صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / تبعات منفی رشد افسارگسیخته اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی
تبعات منفی رشد افسارگسیخته اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران عنوان کرد:

تبعات منفی رشد افسارگسیخته اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: ترویج اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خوشحال‌کننده است؛ اما رشد افسارگسیخته و بدون امکان‌سنجی؛ ‌نیازسنجی‌ و ارزیابی، موجب تاثیرات اجتماعی فرهنگی منفی خواهد شد.

بوم گردیی

دکتر صادق کاظمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب، در خصوص نقش اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در افزایش تکرار سفر گردشگران به استان اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل تکرار سفر، بحث وفاداری نسبت به مقصد است و به نظر می‌رسد که در این حوزه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی مهم‌ترین جذابیتی هستند که می‌توانند وفاداری گردشگر را به مقصد افزایش دهند.

وی افزود: از عوامل این موضوع می‌توان به مولفه‌هایی چون مهمان‌نوازی میزبان، قیمت و نرخ خدمات، جاذبه‌های اصیل و منحصربه‌فرد، امنیت، نگرشی که جامعه میزبان و یا جامعه محلی دارند و در نهایت به خدماتی که به گردشگر ارائه می‌شود، اشاره کرد. به عبارت دیگر اگر این ۶ عامل نام‌برده‌ شده را به عنوان مولفه‌های اصلی در وفاداری گردشگران به مقصد که باعث تکرار سفر آن‌ها می‌شود، در نظر بگیریم، در تمام این حوزه‌ها اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی می‌توانند نقش جدی داشته باشند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران عنوان کرد: خدماتی که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به گردشگر ارائه می‌دهند، به لحاظ قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه و در واقع نسبت قیمت به خدمات در اقامت‌گاه‌ها، نسبت بسیار پایینی است. از طرفی، جاذبه‌هایی که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به بیان آن‌ها در سطح کشور و استان می‌پردازند، اکثرا مقاصدی هستند که تابه‌ حال معرفی نشده و یا کمتر مطرح بوده‌اند و لذا مقاصدی‌ محسوب می‌شوند که میراث فرهنگی و تاریخی را توامان دارا هستند و بنابراین جاذبه‌های اصیل و منحصربه‌فردی به حساب می‌آیند.

کاظمیان ادامه داد: همچنین با توجه به این که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی توسط خانواده‌های خود بهره‌برداران اقامت‌گاه‌ها اداره می‌شوند، حس میهمان‌نوازی و امنیت کامل را برای گردشگر به همراه دارد؛ لذا زمانی که گردشگر وارد مکانی می‌شود و مشاهده می‌کند که خانواده بهره‌برداران اقامت‌گاه همان غذا و امکانات را استفاده می‌کنند، احساس امنیت و آرامش می‌کند.

وی در مورد خدمات اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به گردشگران بیان کرد: پکیج خدماتی که توسط اقامت‌گاه‌ها ارائه می‌شود در تکرار سفر گردشگران حائز اهمیت است و از طرفی، از آن‌جا که گردشگر وارد مکانی می‌شود که یک مکان بومی یا روستا است، مردم جامعه محلی کاملا با او همراهی می‌کنند و لذا این مولفه نیز باعث می‌شود وفاداری گردشگر به مقاصد افزایش یابد و به طور کلی به دلیل ذکر شده، به نظر می‌رسد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به میزان بسیار زیادی می‌توانند بر ماندگاری گردشگران تاثیرگذار باشند. در حال حاضر نیز آمارها در سطح استان و کشور نشان می‌دهد که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تاثیر بسیار جدی بر تکرار سفر گردشگران داشته و مقاصد نو و جدیدی را نیز ایجاد کرده‌اند.

مدیر اقامت‌گاه بوم‌گردی برتر کشور در سال ٩۶ در خصوص تجربه‌های خود از انجام فعالیت‌ها در جهت افزایش تکرار سفر گردشگران از طریق تاکید بر نقش اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: ارزشی که گردشگر از مقصد گردشگری درک می‌کند، باعث می‌شود مقصد گردشگری را انتخاب کرده و به آن وفادار بماند. بنابراین، مهم‌ترین اقدامی که در این حوزه انجام داده‌ایم، این است که بتوانیم ارزش درک شده گردشگر را افزایش دهیم. لذا تلاش کردیم بیشتر ابعاد رفتاری و نگرشی را فعال‌تر کنیم؛ یعنی آن چیزی که کمتر ممکن است تاسیسات گردشگری به آن بپردازند. به این خاطر که معمولا تاسیسات گردشگری بر بخش سخت‌افزاری تمرکز دارند. اما در اقامتگاه بوم‌گردی تلاش بر این داشتیم که یک میزبانی به معنای واقعی کلمه فراهم کنیم؛ به‌گونه‌ای که اصالت میهمانی حفظ شود و این نکته بسیار مهمی است.

