صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / زنجیره ناقص نظارت دولت بر بازار
زنجیره ناقص نظارت دولت بر بازار
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-08-15 09:06:17Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «کسب و کار»

زنجیره ناقص نظارت دولت بر بازار

علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت یا باید بازار را به طور کامل رها کرده و یا باید بر تمامی بخش‌ها نظارت و کنترل داشته باشد، به «کسب و کار» گفت: در حال حاضر سیاست کنترل و نظارت دولت بر قیمت‌ها با وجود بستری که برای سودجویان در بازار وجود دارد، ضد و نقیض عمل می‌کند و همین مانع از کاهش و یا واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت یا باید بازار را به طور کامل رها کرده و یا باید بر تمامی بخش‌ها نظارت و کنترل داشته باشد، به «کسب و کار» گفت: در حال حاضر سیاست کنترل و نظارت دولت بر قیمت‌ها با وجود بستری که برای سودجویان در بازار وجود دارد، ضد و نقیض عمل می‌کند و همین مانع از کاهش و یا واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود.
وی در ادامه افزود: زنجیره ناقص نظارت و کنترل دولت بر بازار باعث شد که قیمت گوشت به کیلویی ۱۰ دلار که از نظر قیمتی گران ترین نرخ برای گوشت در سطح خاورمیانه است، برسد.
در حالی که کنترل قیمت در بازار بدون لحاظ شدن هزینه های تولید است. برای مثال قیمت سویا جهش چند صد درصدی داشته است و میانگین قیمتی کنجاله و سویا کل سال ۹۷، ۱۶۸۵ تومان بوده و میانگین دی ماه سال جاری به ۲هزار هشتصد و بیست تومان رسیده یعنی افزایش قیمت ۸۰ درصدی این کالا. در حالی که دولت به آن ارز دولتی تخصیص داده است. چنین افزایش قیمتی یعنی سودجویی برخی از واردکنندگان. اما دولت به جای کنترل و مهار این سودجویی‌ها، صرفا به تولید فشار می‌آورد در حالی که کل بازار باید مورد کنترل دولت باشد.
بنابراین دولت یا باید بازار را به طور کامل رها کند و یا به طور کامل در کنترل داشته باشد. اما در شرایط کنونی که رها کردن بازار، شرایط را بحرانی تر می‌کند؛ لازم است زنجیره کنترل دولت نیز کامل باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.