صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ذاکریان: موفقیت ایران در روند رسیدگی به شکایت از آمریکا یک پیروزی ملی است

ذاکریان: موفقیت ایران در روند رسیدگی به شکایت از آمریکا یک پیروزی ملی است

یک استاد دانشگاه گفت: موفقیت ایران در روند رسیدگی به شکایت از آمریکا در بحث تحریم‌های یک جانبه و نیز در مرحله‌ی تعیین صلاحیت دیوان در بررسی شکایت بلوکه شدن دارایی‌های آمریکا یک پیروزی ملی است.

مهدی ذاکریان

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رد شکایت آمریکا درباره صلاحیت نداشتن دادگاه لاهه در بررسی شکایت ایران، اظهار کرد: ایران تاکنون دو شکایت را مطرح کرده است که یکی مربوط به بلوکه کردن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به بهانه عملیات‌های تروریستی بوده است. این مبلغ هنوز خرج نشده و صرفا این دارایی بلوکه شده است و به خاطر بازپس گیری آن ایران این موضوع را به دیوان لاهه برده است. همچنین دومین پرونده که در تیرماه سال جاری محقق شد مربوط به اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بررسی شکایات این چنینی در دادگاه لاهه نیازمند صلاحیت دیوان از سوی دو طرف دعواست. تبعا آمریکا صلاحیت این دیوان را با توجه به شکایت ایران نمی‌پذیرفت، اما آمریکا با توجه به عهدنامه مودت شکایت خود را مطرح کرد. آمریکا معتقد بود دیوان این صلاحیت را ندارد چرا که عهدنامه‌ای وجود ندارد و همچنین ایران قبل از شکایت باید از مسیر دیپلماتیک وارد می‌شد که نشده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در سال‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده است که آمریکا در پرونده اشغال سفارت از ما شکایت کند. بنابراین واضح بود که این بار هم دیوان مثل سال‌های گذشته صلاحیت خود را تایید می‌کند.

ذاکریان خاطر نشان کرد: تا این مرحله کار حقوقی ایران موفق بوده است و تایید صلاحیت دیوان گام مهمی بود که در روند بررسی شکایت ایران برداشته شد.

این استاد دانشگاه در عین حال تصریح کرد: باید این تذکر را بدهم که نباید این موفقیت حقوقی برای ایران در سطح جهانی به اسم یک جناح سیاسی یا دولت آقای روحانی گذاشته شود، بلکه این یک پیروزی ملی در مقابل یک بحران ملی است. این‌که ما موفق شدیم ادله‌های خود را اثبات کنیم به نفع مردم است و باید همه کمک کنند تا در ادامه در بررسی‌ها و ارائه‌ی ادله‌های خوب موفق عمل کنیم تا با دست پر از دادگاه بیرون بیاییم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.