صفحه اصلی / اسلایدر / جولان سفته بازان در بازارها
جولان  سفته بازان  در بازارها

«کسب و کار» عبور قیمت سکه از 4 میلیون و 400 هزار تومان را بررسی می‌کند

جولان سفته بازان در بازارها

روند افزایشی قیمت سکه و عبور آن از 4 میلیون و 400 هزار تومان در حالیست که رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر می گوید تقاضایی برای خرید سکه و طلا در بازار وجود ندارد.

گروه بانک، بیمه و بورس

به گزارش کسب و کار نیوز، روند افزایشی قیمت سکه و عبور آن از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در حالیست که رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر می گوید تقاضایی برای خرید سکه و طلا در بازار وجود ندارد.
تلاش بانک مرکزی طی ماه های اخیر برای مهار قیمت دلارنشان داده حداقل کنترل قیمت ارز و مهار قیمت آن تاثیر چندان ملموسی برای مهار قیمت سکه به همراه نداشته است و همانطور که کارشناسان نیز اذعان دارند، قیمت سکه برخلاف قیمت دلار مسیری واقعی را طی می کند و شدت التهابات بازار را می توان از نوسانات آن دید. از یک سوی قیمت سکه تحت تاثیر نوسانات جهانی قیمت طلا، قرار دارد و تا حدی رشد قیمت سکه در داخل بدین خاطر بوده است.
حال مسئله اساسی این است که دولت از چه طریقی قادر به مهار قیمت سکه است و آیا می توان با اقداماتی چند، آرامش را به بازار برگرداند.
به عقیده کارشناسان مکانیزم دقیق دولت برای سرکوب سفته بازان و داشتن برنامه برای مقابله با آنان مهم ترین گام در شرایط فعلی است. چرا که بازار سکه بیشتر تحت تاثیر تقاضای سفته بازی است تا تقاضای مصرفی.
بر اساس گزارش های موجود قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان رسید.در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان معامله می‌شود.هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۳۲۲٫۶ دلار معامله می‌شود.
مرتضی عزتی، کارشناس اقتصادی
ضعف دولت در مهار سفته بازان
یکی از دلایلی که باعث رشد قیمت سکه شده، فعال شدن تقاضای سفته بازی در بازار سکه است که طبق روال معمول در روزهای نزدیک به عید طبیعی به نظر می‌رسد اما آنچه یک شرایط غیرطبیعی را به وجود آورده، ضعف دولت در مهار سفته بازی در بازار سکه است. دولت اگر بتواند تقاضای سفته بازی را کنترل کند قیمت هم پایین می‌آید. وگرنه نوسانات بازار سکه ناشی از تحریم و تقاضای مصرفی مردم نیست. دولت ابزاری برای مدیریت انگیزه های سفته بازی و دلالی در بازار سکه ندارد. لذا همانطور که آقای کشتی آرای گفته‌اند برای پیدا کردن علت افزایش قیمت سکه نباید سراغ تقاضای واقعی و مصرف کنندگان برویم.
از آنجایی که رشد قیمت سکه در ماه‌های گذشته سود کلانی را به جیب دلال ها برده حالا هم آنها از فرصت استفاده کرده و شروع به فعالیت در بازار سکه می‌کنند. بخشی از نوسانات نیز به دلیل تاثیر بازار آتی در حال است. یعنی پیش بینی افزایش قیمت سکه باعث ورود دلالان به این بازار شده و چون دولت تصمیم روشنی برای مقابله با سفته بازان ندارد، مشکل حادتر می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.