امیدواریم مردم برای روز مادر و ایام عید گل را از گل فروش های مجاز خریداری کنند تا به تولیدکنندگان ضرری وارد نشود.

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.