داشتن یک ایده جدید و بزرگ تنها آغاز راه پر پیچ و خم راهاندازی یک کسبوکار است. البته زندگی بخشیدن به یک استارتاپ و به موفقیت رساندن آن کار چندان ساده ای نیست و باید ابتدا پیشنیازهای آن برطرف شود.
در این مقاله به معرفی این پیش نیازها میپردازیم که برای راهاندازی استارتاپ لازم هستند.
جزییات دقیق و ارزش کار خود را بسنجید: شخصی که استارتاپی را راهاندازی میکند یعنی محصول یا خدمات جدیدی را معرفی میکند که نمونه آن قبلا در بازار وجود نداشته است. سپس باید استراتژی مورد نظر خود را برای فروش مشخص کند. سرمایهگذاران نیز پیش از آغاز همکاری باید گزارش دقیقی از ارزیابی مالی استارتاپ دریافت کنند درنتیجه بنیانگذار استارتاپ باید آشنایی نسبی با امور حسابداری داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از استارتاپها کار خود را از مراکز شتابدهی آغاز میکنند تا در مورد این مسایل به آنها آموزش دهند اما هر استارتاپی حتی پیش از ورود به مراکز شتابدهنده نیز باید جزییات دقیق و ارزش کار خود را بسنجد زیرا همانطور که میدانید هر استارتاپی نمیتواند به مراکز شتابدهنده وارد شود و باید ابتدا از طرف کارشناسان ارزیابی شود.
از قوانین پیروی کنید: پیروی از قوانین در تمام مراحل زندگی لازم است اما زمانی که صحبت از راهاندازی استارتاپ به میان میآید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند. انتخاب ساختار حقوقی برای کسبوکار از اولین گامهای راهاندازی استارتاپ است و تاثیر زیادی روی عواملی مانند مالیات، مسوولیتها و سایر جنبههای کسبوکار میگذارد. بهعنوان مثال شرکتی با مسوولیتهای محدود یکی از رایجترین انواع کسبوکارها است؛ زیرا انعطافپذیری زیادی دارد و در عین حال مسوولیتهای سنگینی برای صاحب کسبوکار ندارد. در نتیجه صحبت کردن با یک وکیل متخصص در امور مربوط به کسبوکار و مشاوره گرفتن از او بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات حقوقی است. مهم نیست در چه زمینهای مشغول به کار هستید مهم این است که تمام مسایل حقوقی باید تحت نظر وکیل متخصص باشد.
محاسبات خود را جدی بگیرید: زمانی که صحبت از راهاندازی یک کسبوکار به میان میآید، علم ریاضی یکی از مهمترین پیشنیازهای آن است. راههای زیادی برای تامین سرمایه استارتاپ وجود دارد که هیچکدام مشابه نیستند. گرفتن وام بانکی شاید مشکلات مالی اولیه را حل کند اما وام بانکی نیز به حساب و کتاب و وثیقه نیاز دارد. از طرفی اگر بتوانید دیگران را قانع کنید که ایده خوبی دارید و درآمد خوبی از آن کسب خواهید کرد، میتوانید نظر مثبت سرمایهگذار را جلب کنید. مهم نیست برای جذب سرمایه استارتاپ خود چه هدفی دارید مهم این است که هدف و بودجه مورد نظر خود را مشخص کرده باشید. به همین دلیل بهتر است با علم ریاضی آشنایی نسبی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز میتوانید از یک مربی یا مشاور کمک بگیرید.
از معلم یا مشاور کمک بگیرید: تجربه نداشتن در کسبوکار به معنای عدم توانایی در راهاندازی آن نیست اما به این معنا است که داشتن یک مشاور یا مربی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. درست مانند دوران مدرسه و دانشگاه بهترین مشاور نیز شخصی است که با موانع و مشکلات شما آشنایی داشته باشد. همچنین مشاور مورد نظر باید دانش عمومی در صنعت کاری شما داشته باشد تا بتواند فضاهای خالی مهارتی مانند دانش مالی را پر کند. بهترین مشاور کسی است که جلوی اشتباهات بزرگ اعضای استارتاپ را بگیرد.
مطالعه کنید: مطالعه بخش جداییناپذیر کسبوکار است. بهعنوان مثال استارتاپی که میخواهد طرح کسبوکار خود را به سرمایهگذاران توضیح دهید باید در مورد بازار و نیازمندیهای آن به طور کامل تحقیق کرده باشد. مطمئنا هیچکارآفرینی دلش نمیخواهد بعد از ارائهی محصول و خدمات به بازار با رفتار سرد و عدم رضایت مشتریها روبهرو شود. بسیاری از مردم فکر میکنند تحقیقات بازار به یک تحقیق ساده نیاز دارد در صورتی که عوامل زیادی در این کار دخیل هستند. تعین اندازهی بازار، شناسایی محصول و خدمات مشابه و علاقه مردم نسبت به محصول عواملی هستند که موفقیت محصول را در بازار تضمین میکنند. نتیجه یکی از مطالعات نشان داده است بیش از نیمی از کسبوکارها تنها پنج سال بعد از راهاندازی شکست میخورند. بنابراین بعد از پیدا کردن ایدهی جدید سریع دست به کار نشوید. ابتدا پیشنیازهای آن را برطرف کنید تا عملکرد بهتری در بازار داشته باشید.