صفحه اصلی / استان ها / مازندران / بیشتر مهاجران مازندران از استانهای کویری است
بیشتر مهاجران مازندران از استانهای کویری است

بیشتر مهاجران مازندران از استانهای کویری است

کمبود آب، تغییر اقلیم و خشکسالی در کشور موجب شده تا شاهد افزایش مهاجرت به استان مازندران باشیم، استانی که در ظاهر سبز است اما با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و افزایش میزان جمعیت جز دردسر، عاید دیگری نخواهد داشت.

تغییر کاربری

کمبود آب به عنوان یک مایه حیاتی در کشور، موجب شده، تا مردم از استان‌های کویری چون یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، به این استان سفر کنند، هرچند برخی از سفرها بیشتر به شکل خوش‌نشینی و از سوی پایتخت به این استان است اما در نهایت دود افزایش بی رویه جمعیت در مازندران به چشم مردم استان می‌رود.

روز گذشته بود که محمدرضا رضوی، مدیرکل هواشناسی مازندران، به ادامه تغییر اقلیم در این استان و کمبود آب ناشی از آن اشاره کرد و گفت: مهاجرت‌ها به مازندران اتفاق افتاده و همچنان در حال انجام است اما اینکه گروه های مهاجر از چه استان‌ها و شهرهایی وارد مازندران شده‌اند مشخص نیست و کوچک‌ترین آماری از مهاجرت های داخلی وجود ندارد اما به عنوان مثال روستای هفتاد خانواری به ۴۷۰ خانوار رسیده و ۴۰۰ خانوار آن غیر بومی هستند.

تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی و نابودی پوشش‌های جنگلی

همچنین تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی و نابودی پوشش‌های جنگلی برای ساخت ویلا، از تبعات ورود مهاجران به مازندران است.

عبدالله درزی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به ایسنا گفته که این موضوع باعث شده که کشاورزان مهاجرت کنند و یا به شغل های کاذب روی آورند چرا که زمین کشاورزی خود را جهت ساخت ویلا به فروش رسانده‌اند.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، نبود قوانین و مقررات سفت و سخت جهت مقابله با تغییر کاربری زمین های کشاورزی را از دیگر مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: اگر هم  این قوانین وجود داشته باشد مبانی اجرایی لازم را ندارد.

*حفر چاه در ویلاهای بالادست و کاهش شدید آب چشمه‌ها

درزی، برداشت منابع آب در منشا را از عمده ترین معایب و ایرادات در مازندران عنوان کرد و گفت: ویلاسازی در ارتفاعات اتفاق افتاده و همه این افراد دارای حیاط و باغچه‌ای هستند که ممکن است آب کافی برای شرب و سایر مصارف نداشته باشند بنابراین دست به حفر چاه می‌زنند، این عمل باعث می شود جریانی که در گذشته برای تقویت چشمه‌ها استفاده می‌شد به سمت چاه‌ها حرکت کند و کم کم چشمه ها خشک می‌شوند.

افزایش ثبت نام دانش‌آموزان مهاجر در مدارس مازندران

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا نسبت دانش آموزان غیرمازندرانی به مازندرانی، تغییر کرده است، اظهار کرد: افزایش مهاجرت به استان مازندران به ویژه از استان‌های جنوبی و کویری مانند یزد، کرمان، کردستان و سیستان و بلوچستان صورت گرفته است و علاوه بر مهاجرت به خرید زمین و مسکن نیز اقدام کرده‌اند و به همین دلیل به افزایش دانش آموز غیربومی در مدارس  منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد نسبت دانش آموزان مازندرانی به غیر مازندرانی باید مطالعه شود، تصریح کرد: کمبود آب در شهرهای کویری، افزایش خرید زمین در مناطق شمالی و بازار کار در مازندران از عوامل تاثیرگذار در افزایش مهاجرت است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به تحصیل دانش‌آموزان مهاجر در مدارس مازندران، گفت: دانش آموزی که مشکل خاصی نداشته باشد براساس بوم و منطقه خود، در شهر یا روستا می‌تواند ثبت‌نام داشته باشد.

نظری افزود: می‌توان افزایش جمعیت دانش‌آموزی و فرسوده بودن بیش از ۳۲ درصد از مدارس مازندران را هم به مشکلات اساسی آموزش و پرورش اضافه کرد.

گزارش از زینب تذکاری، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.