کاظمیان تصریح کرد: زمانی که وارد تاسیسات گردشگری می‌شوید، ممکن است درجه‌ای از رفتارهای غیر اصیل را در آن ببینید که در واقع افراد دارند نقش بازی می‌کنند و این نقش اصیلی نیست؛ ولی در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی رفتار اصیل بر گردشگر، افزایش رضایت‌مندی او، لذت‌بردن، احساس امنیت و نهایتا وفاداری او نسبت به مقصد تاثیرگذار است. به همین ترتیب، بنای اصیل، پذیرایی اصیل، معماری و چیدمان اصیل در این امر موثر و به طور کلی این اصالت مورد تاکید است. به طور مثال، در مورد خوراک بومی در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، تمام تلاش ما بر آن بوده که مواد اولیه آن از خود روستا و منطقه تهیه شود و این علاوه بر آن که بر افزایش شاخصه‌های رفاهی جامعه محلی تاثیرگذار بوده، از طرفی حس اصالت را نیز در گردشگر تبلیغ می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت با یک بازی برد- برد مواجهیم که هم گردشگر، بهره‌بردار و هم جامعه محلی می‌توانند در آن نقش ایفا کنند.

وی اضافه کرد: مجموعه ما بنایی است که با قدمت بیش از ۱٢۰ سال با همان معماری بازسازی شده و هیچ چیز شکل ظاهری، نمادین و غیر اصیل ندارد و نیز آنچه در چیدمان و طراحی اتاق‌ها صورت گرفته، تلاش بر آن بوده که اصیل و متعلق به همان منطقه باشد. در بخش فرهنگی نیز موسیقی سنتی، آیین‌های منطقه و غیره معرفی می‌شود.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ایران با بیان این که با گردشگر باید مانند میهمان و نه مشتری رفتار کرد، افزود: در روستای رادکان مکان‌های تاریخی و طبیعی وجود دارد که از جمله آن برج نجومی خواجه نصیر، حمام تاریخی دوره نادری و طبیعت بکر و مناسب را می‌توان نام برد که تلاش داشتیم بر روی این مولفه‌ها نیز تمرکز کنیم و به نظر می‌رسد مجموع این فعالیت‌ها باعث شده است وفاداری به منطقه و اقامت‌گاه اتفاق افتد. ضمن این که بخش عمده میهمانان و گردشگران ما افرادی هستند که یا خود برای چندمین‌ بار مراجعه و تکرار سفر می‌کنند و یا افرادی هستند که به واسطه دیگران به آنان توصیه شده به منطقه و اقامت‌گاه مراجعه کنند.

کاظمیان همچنین در تکمیل سخنان خود، ضمن بیان این که ترویج اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خوشحال‌کننده و رشد افسارگسیخته آن محل تردید و ابهام است، خاطرنشان کرد: هدف در این اقامت‌گاه‌ها نگاه به بحث توسعه پایدار، محیط زیست، بحث‌های فرهنگی و البته اقتصاد بومی و محلی بوده است و از آن‌جا که این مولفه‌ها هدف‌گذاری اصلی به حساب می‌آید، به اصالت کمک کرده و اصالت نیز در وفاداری و تکرار سفر گردشگران موثر است. اما متاسفانه این اتفاق در کشور دارد از روند اولیه و خوب خود خارج می‌شود و رفته رفته به سمتی می‌رود که هدف‌گذاری اصلی آن کسب درآمد است و لذا از اصالت خود دور می‌شود.

وی اضافه کرد: در این صورت و باتوجه به آن‌چه گفته شد، ممکن است گردشگر دیگر احساس امنیت نداشته باشد و نیز اصالت بناها رفته رفته دست‌خوش تغییراتی گردد که به واسطه و با هدف کسب درآمدِ بیشتر، در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی صورت می‌گیرد و این امر در مورد معماری، چیدمان و … صدق می‌کند. در نهایت خدمات نیز خدمات مهمان‌نوازانه نخواهد بود. بنابراین رشد بدون امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی اقامت‌گاه‌ها که در سراسر ایران مشاهده می‌شود، تاثیرات جدی منفی به بار می‌آورد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

۷۵ درصد رشد اقتصادی مدیون بهره‌وری است/تحقق رشد اقتصادی از محل بهره‌وری

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی گفت: رئیس جمهور مردمی دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.