صفحه اصلی / اصناف / برندها / مرسدس بنز دانشجویی هنوز هم نفس میکشد
مرسدس بنز دانشجویی هنوز هم نفس میکشد

مرسدس بنز دانشجویی هنوز هم نفس میکشد

کمپانی مرسدس بنز در طول یک قرن و نیم فعالیت خود در صنعت خودروسازی و دگرگون کردن این صنعت، خودرو های ماندگار بسیاری ساخته است که پس از گذشت سال ها از عمر آن ها باز هم طرفداران سینه چاک بسیاری دارند. یکی از این خودرو ها که چشم بسیاری از کلکسیون‌دارها به دنبال اولین نسخه از آن است، بنز دانشجویی و یا همان بنزw123 می‌باشد. بنزw123 که پس از تغییر شیوه نام گذاری بنز با نام بنزE230 نیز شناخته می‌شد، از سال ۱۹۷۶ در خط تولید کارخانه بنز قرار گرفت.
این هیولای دهه ۷۰ میلادی با ورود خود به دنیای خودروسازی، نقطه عطف تغییرات جدید و نوآوری های مدرن دیگر بود که در فیس لیفت‌های بعدی این خودرو شاهد آن بودیم. بنز دانشجویی تا زمان حضور فعال خود در سال ۱۹۸۵ در بازار خودرو قلب بیش از ۲ میلیون خریدار را تسخیر کرد. پس از اتمام تولید این خودرو، طرفداران آن را رها نکردند و برعکس با اضافه کردن آپشن های جداگانه و جدید تر به این خودرو، بنز دانشجویی را به یک ماشین رویایی برای بسیاری از افراد نسل های بعد تبدیل کردند. حال اگر سری به بازار خرید و فروش بنز کلاسیک بزنید نام بنز دانشجویی را در آگهی ها به دفعات خواهید دید. به همین دلیل نیز خرید و فروش بنز دانشجویی در بین مدل های بنز کلاسیک از آمار بیشتری برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این جذاب افسانه‌ای بیشتر آشنا شویم.

طراحی خارجی بنز دانشجویی
بنز دانشجویی به بنز معماری نیز معروف است. دلیل این نام و شهرت ای است که طراحی تمام قسمت‌های این خودرو با دقت و ظرافت تمام انجام‌شده و یک نمونه بی‌نظیر از معماری خودرو در زمان خود بود. طراحی خارجی بنز دانشجوییE230 از برادر بزرگ‌تر آن یعنی بنز کلاسS الهام گرفته بود. هرچند که بازهم باوجود شباهت‌هایی تازه و صاحب سبک به نظر می‌رسید. چراغ‌های جلو بزرگ مستطیلی شکل با انحنای نرم خود جای خود را به چراغ‌های کوچک نسل قبل داده بودند. در کنار آن جلوپنجره کرومی بزرگ بین ۲ چراغ جلو نمای بسیار خیره‌کننده به این خودرو داده بود که در آن زمان این طراحی ایده‌ای بسیار بکر به شمار می‌رفت.
به همین دلیل پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از تولید این شاهکار مهندسی دهه ۷۰، افراد زیادی هنوز هم خرید بنزE230 دانشجویی را به خرید مدل‌های مدرن‌تر و جدیدتر بنز ترجیح می‌دهند.

طراحی داخلی بنزE230 دانشجویی
هر بخش از این خودرو به بهترین نحو طراحی‌شده است. داخل کابین این خودرو نیز با تکنولوژی‌هایی که در دل خود جای‌داده بود از خودروهای هم‌دوره خود سال‌ها جلوتر بود. ازجمله این امکانات می‌توان به مواردی مانند ترمزABS، کولر اتوماتیک، ایربگ های جلویی، تنظیم نور چراغ‌های جلو، سانروف (سفارشی)، شیشه‌بالابر برقی و بسیاری از امکانات رفاهی دیگر اشاره کرد. این سدان ۴ نفره که در زمان خود لوکس‌ترین خودرو موجود در بازار بود باکیفیتی که در ساخت قسمت داشبورد و صندلی‌ها داشت، هنوز هم حس یک خودرو لوکس را به رانندگان می‌دهد. در طراحی داشبورد بنز دانشجویی نشانه‌هایی از اصالت طراحی کابین بنز در قسمت دریچه‌های تهویه هوا می‌بینیم.
یکی از نوآورانه‌ترین تکنولوژی‌های موجود در این خودرو که کمپانی بنز با ارائه این خودرو آن را به دنیا معرفی کرد، چیزی بود که اکنون آن را با سیستم قفل پنوماتیکی می‌شناسیم. این سیستم در بنزE230 دانشجویی با مجموعه‌ای از کانال‌های جریان هوا درون درهای خودرو و حتی در صندوق‌عقب و باک خودرو، وظیفه قفل‌کردن آن‌ها را به‌عنوان قفل مرکزی داشت. این تکنولوژی تا آن زمان در صنعت خودرو وجود نداشت. بنز با ارائه این سیستم بازهم مرز‌های ایمنی خودرو را تغییر داد. همین موضوع نیز باعث شد تا خرید و فروش بنزE230 دانشجویی رکورد تازه‌ای برای کمپانی بنز ثبت کند.
عملکرد فنی بنز دانشجویی افسانه‌ای
بنز دانشجویی نه تنها در بخش طراحی بلکه در بخش عملکرد فنی نیز زبان زد جهانیان بود. بنزE230 به لطف سیستم تعلیق جناغی دوبل در قسمت جلو و نیز فرمان هیدرولیکی نسبتاً نرم، فرمان پذیری بسیار خوبی دارد. علاوه بر این ترمزهای دیسکی و ABS با عملکرد سریعی که دارند، ایمنی این خودرو تا حد زیادی در تصادفات احتمالی تأمین می‌کنند.
این خودرو با ۴ پیشرانه بنزینی ۶ سیلندر و ۴ سیلندر به بازار خودرو ارائه می‌شد که فراوان‌ترین آن در کشورمان موتورهای ۴ سیلندر بود. موتور ۲ لیتری این خودرو ۲۰۰ اسب بخار و موتور ۲٫۳ لیتری ۲۳۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو با وزنی بالا در حدود ۱۰ ثانیه می‌باشد که در خودروهای مدرن نیز این عدد هنوز موردقبول است. بیشینه سرعت آن نیز به ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
همان‌طور که می‌بینید این بنز دانشجویی ۴۳ ساله با این عملکرد هنوز هم در میان خودروهای مدرن از اعتبار خاصی برخوردار است و نمونه‌های کارکرده آن نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. بااین‌وجود تعجبی نیست که باگذشت این‌همه‌سال بازهم بازار خرید و فروش بنز دانشجویی کارکرده در بازار رونق دارد.

منبع : ویرلن

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.